Předmět: Učitel předškolního vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Učitel předškolního vzdělávání
Kód předmětu KPG/UPV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Klaban Gregorová Darina Josephine, MgA. Ph.D.
  • Novák Michal, Mgr. Ph.D.
  • Hrdina Václav, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Pregraduální příprava učitele - seznámení se studijním programem, základními principy studia, etika a etiketa, komunikace, práce se zdroji, požadavky předmětu 2. Osobnostní a sociální rozvoj - Vytváření kooperující skupiny, Učení a partnerská spolupráce 3. Osobnostní a sociální rozvoj - Osobní komunikační, dispozice, Sebe-prezentování, empatické naslouchání, Techniky práce s hlasem, neverbální komunikace 4. Osobnostní a sociální rozvoj - Hra a herní techniky v životě a ve vyučování 5. Osobnost učitele, proměna role učitele, profesní kompetence a jejich rozvoj 6. Nástroje rozvoje profesních kompetencí - sebehodnocení kompetencí (kartičky) a portfolio 7. Komunikace učitele - Základní sociální potřeby (status, autonomie, důvěra férovost) a potřeba jistoty jakožto základní východiska komunikace. 8. Komunikace učitele - Fungování dětského mozku během komunikace. Fungování vztahových signálů v komunikaci. 9. Komunikace učitele - Principy vedení dětí k sebeřízení a k odpovědnosti za chování (popisný jazyk, sebeotevření, zpětné vazby, vedení k dohodám). 10. Komunikace učitele - Respektující přístup k dítěti v komunikaci. Principy a techniky efektivní komunikace(popis, informace, sdělení, možnost volby, vyjádření vlastních potřeb a očekávání, prostor pro spoluúčast a aktivitu dětí) 11. Komunikace učitele - Hlas v pedagogické praxi. Psychosomatické pojetí hlasu a jeho rozvoje. "Ekonomický hlas" optimální hlasová funkce. 12. Osobnostní a sociální rozvoj - Shromažďování, kritika a analýza informací v týmu, týmová komunikace, Komunikační roviny řešení problému, formulace argumentů 13. Osobnostní a sociální rozvoj - Evaluace, hodnocení a ocenění

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 14 hodin za semestr
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 38 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 10 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Projekt týmový [20-60 / počet studentů] - 10 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Projekt týmový [20-60 / počet studentů] - 10 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Orientovat se v pedagogické literatuře.
Odborné dovednosti
Samostatně pracovat s odbornými zdroji.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Umí charakterizovat osobnost a profesní kompetence učitele.
Umí popsat metody efektivní komunikace.
Umí vysvětlit základní zásady hlasové hygieny.
Odborné dovednosti
Umí využívat nástroje rozvoje profesních kompetencí - sebehodnocení kompetencí a portfolio.
Umí používat základní techniky efektivní komunikace.
Umí aplikovat konkrétní principy, které slouží k vedení žáků k sebeřízení a k odpovědnosti za chování (popisný jazyk, sebeotevření, zpětné vazby, vedení k dohodám).
Umí se empaticky se zapojovat do společných činností.
Umí plánovat funkční využití aktivizačních metod a technik při práci se skupinou.
Umí provést reflexi své zkušenosti v procesu činnostního učení a zážitkových vyučovacích aktivitách.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Kooperativní výuka,
Analyticko-kritická práce s textem,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Seminární výuka (diskusní metody),
Inscenační metody, hraní rolí,
Řešení problémů,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností,
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Portfolio,
Formativní hodnocení,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Portfolio,
Kolokvium,
Doporučená literatura
  • Kopřiva, Pavel. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Bystřice pod Hostýnem : Spirála, 2012. ISBN 978-80-904030-0-0.
  • Rock, David. Jak pracuje váš mozek : strategie pro překonání rušivých vlivů, obnovení soustředění a pro bystřejší práci po celý den. Praha : Pragma, 2010. ISBN 978-80-7349-242-7.
  • SPILKOVÁ, V., VAŠUTOVÁ, J. a kol. Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Praha: PdF UK, 2007. ISBN 978-80-7290-384-9.
  • Svobodová, Eva; Vítečková, Miluše. Osobnost předškolního pedagoga : sebereflexe, sociální kompetence a jejich rozvíjení. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-262-1243-0.
  • SYSLOVÁ, Zora a Lucie ŠKARKOVÁ. Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. Brno. 2015.
  • SYSLOVÁ, Zora, Michaela PÍŠOVÁ, Veronika RODOVÁ, Lucie GRŮZOVÁ a Hana STADLEROVÁ. Profesní portfolio v přípravném vzdělávání učitelů mateřských škol a 1. stupně základních škol. 2018.
  • VYDROVÁ, Jitka a kolektiv. Hlasová a mluvní výchova pro pedagogy.. Praha: MEDICAL HEALTHCOM, hlasové a sluchové centrum, 2014. ISBN 978-80-905554-4-.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr