Předmět: Úvod do pedagogiky NŠ

« Zpět
Název předmětu Úvod do pedagogiky NŠ
Kód předmětu KPG/UPNS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
  • Krpálková Jaroslava, PhDr. Ph.D.
  • Formánková Jana, Mgr. Ph.D.
  • Ondruszová Lucie, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cílem předmětu je, aby student dokázal vymezit základní pedagogické pojmy, cíl pedagogiky a její obsah, argumentovat vývoj názorů na výchovu a vzdělávání ve společensko-historických souvislostech, popsat současné pedagogické směry, jejich zaměření a obsah a na základě těchto znalostí dokázal srovnat jednotlivé systémy a vymezit jejich klíčové oblasti. Obsahem jednotlivých přednášek a seminářů jsou oblasti: 1. Pedagogika jako věda o výchově a vzdělávání 2. Procesuální pojetí výchovy 3. Společensko-historické aspekty ve výchově 4. Humanistická výchova a její východiska 5. Pedagogický výzkum a jeho metody 6. Konstruktivní a transmisivní model vyučování 7. Motivace a komunikace žáků ve škole 8. Pedagogická interakce 9. Proces transformace školství u nás 10. Alternativní školství u nás a ve světě 11. Vývoj současného školství u nás, legislativní a kurikulární rámce 12. Společná reflexe výuky

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Kooperativní výuka, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Seminář
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
obecně charakterizovat jednotlivá historická období (starověk, středověk, novověk....)
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vymezit základní pedagogické pojmy, charakterizovat cíle a obsah pedagogiky a jejích disciplín,
charakterizovat myšlenky významných osobností pedagogiky a jejich přínos pro rozvoj úrovně vzdělávání své doby
pojmenovat současné pedagogické směry, jejich zaměření a obsah a na základě těchto znalostí dokáže srovnat jednotlivé systémy a vymezit jejich klíčové oblasti.
popsat a zargumentovat vývoj názorů na výchovu a vzdělávání v jednotlivých etapách vývoje společnosti a ve společensko-historických souvislostech
Odborné dovednosti
navrhovat postupy a aplikace výchovně vzdělávacích postupů a strategií s oporou o znalost jejich historických souvislostí a pramenů
navrhovat a zdůvodňovat postupy a příklady aplikace vybraných prvků alternativních vzdělávacích systémů do současné školy
navrhovat způsob aplikace např. pedagogických principů Jana Ámose Komenského či Sokratovsky vedené diskuse do podmínek současné školy s cílem naplnit očekávané výstupy z konkrétních předmětů a klíčové kompetence žáků 1. stupně ZŠ.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Kooperativní výuka,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Demonstrace dovedností,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Skupinová prezentace,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Pedagogické otázky současnosti : učební text pro studenty učitelství. Praha : ISV nakladatelství, 1994. ISBN 80-85866-05-6.
  • Pedagogika pro učitele : (Aktuální otázky pedagogiky konce 20. století). 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 1992. ISBN 80-7043-055-9.
  • Blížkovský, Bohumír. Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi : Celistvé a otevřené pojetí výchovy : Škola plného života - celý život školou : Tvorba výchovně vzdělávací soustavy školy jako dílny lidskosti. Ostrava : Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9.
  • Carlgren, Frans. Výchova ke svobodě : Pedagogika Rudolfa Steinera : Obrazy a zprávy ze světového hnutí svobodných waldorfských škol. 1. vyd. Praha : Baltazar, 1991. ISBN 80-900307-2-6.
  • Dittrich, Pavel. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany : H & H, 1992. ISBN 80-85467-69-0.
  • Helus, Zdeněk. Psychologie školní úspěšnosti žáků. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1979.
  • Hlavsa, Jaroslav. Psychologické metody výchovy k tvořivosti. 1. vyd. Praha : SPN, 1986.
  • Hrabal, Vladimír. Jaký jsem učitel? : metody získávání poznatků o vlastní vzdělávací činnosti. Praha : SPN, 1988.
  • Kasíková, Hana; Valenta, Josef. Reformu dělá učitel aneb Diferenciace, individualizace, kooperace ve vyučování : (Pohledy pedagogické). 1. vyd. Praha : Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1994. ISBN 80-901660-0-8.
  • Kolář, Zdeněk. Úvod do studia pedagogiky. 1. vyd. Ústí nad Labem : Pedagogická fakulta Univerzity J. E. Purkyně, 1996. ISBN 80-7044-135-6.
  • Korthagen, F. A. J. Jak spojit praxi s teorií : didaktika realistického vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno : Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5.
  • Kovalik, Susan. Integrovaná tematická výuka : Model. Kroměříž : Spirála, 1995. ISBN 80-901873-0-7.
  • Mareš, Jiří. Komunikace ve škole. Brno : Masarykova univerzita, Centrum pro další vzdělávání učitelů, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
  • PELIKÁN, J. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0345-4.
  • Pelikán, J. Výchova pro život. Praha, ISV, 1997.
  • Pelikán, Jiří. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-0345-2.
  • Pelikán, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
  • Pelikán, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-569-8.
  • Petty, Geoffrey. Moderní vyučování : [praktická příručka]. 1. vyd. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7.
  • Pike, Graham; Selby, David. Globální výchova : nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. [Praha] : Grada, 1994. ISBN 80-85623-98-6.
  • Rýdl, Karel. Reformní praxe v současných školských systémech : Určeno pro posl. fak. filozof.. 1. vyd. Praha : SPN, 1990. ISBN 80-7066-077-5.
  • Singule, František. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-26160-4.
  • Skalková, Jarmila. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-060-3.
  • Skalková, Jarmila. Za novou kvalitu vyučování : (inovace v soudobé pedagogické teorii i praxi). Brno : Paido, 1995. ISBN 80-85931-11-7.
  • Štech, Stanislav. Škola stále nová : Freinetova "moderní škola", MCE - hnutí pedagogické kooperace, GFEN - Francouzská skupina Nové výchovy. Praha : Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-673-0.
  • Švarcová-Slabinová, Iva. Základy pedagogiky. 2., upr. a rozš. vyd. Praha : Vydavatelství VŠCHT, 2008. ISBN 978-80-7080-690-6.
  • Tonucci, Francesco. Vyučovat nebo naučit?. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1991. ISBN 80-901065-1-X.
  • Vališová, Alena,; Kasíková, Hana,; Bureš, Miroslav. Pedagogika pro učitele. 2., rozĹĄ. a aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
  • Vališová, Alena,; Kasíková, Hana. Pedagogika pro učitele. Vyd. 1. Praha Grada, 2008.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (13) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (12) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní