Předmět: Úvod do supervize

« Zpět
Název předmětu Úvod do supervize
Kód předmětu KPG/US
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Marková Marcela, Mgr.
Obsah předmětu
1. Vymezení supervize. Definice a pojetí supervize podle různých autorů. 2. Historie supervize (historické impulsy: antika, středověk, 17. až 20. století.). Odkaz historických impulsů pro současné pojetí supervize. 3. Vývoj supervize v ČR. Oblasti rozvoje supervize v ČR. 4. Význam supervize v pomáhajících profesích. Zhodnocení potřebnosti supervize v pomáhajících profesích v současné době. 5. Vzdělávání v oblasti supervize. Osobnostní předpoklady supervizora. Role supervidovaného. Seberefelxe a reflexe supervizora. 6. Cíle, funkce a formy supervize. Průběh supervize. Posouzení jednotlivých forem supervize z pohledu efektivity supervizního procesu. 7. Teoretická východiska supervizního kontraktu (psychologické směry jako teoretická východiska pro supervizní setkání). 8. Supervizní kontrakt (širší - dlouhodobý kontrakt, užší aktuální kontrakt, supervizní rozhovor). 9. Supervizní techniky (Balintovská skupina, modelování, hraní rolí, kreslení map, videozáznam). Nácvik (modelová simulace) jednotlivých supervizních technik. 10. Rizika a hranice supervize. Možnosti předcházení rizik v supervizi. Supervize v týmu a organizace. 11. Etické principy supervize. Implementace etických principů do procesu supervize. Důsledky porušování etických principů v supervizi. 12. Supervize v organizaci (cíle supervize v organizaci, rozvoj strategie a praxe supervize v organizacích, vytváření podmínek pro optimální průběh supervize). 13. Aktuální problémy v supervizi. Shrnutí, evaluace výuky.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 13 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Popsat strukturu osobnosti z pohledu teorií psychologie.
Charakterizovat sociální komunikaci.
Vysvětlit metody a postupy využívané v pomáhajících profesích.
Odborné dovednosti
Přiřadit projevy osobnosti do jednotlivých vlastností osobnosti z pohledu psychologických koncepcí.
Rozpoznat efektivní sociální komunikaci.
Posoudit přínos jednotlivých metod a forem v poradenském procesu.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Vymezit supervizi.
Definovat jednotlivá pojetí supervize podle různých autorů.
Objasnit vývoj supervize z pohledu filozoficko-psychologického myšlení.
Charakterizovat cíle, funkce a formy supervize.
Popsat průběh supervize.
Vyjmenovat a charakterizovat supervizní techniky.
Objasnit etické principy supervize.
Odborné dovednosti
Posoudit teoretická východiska supervize podle různých autorů.
Zformulovat cíle supervize v pomáhajících profesích.
Navrhnout formy supervize podle povahy supervizního kontraktu.
Určit rizika a hranice supervize.
Navrhnout techniky supervize podle povahy supervizního kontraktu.
Posoudit osobnostní předpoklady pro roli supervizora.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostudium,
Analyticko-kritická práce s textem,
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Demonstrace dovedností,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • BAŠTECKÁ, B., ČERMÁKOVÁ, V., KINKOR, M. Týmová supervize. Praha, 2016. ISBN 978-80-262-0940-9.
  • BELARDI, N. Supervision: Grundlagen, Techniken, Perspektiven. München, 2005. ISBN 80-7044-698-8.
  • BROŽOVÁ-DOUBKOVÁ, A. Odborná praxe a supervize.. Liberec, 2010. ISBN 978-80-7372-687-4.
  • HAVRDOVÁ, Z.; HAJNÝ, M. Praktická supervize.. Praha: Galén, 2008. ISBN 9788072625321.
  • HAVRDOVÁ, Z. Kompetence v praxi socia?lni? pra?ce: metodicka? pr?i?ruc?ka pro uc?itele a supervizory v socia?lni? pra?ci.. Praha, 1999.
  • HAWKINS, P., SHOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích.. Praha, 2016. ISBN 978-80-262-0987-4.
  • JEKLOVÁ, M., REITMAYEROVÁ,E. Interní supervize.. Praha, 2007. ISBN 978-80-86991-06-1.
  • KADUSHIN, A, HARKNESS, D. Supervision in Social Work. New York, 2002. ISBN 0-231-12094-.
  • MICHKOVÁ, A. Supervize.. České Budějovice, 2008. ISBN 978-80-7394-145-1.
  • POTMĚŠILOVÁ, P. Supervize v podmínkách speciálního vzdělávání.. Olomouc, 2014. ISBN 978-80-244-4127-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr