Předmět: Úvodní seminář k praxím pro sociální pedagogiku

« Zpět
Název předmětu Úvodní seminář k praxím pro sociální pedagogiku
Kód předmětu KPG/USP
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Benediktová Vlasta, PhDr. Ph.D.
  • Marešová Veronika, Mgr. et Bc.
Obsah předmětu
Semináře jsou založeny na setkání studentů s odborníky z praxe (zástupci partnerských institucí, zprostředkující realizace odborných praxí). Studenti se seznamují s konkrétními vybranými institucemi, získají informace o způsobech práce a sociálních vztazích daného pracoviště. Prostřednictvím toho mají možnost si naplánovat, na jakém pracovišti budou vykonávat nadcházející průběžné a souvislé praxe.

Studijní aktivity a metody výuky
Diskuse, Seminární výuka, Exkurze, výuka v terénu
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
orientovat se v základní pedagogické terminologii, zhodnotit své dosavdaní představy o fungování výchovně vzdělávacích institucích
Odborné dovednosti
pozorovat, zapisovat a reflektovat poznatky získané o fungování vybraných výchovně vzdělávacích institucích, pracovat s odbornými zdroji
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat vybraná pracoviště a instituce (jejich způsoby práce, cílovou skupinu, sociální vtzahy atd.)
vysvětlit a charakterizovat systém pomáhání, pomáhajích institucí v ČR
Odborné dovednosti
reflektovat poznatky a zkušenosti zprostředkované zástupci odborných pracovišť relevantních ve vztahu k studijnímu programu
vypracovat plán odborné praxe (zahrnující vlastní očekávání od studia, otázku budoucí profilace a uplatnění, plán pro nadcházející semestry aj.)
prezentovat a obhájit plán odborné praxe, diskutovat s vyučující a ostatními studenty
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • HAWKINS, P., SHOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích. Praha, 2016. ISBN 978-80-262-0987-4.
  • JANKOVSKÝ, J. Etika pro pomáhající profese.. Praha: Triton, 2003. ISBN 80-7254-329-6.
  • KODYMOVÁ, P., KOLÁČKOVÁ, J., MATOUŠEK, O. Sociální práce v praxi: Specifika různých cílových skupin a práce snimi.. Praha: Portál, 2005. ISBN 978-80-736-7002-3.
  • Matoušek, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0213-4.
  • ŘEZNÍČEK, I. Metody sociální práce, podklady ke stážím a ke kazuistickým seminářům. Praha: Slon, 2000. ISBN 978-80-8585-00-1.
  • SCHMIDBAUER, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-312-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr