Course: Nutritional Psychology o A

« Back
Course title Nutritional Psychology o A
Course code KPG/VPZA
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
Course content
1. Psycholgie nutrition as specialized psychological discipline, history, current development of discipline 2. The relationship between psyche and nutrition 3. The R strategies and methods in psychology nutrition 4. Psychological phenomena as determinants of dietary habits 5. Nutrition as a factor affecting the psyche 6. Incentive behavior in the food cycle 7. Apetentive behavior in the food cycle 8. Consume behavior in the food cycle 9. Influence of colors into the food behavior 10. Sensation (taste, smell) of the food behavior 11. Emotion in the food behavior (emotional states (mood), and food) 12. Presentation of seminar tasks 13. Presentation of seminar tasks, evaluation of teaching.

Learning activities and teaching methods
Interactive lecture, Lecture supplemented with a discussion, Self-study of literature, Lecture
  • Undergraduate study programme term essay (20-40) - 25 hours per semester
  • Preparation for comprehensive test (10-40) - 30 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Vymezuje základní makronutrienty a mikronutrienty: bílkoviny, sacharidy, lipidy, vitamíny, minerální látky.
Objasňuje zásady racionální výživy.
Popisuje pyramidu zdravé výživy podle různých přístupů.
Definuje psychologické pojmy: čití, vnímání, emoce, motivace.
Charakterizuje současné psycholgické směry a přístupy (školy) v psychoterapii.
Skills
Rozpoznává potravinové chování podle zásad racionální výživy.
Uplatňuje význam základních psychologických pojmů (čití, vnímání, emoce, motivace apod.) v popisu psychických momentů v chování a jednání člověka.
Zhodnocuje současné psychologické směry a psychoterapeutické přístupy (školy) podle různých kritérií.
Competences
N/A
N/A
N/A
learning outcomes
Knowledge
Definuje psychologii výživy jako speciální disciplínu psychologie.
Vysvětluje vztah mezi psychikou a výživou.
Charakterizuje jednotlivé determinanty výživových zvyklostí.
Vysvětluje význam motivačního chování, apetenčního chování a konzumatorního chování v potravinovém cyklu.
Popisuje vliv barev na potravinové chování.
Charakterizuje senzorické procesy (vůni a chuť) a emoce jako psychické faktory vyvolávající chuť a apetenčního chování.
Skills
Volí adekvátní metody ve výzkumných šetřeních potravinového chování.
Navrhuje postupy směřující ke zvýšení apetenčního chování.
Rozpoznává faktory, které vedou ke snížení optimálního konzumatorního chování.
Competences
N/A
N/A
N/A
teaching methods
Knowledge
Lecture
Lecture supplemented with a discussion
Interactive lecture
Self-study of literature
Skills
Lecture
Lecture supplemented with a discussion
Interactive lecture
Self-study of literature
Competences
Lecture
Lecture supplemented with a discussion
Interactive lecture
Self-study of literature
assessment methods
Knowledge
Test
Seminar work
Skills
Test
Seminar work
Competences
Test
Seminar work
Recommended literature
  • BARNARD, N. Jídlo pro váš mozek. Brno, 2014. ISBN 978-80-265-0186-2.
  • FRAŇKOVÁ, S., PAŘIZKOVÁ, J., MALICHOVÁ, E. Jídlo v životě dítěte a adolescenta. Praha, 2013. ISBN 978-80-246-2247-7.
  • Fraňková, Slávka; Odehnal, Jiří; Pařízková, Jana. Výživa a vývoj osobnosti dítěte. Vyd. 1. Praha : HZ Editio, 2000. ISBN 80-86009-32-7.
  • Fraňková, Slávka. Výživa a psychické zdraví. Vyd. 1. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-13-7.
  • HARTWIG, D., HARTWIGOVA, M. Jídlo na prvním místě. Brno, 2014. ISBN 978-80-87270-67-.
  • VIRTUE, D. V zajetí jídla. Praha, 2012. ISBN 978-80-7370-207-6.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester