Vyučující
|
-
Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Seznámit studující s úvodem do teorie předmětové didaktiky předmětů o přírodě a společnosti, projektové úrovně koncepcí předmětů o přírodě a společnosti v primární škole, základní didaktické kategorie předmětové didaktiky a jejich aplikace v primární škole s ohledem na prvouku a přírodovědu, didaktická analýza alternativních učebních programů a alternativních učebních prostředků, evaluace vyučování a učení v prvouce a přírodovědě. 1. Úvod do problematiky, studijní literatura, obsah a struktura didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. 2. Základní didaktické kategorie, základní pedagogické dokumenty a jejich vymezení (kurikulum, rámcový vzdělávací plán, standardy, vzdělávací programy, tematické plány) s ohledem na předměty o přírodě a společnosti v primární škole. 3. Vývoj a historie předmětů o přírodě a společnosti v naší primární škole. 4. Obsah, rozsah, struktura, cíle a koncepce předmětů o přírodě a společnosti v primární škole. Teorie integrované výuky. 5. Uplatňování didaktické analýzy v předmětech o přírodě a společnosti, její charakteristika a způsoby využívání. 6. Pojmotvorný proces v prvouce a přírodovědě. 7. Didaktická transformace a způsoby zjednodušování učiva a snižování jeho obtížnosti v prvouce a přírodovědě. 8. Základní pojmy psychodidaktiky a jejich aplikace v praxi přírodovědného vyučování. 9. Teorie učebních textů a jejich výzkum. 10. Učební texty jako významný vyučovací prostředek, analýza učebních textů a jejich složek. 11. Vizualizace učební látky a její zpracování, didaktické prostředky v prvouce a přírodo-vědě. 12. Projektové vyučování, alternativní způsoby výuky prvouky a přírodovědy, vybrané alternativní teorie. 13. Hodnocení práce v prvouce a přírodovědě, teorie tvorby testů, klasifikace v předmětech o přírodě a společnosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Projektová výuka, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Studium textů, Přednáška, Seminář
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 5 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 50 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
základní znalosti předmětu obecné didaktiky, pedagogické a vývojové psychologie. Základní přírodovědné poznatky ze základní, popř. střední školy a schopnost jejich vysvětlení a praktické aplikace |
Aplikovat základní kategorie obecné didaktiky, pedagogické a vývojové psychologie s ohledem na předměty o přírodě a společnosti v primární škole. Aktualizovat základní přírodovědné poznatky z oblasti biologie, ekologie i společenskovědní oblasti sociologie. |
Odborné dovednosti |
---|
Analyzovat RVP ZV, oblast Člověk a jeho svět" z různých hledisek. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
schopnost didaktické transformace přírodovědných poznatků v mateřské škole a zvládnutí procesuální stránky vyučování reálím v primární škole |
Analyzovat základní didaktické kategorie předmětové didaktiky. Analyzovat základní pedagogické dokumenty, především RVP ZV. |
Odborné dovednosti |
---|
Vytvořit školní vzdělávací program s ohledem na předměty o přírodě a společnosti. Vytvořit návrh vycházky, exkurze nebo jiné výchovně vzdělávací činnosti (určit cíle, motivaci, formy, metody, prostředky, způsob hodnocení, včetně kritérií hodnocení). |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Projektová výuka, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
RVP, RVP PV.
-
Mladá, Jarmila; Podroužek, Ladislav; Randa, Miroslav. Přírodověda pro 4.-5. ročník základní školy : příručka pro učitele k učebnicím a pracovním sešitům. 1. vyd. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1999. ISBN 80-7235-083-8.
-
Mladá, Jarmila. Poznáváme přírodu a místo, kde žijeme. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1997. ISBN 80-04-26677-0.
-
Mladá, Jarmila. Pracovní sešit k učebnici Poznáváme přírodu a místo, kde žijeme : prvouka pro 1.-3. ročník základní školy. [Díl] 3. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1997. ISBN 80-04-26676-2.
-
PODROUŽEK, L. Přírodovědná pozorování a pokusy. Praha, Nakladatelství Dr. Josef Raabe, s.r.o.,, 2004. ISBN 80-902189-6.
-
PODROUŽEK, L. Tropické ovoce v učivu prvouky a přírodovědy. Komenský ISSN 0323-0449 Roč. 128, č. 3 (2004), s. Komenský, 2004.
-
Podroužek, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-37-6.
-
Podroužek, Ladislav. Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. Plzeň : Fraus, 2002. ISBN 80-7238-157-1.
-
Podroužek, Ladislav. Integrovaná výuka přírodovědných a společenskovědních předmětů. RAAdce učitele. C1.11 Praha : Josef Raabe, [2004] . 2004.
-
Podroužek, Ladislav; Jůza, Jan. Přírodověda s didaktikou pro primární školu. Plzeň : Aleš Čeněk, 2004. ISBN 80-86473-72-4.
-
Podroužek, Ladislav. Prvouka : Vyučování prvouce na integrovaném pozadí ročních období. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta, 1995. ISBN 80-7043-148-2.
-
Podroužek, Ladislav. Předměty o přírodě a společnosti v primární škole. Plzeň : Západočeská univerzita, 1999. ISBN 80-7082-536-7.
-
Podroužek, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-45-7.
-
RAABÍK. Náměty pro tvořivé vyučování na 1. stupni ZŠ.
|