Vyučující
|
-
Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Psycholgie výživy jako specializovaná psychologická disciplína, hitorie, současný vývoj disicplíny 2. Vztah mezi psychikou a výživou 3. Výzkumné strategie a metody v psychologii výživy 4. Psychické jevy jako determinanty výživových zvyklostí 5. Výživa jako faktor ovlivňující psychiku 6. Motivační chování v potravinovém cyklu 7. Apetenční chování v potravinovém cyklu 8. Konzumatorní chování v potravinovém cylu 9. Vliv barev na potravinové chování 10.Senzorické procesy (chuť, vůně) v potravinovém chování 11.Emoce v potravinovém chování (emoční stavy (nálady) a jídlo) 12.Prezentace seminárních úkolů 13.Prezentace seminárních úkolů, evaluace výuky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Samostudium literatury, Přednáška
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 25 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Vymezuje základní makronutrienty a mikronutrienty: bílkoviny, sacharidy, lipidy, vitamíny, minerální látky. |
Objasňuje zásady racionální výživy. |
Popisuje pyramidu zdravé výživy podle různých přístupů. |
Definuje psychologické pojmy: čití, vnímání, emoce, motivace. |
Charakterizuje současné psycholgické směry a přístupy (školy) v psychoterapii. |
Odborné dovednosti |
---|
Rozpoznává potravinové chování podle zásad racionální výživy. |
Uplatňuje význam základních psychologických pojmů (čití, vnímání, emoce, motivace apod.) v popisu psychických momentů v chování a jednání člověka. |
Zhodnocuje současné psychologické směry a psychoterapeutické přístupy (školy) podle různých kritérií. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Definuje psychologii výživy jako speciální disciplínu psychologie. |
Vysvětluje vztah mezi psychikou a výživou. |
Charakterizuje jednotlivé determinanty výživových zvyklostí. |
Vysvětluje význam motivačního chování, apetenčního chování a konzumatorního chování v potravinovém cyklu. |
Popisuje vliv barev na potravinové chování. |
Charakterizuje senzorické procesy (vůni a chuť) a emoce jako psychické faktory vyvolávající chuť a apetenčního chování. |
Odborné dovednosti |
---|
Volí adekvátní metody ve výzkumných šetřeních potravinového chování. |
Navrhuje postupy směřující ke zvýšení apetenčního chování. |
Rozpoznává faktory, které vedou ke snížení optimálního konzumatorního chování. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
BARNARD, N. Jídlo pro váš mozek. Brno, 2014. ISBN 978-80-265-0186-2.
-
FRAŇKOVÁ, S., PAŘIZKOVÁ, J., MALICHOVÁ, E. Jídlo v životě dítěte a adolescenta. Praha, 2013. ISBN 978-80-246-2247-7.
-
Fraňková, Slávka; Odehnal, Jiří; Pařízková, Jana. Výživa a vývoj osobnosti dítěte. Vyd. 1. Praha : HZ Editio, 2000. ISBN 80-86009-32-7.
-
Fraňková, Slávka. Výživa a psychické zdraví. Vyd. 1. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-13-7.
-
HARTWIG, D., HARTWIGOVA, M. Jídlo na prvním místě. Brno, 2014. ISBN 978-80-87270-67-.
-
VIRTUE, D. V zajetí jídla. Praha, 2012. ISBN 978-80-7370-207-6.
|