Předmět: Úvod do studia pedagogiky

« Zpět
Název předmětu Úvod do studia pedagogiky
Kód předmětu KPG/UDSP
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Novák Michal, Mgr. Ph.D.
  • Kopečková Vladislava, doc. PhDr. Ph.D.
  • Hrdina Václav, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Já a univerzita (specifika studia na univerzitě, studijní řád, prostředí univerzity a fakulty, knihovny, studovny, studentský život a studentské spolky) 2. Já, učitel (očekávání, vize, vlastní žákovské a studentské zkušenosti s učiteli, vzory, ideální učitel) 3. Já, student (jak se učím, studijní schopnosti a dovednosti, efektivita studia, sebeorganizace, týmová spolupráce, kritické myšlení, akademická integrita) 4. Pedagogika jako věda (charakteristika, využití pedagogické vědy, struktura pedagogické vědy, současný pedagogický výzkum, zdroje informací - časopisy, slovníky a encyklopedie, knihovny, databáze, muzea, archivy) 5. Výchova a vzdělávání v současném světě (základní otázky, cíle výchovy a vzdělávání, pojetí procesu výchovy, formální, neformální a informální vzdělávání, celoživotní vzdělávání) 6. Funkce školy a školního vzdělávání (cíle a obsahy školního vzdělávání, edukační procesy, učení ve školním prostředí, komunikace učitelé-žáci-rodiče, školní zátěž a její zvládání, kázeň a nekázeň, formy a metody výuky, netradiční formy učení a vyučování)

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 10 hodin za semestr
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
umí vysvětlit základní pojmy společenských věd
Odborné dovednosti
umí pracovat s textem
dokáže popsat své zkušenosti s učiteli a svá očekávání od profese
Obecné způsobilosti
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
Výsledky učení
Odborné znalosti
umí popsat specifika studia učitelství a má přehled o efektivních postupech studiem
charakterizuje pedagogiku jako vědu, její využití a strukturu
ví jak se učit a jak rozvíjet své profesní kompetence
zná základní otázky a cíle výchovy
Odborné dovednosti
dokáže popsat své ideální učitelské já
dovede formulovat osobní rozvojový cíl
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Diskuse,
Samostudium,
Analyticko-kritická práce s textem,
Odborné dovednosti
Diskuse,
Samostatná práce studentů,
Přednáška s aktivizací studentů,
Výuka podporovaná multimédii,
Obecné způsobilosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Odborné dovednosti
Portfolio,
Obecné způsobilosti
Portfolio,
Doporučená literatura
  • Dvořák, Dominik. Česká základní škola : vícepřípadová studie. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1896-8.
  • DYTRTOVÁ, R.; KRHUTOVÁ, M. Učitel: příprava na profesi. Praha, 2009. ISBN 978-80-247-2863-6.
  • Christodoulou, Daisy. Sedm mýtů o vzdělávání. Praha. 2022.
  • Janík, Tomáš. Vše pro výchovu:Lekce z pedagogiky. Brno. 2021.
  • Jedlička, Richard; Helus, Zdeněk. Teorie výchovy - tradice, současnost, perspektivy. Vyd. 1. V Praze : Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2412-9.
  • Juklová, Kateřina. Osobní epistemologie budoucího učitele : predikce a podpora studijních procesů a výsledků. Vydání 1. 2019. ISBN 978-80-271-2852-5.
  • Strouhal, Martin. Teorie výchovy: k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Praha: Grada. 2013.
  • Strouhal, Martin. Učit se být učitelem : k vybraným problémům učitelského vzdělávání. První vydání. 2016. ISBN 978-80-246-3465-4.
  • ŠAFRÁNKOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2. vydání, 2019. ISBN 978-80-247-5511-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr