Předmět: Východiska předškolní pedagogiky

« Zpět
Název předmětu Východiska předškolní pedagogiky
Kód předmětu KPG/VPP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Benešová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Hrdina Václav, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Pedagogika jako vědecká disciplína Dějiny předškolního vzdělávání Od reformní pedagogiky k osobnostně orientovanému modelu výchovy a vzdělávání Vzdělávací systém v ČR s důrazem na předškolní vzdělávání RVP PV a jeho principy, cíl předškolního vzdělávání Alternativní a inovativní vzdělávací směry Teorie vzdělávání Konstruktivismus, teorie učení Etika ve vzdělávání

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 10 hodin za semestr
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 5 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 25 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 2 hodiny za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Orientovat se v pedagogické literatuře.
Odborné dovednosti
Samostatně pracovat s odbornými zdroji.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Umí vysvětlit klíčové pedagogické pojmy.
Umí vysvětlit principy osobnostně orientovaného modelu předškolní výchovy.
Umí popsat základní principy vybraných alternativních pedagogických směrů v předškolním vzdělávání.
Umí vysvětlit etické aspekty ve vzdělávání.
Umí popsat základní teorie vzdělávání a učení.
Odborné dovednosti
Umí konspektovat odbornou pedagogickou literaturu.
Umí prezentovat poznatky získané v literatuře v psané i mluvené formě.
Obecné způsobilosti
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Samostatná práce studentů,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Ústní zkouška,
Formativní hodnocení,
Odborné dovednosti
Průběžné hodnocení,
Seminární práce,
Skupinová prezentace,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
  • Dušková, Šárka. Úmluva o právech dítěte: komentář. Praha. 2021.
  • Hašková, Hana; Saxonberg, Steven,; Mudrák, Jiří. Péče o nejmenší : boření mýtů. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství (SLON) v koedici se Sociologickým ústavem AV ČR, 2012. ISBN 978-80-7419-114-5.
  • Hejlová, Helena. Práva dítěte ve vzdělávání - výzva pro učitele. Praha. 2010.
  • Helus, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5.
  • Key, ellen. Století nového dítěte: úvahy o výchově. Praha : Portál. 2022.
  • Komenský, Jan Amos. Informatorium školy mateřské. Vyd. v nakl. Academia 2. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1451-1.
  • Opravilová, Eva. Předškolní pedagogika. Vydání 1. 2016. ISBN 978-80-247-5107-8.
  • Opravilová, Eva; Uhlířová, Jana. Předškolní výchova v zrcadle pramenů III : legislativa k předškolní výchově. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7290-624-6.
  • Opravilová, Eva; Uhlířová, Jana. Předškolní výchova v zrcadle pramenů II. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-623-9.
  • Opravilová, Eva; Uhlířová, Jana. Předškolní výchova v zrcadle pramenů I. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7290-482-2.
  • Opravilová, Eva; Uhlířová, Jana. Příběhy české mateřské školy : vývoj a proměny předškolní výchovy. 1. vydání. 2017. ISBN 978-80-7290-945-2.
  • Rýdl, Karel; Šmelová, Eva. Vývoj institucí pro předškolní výchovu (1869-2011). I. vydání. 2015. ISBN 978-80-244-3033-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr