Course: Theory of Education and Training

« Back
Course title Theory of Education and Training
Course code KPG/TVAV
Organizational form of instruction Lecture + Seminary
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
  • Benediktová Vlasta, PhDr. Ph.D.
  • Krpálková Jaroslava, PhDr. Ph.D.
Course content
Education and its process page in the historical and contemporary context of society. Pedagogical-psychological, philosophical, ethological and biological starting points. New perspectives on respecting the pupil and his personality (global education, pro-social education, respecting education, communication and emphtay in educatin etc.). Education and education in a digitized world and society. Selected theories of education and possibilities of implementation in the education and training process. Education and training for the 21st century (digitization of education and work, pro-education education and education, health education, leisure time and work, pre-primary and post-secondary education and training. Content of the seminars: Seminars will interactively develop these lecture topics. Student based on his / her own creative activity of the chosen pedagogical subject in the form of the seminar work will try to apply the pedagogical theory to the pedagogical practice of elementary or secondary school and to the studied discipline.

Learning activities and teaching methods
Interactive lecture, E-learning
  • Undergraduate study programme term essay (20-40) - 20 hours per semester
  • Contact hours - 26 hours per semester
  • Preparation for formative assessments (2-20) - 15 hours per semester
  • Presentation preparation (report) (1-10) - 5 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Basic orientation in pedagogical terminology, especially in general pedagogy and personality of social development.
Skills
Orientation in the system of education and training.
Search and processing of information on education and school policy.
Competences
N/A
learning outcomes
Knowledge
to introduce education in a historical and social context
to understand the pedagogical, psychological, philosophical and biological bases of education
to explain and apply selected theories of education in the educational process
to analyze current changes in education in a digitalized world and society
Skills
to be oriented in relevant professional literature
to apply selected theories of education to the pedagogical process
to propose and justify appropriate solutions to problems in education
Competences
N/A
teaching methods
Knowledge
Interactive lecture
Lecture supplemented with a discussion
Self-study of literature
Task-based study method
Skills
Individual study
Seminar classes
Discussion
Collaborative instruction
Competences
Seminar
Skills demonstration
Textual studies
Students' portfolio
assessment methods
Knowledge
Test
Seminar work
Individual presentation at a seminar
Skills
Group presentation at a seminar
Skills demonstration during practicum
Seminar work
Competences
Continuous assessment
Self-evaluation
Seminar work
Test
Recommended literature
  • České vzdělání & Evropa : strategie rozvoje lidských zdrojů v České republice při vstupu do Evropské unie. Praha : Sdružení pro vzdělávací politiku, 1999. ISBN 80-211-0312-4.
  • BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
  • Blížkovský, Bohumír. Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi : Celistvé a otevřené pojetí výchovy : Škola plného života - celý život školou : Tvorba výchovně vzdělávací soustavy školy jako dílny lidskosti. Ostrava : Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9.
  • Brezinka, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy : úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. Brno : L. Marek, 2001. ISBN 80-86263-23-1.
  • Čábalová, Dagmar. Pedagogika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.
  • Čáp, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-15-3.
  • Horká, Hana. Výchova pro 21. století : koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-54-0.
  • Kopřiva,P. a kol. Respektova a být respektován. Kroměříž, Spirála, 2005.
  • Machová, Jitka; Kubátová, Dagmar. Výchova ke zdraví. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2715-8.
  • Pelcová, Naděžda; Semrádová, Ilona. Fenomén výchovy a etika učitelského povolání. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2636-9.
  • PELIKÁN, J. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0345-4.
  • Pelikán, J. Výchova pro život. Praha, ISV, 1997.
  • Pelikán, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
  • PIKE, G., SELBY, D. Globální výchova. Praha : Grada, 1994.
  • Podroužek, Ladislav; Šafránková, Dagmar. Proměny vzdělávání učitelů v primární škole v kontextu digitalizace a budoucnosti práce. Magister : reflexe primárního a preprimárního vzdě. 2015.
  • Svoboda, Jan; Němcová, Leona. Krizové situace výchovy a výuky. 1. vydání. 2015. ISBN 978-80-7387-935-8.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester