Vyučující
|
-
Novák Michal, Mgr. Ph.D.
-
Kopečková Vladislava, doc. PhDr. Ph.D.
-
Hrdina Václav, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Já a univerzita (specifika studia na univerzitě, studijní řád, prostředí univerzity a fakulty, knihovny, studovny, studentský život a studentské spolky) 2. Já, učitel (očekávání, vize, vlastní žákovské a studentské zkušenosti s učiteli, vzory, ideální učitel) 3. Já, student (jak se učím, studijní schopnosti a dovednosti, efektivita studia, sebeorganizace, týmová spolupráce, kritické myšlení, akademická integrita) 4. Pedagogika jako věda (charakteristika, využití pedagogické vědy, struktura pedagogické vědy, současný pedagogický výzkum, zdroje informací - časopisy, slovníky a encyklopedie, knihovny, databáze, muzea, archivy) 5. Výchova a vzdělávání v současném světě (základní otázky, cíle výchovy a vzdělávání, pojetí procesu výchovy, formální, neformální a informální vzdělávání, celoživotní vzdělávání) 6. Funkce školy a školního vzdělávání (cíle a obsahy školního vzdělávání, edukační procesy, učení ve školním prostředí, komunikace učitelé-žáci-rodiče, školní zátěž a její zvládání, kázeň a nekázeň, formy a metody výuky, netradiční formy učení a vyučování)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 10 hodin za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
umí vysvětlit základní pojmy společenských věd |
Odborné dovednosti |
---|
umí pracovat s textem |
dokáže popsat své zkušenosti s učiteli a svá očekávání od profese |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
umí popsat specifika studia učitelství a má přehled o efektivních postupech studiem |
charakterizuje pedagogiku jako vědu, její využití a strukturu |
ví jak se učit a jak rozvíjet své profesní kompetence |
zná základní otázky a cíle výchovy |
Odborné dovednosti |
---|
dokáže popsat své ideální učitelské já |
dovede formulovat osobní rozvojový cíl |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Diskuse, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti |
---|
Diskuse, |
Samostatná práce studentů, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Portfolio, |
Obecné způsobilosti |
---|
Portfolio, |
Doporučená literatura
|
-
Dvořák, Dominik. Česká základní škola : vícepřípadová studie. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1896-8.
-
DYTRTOVÁ, R.; KRHUTOVÁ, M. Učitel: příprava na profesi. Praha, 2009. ISBN 978-80-247-2863-6.
-
Christodoulou, Daisy. Sedm mýtů o vzdělávání. Praha. 2022.
-
Janík, Tomáš. Vše pro výchovu:Lekce z pedagogiky. Brno. 2021.
-
Jedlička, Richard; Helus, Zdeněk. Teorie výchovy - tradice, současnost, perspektivy. Vyd. 1. V Praze : Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2412-9.
-
Juklová, Kateřina. Osobní epistemologie budoucího učitele : predikce a podpora studijních procesů a výsledků. Vydání 1. 2019. ISBN 978-80-271-2852-5.
-
Strouhal, Martin. Teorie výchovy: k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Praha: Grada. 2013.
-
Strouhal, Martin. Učit se být učitelem : k vybraným problémům učitelského vzdělávání. První vydání. 2016. ISBN 978-80-246-3465-4.
-
ŠAFRÁNKOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2. vydání, 2019. ISBN 978-80-247-5511-3.
|