Lecturer(s)
|
-
Benešová Jana, PhDr. Ph.D.
-
Hrdina Václav, Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
Pedagogy as a scientific discipline History of preschool education From reform pedagogy to a personality-oriented model of education The educational system in the Czech Republic with emphasis on preschool education RVP PV and its principles, the aim of preschool education Alternative and innovative educational directions Theory of education Constructivism, learning theory Ethics in education
|
Learning activities and teaching methods
|
- Contact hours
- 52 hours per semester
- Contact hours
- 10 hours per semester
- unspecified
- 40 hours per semester
- Preparation for formative assessments (2-20)
- 5 hours per semester
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 10 hours per semester
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 40 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 25 hours per semester
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 2 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Orientation in pedagogical literature. |
Skills |
---|
Work independently with professional resources. |
Competences |
---|
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
Can explain key pedagogical concepts. |
Can explain the principles of the personality-oriented model of preschool education. |
Can describe the basic principles of selected alternative pedagogical directions in preschool education. |
Can explain the ethical aspects in education. |
Can describe the basic theories of education and learning. |
Skills |
---|
Can summarize professional pedagogical literature. |
Can present knowledge gained in literature in written and spoken form. |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Interactive lecture |
Seminar |
Textual studies |
Self-study of literature |
Skills |
---|
Textual studies |
Individual study |
Students' portfolio |
Competences |
---|
Individual study |
Discussion |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Test |
Oral exam |
Formative evaluation |
Skills |
---|
Continuous assessment |
Seminar work |
Group presentation at a seminar |
Competences |
---|
Oral exam |
Seminar work |
Recommended literature
|
-
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
-
Dušková, Šárka. Úmluva o právech dítěte: komentář. Praha. 2021.
-
Hašková, Hana; Saxonberg, Steven,; Mudrák, Jiří. Péče o nejmenší : boření mýtů. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství (SLON) v koedici se Sociologickým ústavem AV ČR, 2012. ISBN 978-80-7419-114-5.
-
Hejlová, Helena. Práva dítěte ve vzdělávání - výzva pro učitele. Praha. 2010.
-
Helus, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5.
-
Key, ellen. Století nového dítěte: úvahy o výchově. Praha : Portál. 2022.
-
Komenský, Jan Amos. Informatorium školy mateřské. Vyd. v nakl. Academia 2. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1451-1.
-
Opravilová, Eva. Předškolní pedagogika. Vydání 1. 2016. ISBN 978-80-247-5107-8.
-
Opravilová, Eva; Uhlířová, Jana. Předškolní výchova v zrcadle pramenů III : legislativa k předškolní výchově. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7290-624-6.
-
Opravilová, Eva; Uhlířová, Jana. Předškolní výchova v zrcadle pramenů II. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-623-9.
-
Opravilová, Eva; Uhlířová, Jana. Předškolní výchova v zrcadle pramenů I. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7290-482-2.
-
Opravilová, Eva; Uhlířová, Jana. Příběhy české mateřské školy : vývoj a proměny předškolní výchovy. 1. vydání. 2017. ISBN 978-80-7290-945-2.
-
Rýdl, Karel; Šmelová, Eva. Vývoj institucí pro předškolní výchovu (1869-2011). I. vydání. 2015. ISBN 978-80-244-3033-1.
|