Vyučující
|
-
Slavíček Karel, Prof. PaedDr. CSc., dr. h. c.
-
Benediktová Vlasta, PhDr. Ph.D.
-
Krpálková Jaroslava, PhDr. Ph.D.
-
Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Formánková Jana, Mgr. Ph.D.
-
Ondruszová Lucie, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Cílem předmětu je nabídnout studentům/-kám základní představu pedagogiky jako vědy o výchově a vzdělávání v kontextu současné společnosti. V předmětu se zaměříme na znalost a úroveň analytických schopností a dovedností studenta. Předmět je propedeutikou pro další studium pedagogických disciplín. Obsahové zaměření přednášek: 1. Pedagogika jako moderní věda a její znaky, struktura pedagogických disciplín. 2. Předmět pedagogiky a analýza základních pedagogických kategorií. 3. Spolupráce pedagogiky jako vědy s ostatními vědními obory, vč. otázek pedagogické praxe. 4. Systémové pojetí pedagogiky v současných proměnách výchovy a vzdělávání základních a středních škol. 5. Aktuální problémy současné pedagogiky, vč. otázek implementace inovací kurikula do praxe základních a středních škol. 6. Pedagogika a pedagogický výzkum, jeho možnosti a meze. Obsahové zaměření seminářů: Semináře budou interaktivně rozvíjet uvedená témata přednášek. Student/-ka na základně vlastní tvůrčí činnosti vybraného pedagogického tématu formou zpracování seminární práce se pokusí o aplikaci pedagogické teorie do pedagogické praxe základní nebo střední školy a studovaného oboru.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška, Seminář
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 25 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
využívat znalosti z oblasti základů společenských věd, zejména z pedagogiky, psychologie a filozofie výchovy, osobnostně sociální výchovy |
Odborné dovednosti |
---|
vyhledávat a zpracovávat informace z elektronických i knižních zdrojů |
využívat pravidla diskuze a etiku rozhovoru - rozvíjet dovednosti získané z osobnostně sociální výchovy |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
rozlišit a vymezit základní pedagogické kategorie |
zhodnotit možnosti spolupráce pedagogiky s ostatními vědními obory |
objasnit současné problémy v pedagogické teorii a praxi základních a středních škol |
zdůvodnit význam pedagogického výzkumu pro teorii a praxi |
vysvětlit zaměření pedagogiky jako vědy v historickém i současném kontextu společnosti |
Odborné dovednosti |
---|
rozpoznat současné problémy pedagogické teorie a praxe a navrhnout jejich řešení |
doložit na příkladech z praxe využití pedagogické teorie |
využívat odborné pedagogické termíny při diskuzi v semináři |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Skupinová výuka, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Skupinová prezentace, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Blížkovský, Bohumír. Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi : Celistvé a otevřené pojetí výchovy : Škola plného života - celý život školou : Tvorba výchovně vzdělávací soustavy školy jako dílny lidskosti. Ostrava : Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9.
-
Čábalová, Dagmar. Pedagogika. Grada, Praha, 2011.
-
Čapek Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
-
JANÍK, T. et al. Kvalita (ve) vzdělávání. Obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6349-5.
-
Jedlička, Richard; Helus, Zdeněk. Teorie výchovy - tradice, současnost, perspektivy. Vyd. 1. V Praze : Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2412-9.
-
Jůva, Vladimír; Jůva, Vladimír. Úvod do pedagogiky. 4. dopl. vyd. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-85931-78-8.
-
Kolář, Zdeněk. Výkladový slovník z pedagogiky : 583 vybraných hesel. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3710-2.
-
Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-078-6.
-
PELIKÁN, J. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy.. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0345-4.
-
Pelikán, J. Výchova pro život. Praha, ISV, 1997.
-
Pelikán, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
-
Průcha, Jan. Moderní pedagogika. Vyd. 1. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3.
-
Prúcha, Jan. Pedagogická encyklopedie. Praha, Portál, 2009.
-
Skalková, Jarmila. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-060-3.
-
STARÝ, K., DVOŘÁK, D., GREGER, D., DUSCHINSKÁ, K. Profesní rozvoj učitelů: podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2087-9.
-
Šafránková, Dagmar. Pedagogika. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-247-5511-3.
|