|
Vyučující
|
-
Blail Jan, Mgr. Ph.D.
-
Vítová Marie, doc. PhDr. Ph.D.
-
Vícha Zdeněk, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Já a univerzita (specifika studia na univerzitě, studijní řád, prostředí univerzity a fakulty, knihovny, studovny, studentský život a studentské spolky) 2. Já, učitel (očekávání, vize, vlastní žákovské a studentské zkušenosti s učiteli, vzory, ideální učitel) 3. Já, student (jak se učím, studijní schopnosti a dovednosti, efektivita studia, sebeorganizace, týmová spolupráce, kritické myšlení, akademická integrita) 4. Pedagogika jako věda (charakteristika, využití pedagogické vědy, struktura pedagogické vědy, současný pedagogický výzkum, zdroje informací - časopisy, slovníky a encyklopedie, knihovny, databáze, muzea, archivy) 5. Výchova a vzdělávání v současném světě (základní otázky, cíle výchovy a vzdělávání, pojetí procesu výchovy, formální, neformální a informální vzdělávání, celoživotní vzdělávání) 6. Funkce školy a školního vzdělávání (cíle a obsahy školního vzdělávání, edukační procesy, učení ve školním prostředí, komunikace učitelé-žáci-rodiče, školní zátěž a její zvládání, kázeň a nekázeň, formy a metody výuky, netradiční formy učení a vyučování)
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 10 hodin za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| umí vysvětlit základní pojmy společenských věd |
| Odborné dovednosti |
|---|
| umí pracovat s textem |
| dokáže popsat své zkušenosti s učiteli a svá očekávání od profese |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| umí popsat specifika studia učitelství a má přehled o efektivních postupech studiem |
| charakterizuje pedagogiku jako vědu, její využití a strukturu |
| ví jak se učit a jak rozvíjet své profesní kompetence |
| zná základní otázky a cíle výchovy |
| Odborné dovednosti |
|---|
| dokáže popsat své ideální učitelské já |
| dovede formulovat osobní rozvojový cíl |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Diskuse, |
| Samostudium, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Diskuse, |
| Samostatná práce studentů, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Samostatná práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Portfolio, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Portfolio, |
|
Doporučená literatura
|
-
Christodoulou, Daisy. Sedm mýtů o vzdělávání. Praha. 2022.
-
Jedlička, Richard; Helus, Zdeněk. Teorie výchovy - tradice, současnost, perspektivy. Vyd. 1. V Praze : Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2412-9.
-
Juklová, Kateřina. Osobní epistemologie budoucího učitele : predikce a podpora studijních procesů a výsledků. Vydání 1. 2019. ISBN 978-80-271-2852-5.
-
Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
Strouhal, Martin. Teorie výchovy: k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Praha: Grada. 2013.
-
ŠAFRÁNKOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2. vydání, 2019. ISBN 978-80-247-5511-3.
-
Willingham, D. T. Proč žáci nemají rádi školu?. Praha: EDUkační LABoratoř, 2013. ISBN 978-80-907-1234-5.
|