Předmět: Výchova žáků s poruchami chování

« Zpět
Název předmětu Výchova žáků s poruchami chování
Kód předmětu KPG/V1PCH
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 5
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Holubová Simona, Doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Přehled poruch chování u dětí - poruchy specifické a nespecifické, agresivní a neagresivní 2. Příčiny poruch chování u dětí na 1. st. ZŠ 3. Rizikové faktory v rodině 4. ADHD - terapie a intervence ve školním prostředí a v rodině 5. Neagresivní poruchy chování u dětí - příčiny, pedagogické řešení, spolupráce s rodinou a orgány OSPOD 6. Agresivní poruchy chování u dětí - příčiny, pedagogické řešení, spolupráce s rodinou a orgány OSPOD 7. Nekázeň - příčiny, pedagogické řešení, spolupráce s rodinou 8. Strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže 9. Organizace práce se žákem s poruchou chování 10. Práce se školní třídou 11. Minimální preventivní program na 1. st. ZŠ, spolupráce s metodikem prevence na ZŠ 12. Spolupráce s PPP a SPV při řešení poruch chování u dětí 13. Systém reedukačních zařízení

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
základní orientace v teorii sociální patologie a vývojové a sociální psychologie
Odborné dovednosti
se orientovat v legislativních normách souvisejících se sociálně patologickou problematikou
Výsledky učení
Odborné znalosti
v etiologických souvislostech poruch chování na 1. st. ZŠ základních intervenčních postupů při řešení poruch chování u žáků 1. s. ZŠ
Odborné dovednosti
v získávání údajů o poruchách chování u žáků 1. st. ZŠ
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Přednáška s diskusí,
Odborné dovednosti
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Obecné způsobilosti
Přednáška s diskusí,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Test,
Doporučená literatura
  • BENDL, S. Školní kázeň: metody a strategie. 2001. ISBN 80858660803.
  • ČAPEK, R. Odměny a tresty ve školní praxi.. 2017. ISBN 9788024746395.
  • JANOŠOVÁ, P.KOLEROVÁ, L. Psychologie školní šikany,. 2016. ISBN 9788024729923.
  • JEDLIČKA, R. Poruchy socializace u dětí a dospívajících.. 2015. ISBN 9788024754475.
  • JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Nepozornost, hyperaktivita a impulzivita,. 2017. ISBN 9788027102044.
  • PEMLOVÁ, T., PTÁČEK, R. Zanedbávání dětí.. 2016. ISBN 9788024756950.
  • VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. 2014. ISBN 9788026206965.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr