Vyučující
|
-
Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Marková Marcela, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Vymezení supervize. Definice a pojetí supervize podle různých autorů. 2. Historie supervize (historické impulsy: antika, středověk, 17. až 20. století.). Odkaz historických impulsů pro současné pojetí supervize. 3. Vývoj supervize v ČR. Oblasti rozvoje supervize v ČR. 4. Význam supervize v pomáhajících profesích. Zhodnocení potřebnosti supervize v pomáhajících profesích v současné době. 5. Vzdělávání v oblasti supervize. Osobnostní předpoklady supervizora. Role supervidovaného. Seberefelxe a reflexe supervizora. 6. Cíle, funkce a formy supervize. Průběh supervize. Posouzení jednotlivých forem supervize z pohledu efektivity supervizního procesu. 7. Teoretická východiska supervizního kontraktu (psychologické směry jako teoretická východiska pro supervizní setkání). 8. Supervizní kontrakt (širší - dlouhodobý kontrakt, užší aktuální kontrakt, supervizní rozhovor). 9. Supervizní techniky (Balintovská skupina, modelování, hraní rolí, kreslení map, videozáznam). Nácvik (modelová simulace) jednotlivých supervizních technik. 10. Rizika a hranice supervize. Možnosti předcházení rizik v supervizi. Supervize v týmu a organizace. 11. Etické principy supervize. Implementace etických principů do procesu supervize. Důsledky porušování etických principů v supervizi. 12. Supervize v organizaci (cíle supervize v organizaci, rozvoj strategie a praxe supervize v organizacích, vytváření podmínek pro optimální průběh supervize). 13. Aktuální problémy v supervizi. Shrnutí, evaluace výuky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 13 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Popsat strukturu osobnosti z pohledu teorií psychologie. |
Charakterizovat sociální komunikaci. |
Vysvětlit metody a postupy využívané v pomáhajících profesích. |
Odborné dovednosti |
---|
Přiřadit projevy osobnosti do jednotlivých vlastností osobnosti z pohledu psychologických koncepcí. |
Rozpoznat efektivní sociální komunikaci. |
Posoudit přínos jednotlivých metod a forem v poradenském procesu. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Vymezit supervizi. |
Definovat jednotlivá pojetí supervize podle různých autorů. |
Objasnit vývoj supervize z pohledu filozoficko-psychologického myšlení. |
Charakterizovat cíle, funkce a formy supervize. |
Popsat průběh supervize. |
Vyjmenovat a charakterizovat supervizní techniky. |
Objasnit etické principy supervize. |
Odborné dovednosti |
---|
Posoudit teoretická východiska supervize podle různých autorů. |
Zformulovat cíle supervize v pomáhajících profesích. |
Navrhnout formy supervize podle povahy supervizního kontraktu. |
Určit rizika a hranice supervize. |
Navrhnout techniky supervize podle povahy supervizního kontraktu. |
Posoudit osobnostní předpoklady pro roli supervizora. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
BAŠTECKÁ, B., ČERMÁKOVÁ, V., KINKOR, M. Týmová supervize. Praha, 2016. ISBN 978-80-262-0940-9.
-
BELARDI, N. Supervision: Grundlagen, Techniken, Perspektiven. München, 2005. ISBN 80-7044-698-8.
-
BROŽOVÁ-DOUBKOVÁ, A. Odborná praxe a supervize.. Liberec, 2010. ISBN 978-80-7372-687-4.
-
HAVRDOVÁ, Z.; HAJNÝ, M. Praktická supervize.. Praha: Galén, 2008. ISBN 9788072625321.
-
HAVRDOVÁ, Z. Kompetence v praxi socia?lni? pra?ce: metodicka? pr?i?ruc?ka pro uc?itele a supervizory v socia?lni? pra?ci.. Praha, 1999.
-
HAWKINS, P., SHOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích.. Praha, 2016. ISBN 978-80-262-0987-4.
-
JEKLOVÁ, M., REITMAYEROVÁ,E. Interní supervize.. Praha, 2007. ISBN 978-80-86991-06-1.
-
KADUSHIN, A, HARKNESS, D. Supervision in Social Work. New York, 2002. ISBN 0-231-12094-.
-
MICHKOVÁ, A. Supervize.. České Budějovice, 2008. ISBN 978-80-7394-145-1.
-
POTMĚŠILOVÁ, P. Supervize v podmínkách speciálního vzdělávání.. Olomouc, 2014. ISBN 978-80-244-4127-6.
|