Předmět: Učitelské zdravotně intervenční minimum

« Zpět
Název předmětu Učitelské zdravotně intervenční minimum
Kód předmětu KPG/UMIZ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Beláňová Eva, Mgr.
Obsah předmětu
1. Úvod, cíle předmětu. 2. Homeostáza organismu 3. Funkční aspekty bio-psycho-socio rovnováhy 4. Intervenční systémy ochrany zdraví 5. Intervenční programy - biologická ohrožení 6. Intervenční programy - život ohrožující stavy 7. Modelové stavy při mimořádných opatřeních 8. IZS a využití first responderů 9. Úrazy v pedagogické praxi, bezvědomí 10. Úkony v život zachraňujících situacích 11. Preventivní strategie učitele na zdravotní krize. 12. Psychologická charakteristika krizových situací 13. Evaluace

Studijní aktivity a metody výuky
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 5 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 14 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 14 hodin za semestr
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Vnímat odlišnost somatické i mentální stránky existence lidského jedince.
Odborné dovednosti
Předpoklad pro pochopení odchylek v psychické a tělesné oblasti při náhlé zátěži a změně salutogenetických podmínek.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získávání a zpracovávání znalostí a informací, vyhledává a rozvíjí efektivní postupy ve svém učení, bc. studium: plánuje a organizuje vlastní vzdělávací a pracovní činnosti; bc. studium: uplatňuje vhodné metody a dříve získané znalosti a dovednosti při řešení problémů, vedle tvůrčího myšlení s využitím představivosti a intuice využívá analytické a kritické myšlení; mgr. studium: samostatně získává další odborné znalosti, dovednosti a kompetence především na základě praktických zkušeností a jejich vyhodnocení, ale i samostatným studiem teoretických poznatků z oboru studia; mgr. studium: do řešení problémů zařazuje reflexi etického rozměru problémů,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: Vyhodnocuje jednotlivé stavy na základě aktuálního stavu, Orientuje se v dostupných intervencích pro minimalizaci ohrožení zdraví, Analyzuje klady a zápory jednotlivých intervencí.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: Přistupuje zodpovědně k intervenčním metodám a využívá je i preventivním způsobem
Obecné způsobilosti
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: Student získává další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě získaných znalostí a modelových stavů
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Řešení problémů,
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody Přednáška s výkladem, Řešení problémů, Kritické myšlení
Odborné dovednosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Řešení problémů,
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: Přednáška s výkladem, Řešení problémů, Kritické myšlení.
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Řešení problémů,
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: Přednáška s výkladem, Řešení problémů, Kritické myšlení.
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: Zpracováním písemné práce v rámci reflexe aktivit na semináři
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: demonstrace dovedností praktickou činností
Obecné způsobilosti
Odborné způsobilosti - odborné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: Sebehodnocení a průběžné hodnocení
Doporučená literatura
  • Gustave Le Bon. Psychologie davu. Praha. 2016.
  • Klíma, J. et al. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada, 2016. ISBN 9788024750149.
  • Mareš, Jiří. Posttraumatický rozvoj člověka. Praha: Grada, 2012. ISBN 9788024730073.
  • Ondřej Franěk. ZACHRANNASLUZBA.CZ. .
  • Petržela Daniel Michal. První pomoc pro každého. Praha: Grada. 2016.
  • Šmarda, Jan et al. Biologie pro psychology a pedagogy. Praha: Portál, 2007. ISBN 9788073673437.
  • Záchranný kruh. Doporučené postupy při život zachraňujících stavech. 2021.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr