|
Vyučující
|
-
Hošták Radek, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Baštářová Jolana, PhDr. Ph.D.
-
Hogenová Miloslava, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Výchova a její procesuální stránka v historickém a současném kontextu společnosti. Pedagogicko-psychologická, filozofická, etologická a biologická východiska výchovy. Nové pohledy na výchovu respektující žáka a jeho osobnost (globální výchova, prosociální výchova, respektující výchova,komunikace a empatie ve výchově apod.). Výchova a vzdělávání v digitalizovaném světě a společnosti. Vybrané teorie vzdělávaní a možnosti implementace ve výchovně-vzdělávacím procesu. Výchova a vzdělávání pro 21. století (digitalizace vzdělávání a práce, proinkluzivní výchova a vzdělávání, výchova ke zdraví, volný čas a práce, prorodičovská a proseniorská výchova a vzdělávání Obsahové zaměření seminářů: Semináře budou interaktivně rozvíjet uvedená témata přednášek. Student/-ka na základně vlastní tvůrčí činnosti vybraného pedagogického tématu formou zpracování seminární práce se pokusí o aplikaci pedagogické teorie do pedagogické praxe základní nebo střední školy a na studovaný obor.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, E-learning
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 15 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Základní orientace v pedagogické terminologii, zejména z oblasti obecné pedagogiky a osobnostně sociálního rozvoje. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Orientovat se v oblasti sytému školství a vzdělávání. |
| Vyhledávat a zpracovávat informace týkající se školství a školské politiky státu. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit výchovu a vzdělávání v historickém a společenském kontextu. |
| pochopit pedagogicko-psychologická, filozofická a biologická východiska výchovy |
| vysvětlit a aplikovat vybrané teorie vzdělávání ve výchovně vzdělávacím procesu |
| analyzovat současné proměny výchovy a vzdělávání v digitalizovaném světě a společnosti |
| Odborné dovednosti |
|---|
| orientovat se v odborné pedagogické literatuře |
| iplementovat vybrané teorie vzdělávání do pedagogického procesu |
| navrhnout a zdůvodnit vhodná řešení problémů ve výchově a vzdělávání |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Přednáška s diskusí, |
| Samostudium, |
| Řešení problémů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Samostatná práce studentů, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Diskuse, |
| Skupinová výuka, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Demonstrace dovedností, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Prezentace práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Skupinová prezentace, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Seminární práce, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Sebehodnocení, |
| Seminární práce, |
| Test, |
|
Doporučená literatura
|
-
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
-
Brezinka, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy : úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. Brno : L. Marek, 2001. ISBN 80-86263-23-1.
-
Horká, Hana. Výchova pro 21. století : koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-54-0.
-
Jedlička, Richard; Helus, Zdeněk. Teorie výchovy - tradice, současnost, perspektivy. Vyd. 1. V Praze : Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2412-9.
-
Jirásek, Ivo. Zážitková pedagogika : teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Vydání první. 2019. ISBN 978-80-262-1485-4.
-
Machová, Jitka; Kubátová, Dagmar. Výchova ke zdraví. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2715-8.
-
Pelcová, Naděžda; Semrádová, Ilona. Fenomén výchovy a etika učitelského povolání. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2636-9.
-
Pelikán, Jiří. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-0345-2.
-
Pelikán, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
-
Svoboda, Jan; Němcová, Leona. Krizové situace výchovy a výuky. 1. vydání. 2015. ISBN 978-80-7387-935-8.
|