Course: The foundations of preschool pedagogy

« Back
Course title The foundations of preschool pedagogy
Course code KPG/VPP
Organizational form of instruction Lecture + Seminary
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 5
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Benešová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Hrdina Václav, Mgr. Ph.D.
Course content
Pedagogy as a scientific discipline History of preschool education From reform pedagogy to a personality-oriented model of education The educational system in the Czech Republic with emphasis on preschool education RVP PV and its principles, the aim of preschool education Alternative and innovative educational directions Theory of education Constructivism, learning theory Ethics in education

Learning activities and teaching methods
  • Contact hours - 52 hours per semester
  • Contact hours - 10 hours per semester
  • unspecified - 40 hours per semester
  • Preparation for formative assessments (2-20) - 5 hours per semester
  • Preparation for comprehensive test (10-40) - 10 hours per semester
  • Undergraduate study programme term essay (20-40) - 40 hours per semester
  • Preparation for an examination (30-60) - 25 hours per semester
  • Presentation preparation (report) (1-10) - 2 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Orientation in pedagogical literature.
Skills
Work independently with professional resources.
Competences
N/A
learning outcomes
Knowledge
Can explain key pedagogical concepts.
Can explain the principles of the personality-oriented model of preschool education.
Can describe the basic principles of selected alternative pedagogical directions in preschool education.
Can explain the ethical aspects in education.
Can describe the basic theories of education and learning.
Skills
Can summarize professional pedagogical literature.
Can present knowledge gained in literature in written and spoken form.
Competences
N/A
N/A
teaching methods
Knowledge
Interactive lecture
Seminar
Textual studies
Self-study of literature
Skills
Textual studies
Individual study
Students' portfolio
Competences
Individual study
Discussion
assessment methods
Knowledge
Test
Oral exam
Formative evaluation
Skills
Continuous assessment
Seminar work
Group presentation at a seminar
Competences
Oral exam
Seminar work
Recommended literature
  • BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
  • Dušková, Šárka. Úmluva o právech dítěte: komentář. Praha. 2021.
  • Hašková, Hana; Saxonberg, Steven,; Mudrák, Jiří. Péče o nejmenší : boření mýtů. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství (SLON) v koedici se Sociologickým ústavem AV ČR, 2012. ISBN 978-80-7419-114-5.
  • Hejlová, Helena. Práva dítěte ve vzdělávání - výzva pro učitele. Praha. 2010.
  • Helus, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5.
  • Key, ellen. Století nového dítěte: úvahy o výchově. Praha : Portál. 2022.
  • Komenský, Jan Amos. Informatorium školy mateřské. Vyd. v nakl. Academia 2. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1451-1.
  • Opravilová, Eva. Předškolní pedagogika. Vydání 1. 2016. ISBN 978-80-247-5107-8.
  • Opravilová, Eva; Uhlířová, Jana. Předškolní výchova v zrcadle pramenů III : legislativa k předškolní výchově. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7290-624-6.
  • Opravilová, Eva; Uhlířová, Jana. Předškolní výchova v zrcadle pramenů II. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-623-9.
  • Opravilová, Eva; Uhlířová, Jana. Předškolní výchova v zrcadle pramenů I. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7290-482-2.
  • Opravilová, Eva; Uhlířová, Jana. Příběhy české mateřské školy : vývoj a proměny předškolní výchovy. 1. vydání. 2017. ISBN 978-80-7290-945-2.
  • Rýdl, Karel; Šmelová, Eva. Vývoj institucí pro předškolní výchovu (1869-2011). I. vydání. 2015. ISBN 978-80-244-3033-1.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester