Vyučující
|
-
Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Krpálková Jaroslava, PhDr. Ph.D.
-
Formánková Jana, Mgr. Ph.D.
-
Ondruszová Lucie, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Cílem předmětu je, aby student dokázal vymezit základní pedagogické pojmy, cíl pedagogiky a její obsah, argumentovat vývoj názorů na výchovu a vzdělávání ve společensko-historických souvislostech, popsat současné pedagogické směry, jejich zaměření a obsah a na základě těchto znalostí dokázal srovnat jednotlivé systémy a vymezit jejich klíčové oblasti. Obsahem jednotlivých přednášek a seminářů jsou oblasti: 1. Pedagogika jako věda o výchově a vzdělávání 2. Procesuální pojetí výchovy 3. Společensko-historické aspekty ve výchově 4. Humanistická výchova a její východiska 5. Pedagogický výzkum a jeho metody 6. Konstruktivní a transmisivní model vyučování 7. Motivace a komunikace žáků ve škole 8. Pedagogická interakce 9. Proces transformace školství u nás 10. Alternativní školství u nás a ve světě 11. Vývoj současného školství u nás, legislativní a kurikulární rámce 12. Společná reflexe výuky
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Kooperativní výuka, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Seminář
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 15 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
obecně charakterizovat jednotlivá historická období (starověk, středověk, novověk....) |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vymezit základní pedagogické pojmy, charakterizovat cíle a obsah pedagogiky a jejích disciplín, |
charakterizovat myšlenky významných osobností pedagogiky a jejich přínos pro rozvoj úrovně vzdělávání své doby |
pojmenovat současné pedagogické směry, jejich zaměření a obsah a na základě těchto znalostí dokáže srovnat jednotlivé systémy a vymezit jejich klíčové oblasti. |
popsat a zargumentovat vývoj názorů na výchovu a vzdělávání v jednotlivých etapách vývoje společnosti a ve společensko-historických souvislostech |
Odborné dovednosti |
---|
navrhovat postupy a aplikace výchovně vzdělávacích postupů a strategií s oporou o znalost jejich historických souvislostí a pramenů |
navrhovat a zdůvodňovat postupy a příklady aplikace vybraných prvků alternativních vzdělávacích systémů do současné školy |
navrhovat způsob aplikace např. pedagogických principů Jana Ámose Komenského či Sokratovsky vedené diskuse do podmínek současné školy s cílem naplnit očekávané výstupy z konkrétních předmětů a klíčové kompetence žáků 1. stupně ZŠ. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Kooperativní výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Pedagogické otázky současnosti : učební text pro studenty učitelství. Praha : ISV nakladatelství, 1994. ISBN 80-85866-05-6.
-
Pedagogika pro učitele : (Aktuální otázky pedagogiky konce 20. století). 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 1992. ISBN 80-7043-055-9.
-
Blížkovský, Bohumír. Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi : Celistvé a otevřené pojetí výchovy : Škola plného života - celý život školou : Tvorba výchovně vzdělávací soustavy školy jako dílny lidskosti. Ostrava : Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9.
-
Carlgren, Frans. Výchova ke svobodě : Pedagogika Rudolfa Steinera : Obrazy a zprávy ze světového hnutí svobodných waldorfských škol. 1. vyd. Praha : Baltazar, 1991. ISBN 80-900307-2-6.
-
Dittrich, Pavel. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany : H & H, 1992. ISBN 80-85467-69-0.
-
Helus, Zdeněk. Psychologie školní úspěšnosti žáků. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1979.
-
Hlavsa, Jaroslav. Psychologické metody výchovy k tvořivosti. 1. vyd. Praha : SPN, 1986.
-
Hrabal, Vladimír. Jaký jsem učitel? : metody získávání poznatků o vlastní vzdělávací činnosti. Praha : SPN, 1988.
-
Kasíková, Hana; Valenta, Josef. Reformu dělá učitel aneb Diferenciace, individualizace, kooperace ve vyučování : (Pohledy pedagogické). 1. vyd. Praha : Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1994. ISBN 80-901660-0-8.
-
Kolář, Zdeněk. Úvod do studia pedagogiky. 1. vyd. Ústí nad Labem : Pedagogická fakulta Univerzity J. E. Purkyně, 1996. ISBN 80-7044-135-6.
-
Korthagen, F. A. J. Jak spojit praxi s teorií : didaktika realistického vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno : Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5.
-
Kovalik, Susan. Integrovaná tematická výuka : Model. Kroměříž : Spirála, 1995. ISBN 80-901873-0-7.
-
Mareš, Jiří. Komunikace ve škole. Brno : Masarykova univerzita, Centrum pro další vzdělávání učitelů, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
-
PELIKÁN, J. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0345-4.
-
Pelikán, J. Výchova pro život. Praha, ISV, 1997.
-
Pelikán, Jiří. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-0345-2.
-
Pelikán, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
-
Pelikán, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-569-8.
-
Petty, Geoffrey. Moderní vyučování : [praktická příručka]. 1. vyd. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7.
-
Pike, Graham; Selby, David. Globální výchova : nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. [Praha] : Grada, 1994. ISBN 80-85623-98-6.
-
Rýdl, Karel. Reformní praxe v současných školských systémech : Určeno pro posl. fak. filozof.. 1. vyd. Praha : SPN, 1990. ISBN 80-7066-077-5.
-
Singule, František. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-26160-4.
-
Skalková, Jarmila. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-060-3.
-
Skalková, Jarmila. Za novou kvalitu vyučování : (inovace v soudobé pedagogické teorii i praxi). Brno : Paido, 1995. ISBN 80-85931-11-7.
-
Štech, Stanislav. Škola stále nová : Freinetova "moderní škola", MCE - hnutí pedagogické kooperace, GFEN - Francouzská skupina Nové výchovy. Praha : Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-673-0.
-
Švarcová-Slabinová, Iva. Základy pedagogiky. 2., upr. a rozš. vyd. Praha : Vydavatelství VŠCHT, 2008. ISBN 978-80-7080-690-6.
-
Tonucci, Francesco. Vyučovat nebo naučit?. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1991. ISBN 80-901065-1-X.
-
Vališová, Alena,; Kasíková, Hana,; Bureš, Miroslav. Pedagogika pro učitele. 2., rozĹĄ. a aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
-
Vališová, Alena,; Kasíková, Hana. Pedagogika pro učitele. Vyd. 1. Praha Grada, 2008.
|