Předmět: Výživa a psychické zdraví B

« Zpět
Název předmětu Výživa a psychické zdraví B
Kód předmětu KPG/VPZB
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Vliv sacharidů na psychiku jedince 2. Vliv bílkovin a jednotlivých aminokyselin na psychiku jedince 3. Vliv lipidů na psychiku jedince 4. Vývoj potravního chování: období novorozence a kojence 5. Vývoj potravního chování: období dětského věku 6. Vývoj potravního chování: období adolescence 7. Jídlo a život rodiny 8. Jídlo a jeho společenské souvislosti 9. Poruchy jídelního chování a příjmu potravy z pohledu psychologických aspektů 10.Jídelní a psychologické problémy obézního jedince 11.Psychoterapie obezity a dalších poruch příjmu potravy 12.Prezentace seminárních úkolů. 13.Prezentace seminárních úkolů, shrnutí, evaluace výuky.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Samostudium literatury, Přednáška
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 50 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Definuje psychologii výživy jako speciální disciplínu psychologie.
Vysvětluje vztah mezi psychikou a výživou.
Charakterizuje jednotlivé determinanty výživových zvyklostí.
Vysvětluje význam motivačního chování, apetenčního chování a konzumatorního chování v potravinovém cyklu.
Popisuje vliv barev na potravinové chování.
Charakterizuje senzorické procesy (vůni a chuť) a emoce jako psychické faktory vyvolávající chuť a apetenčního chování.
Odborné dovednosti
Volí adekvátní metody ve výzkumných šetřeních potravinového chování.
Navrhuje postupy směřující ke zvýšení apetenčního chování.
Rozpoznává faktory, které vedou ke snížení optimálního konzumatorního chování.
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Objasňuje vliv jednotlivých živin (sacharidy, bílkoviny, lipidy) na psychiku jedince.
Popisuje vývoj potravního chování v období: novorozence, kojence, batolete, předškolního a mladšího školního věku.
Charakterizuje společenské souvislosti spojené s konzumatorním chováním.
Definuje poruchy jídelního chování a příjmu potravy z pohledu psychoterapeutických aspektů.
Objasňuje jídelní a psychologické problémy obézního jedince.
Charakterizuje psychoterapeutické směry využitelné v terapii obezity a poruch příjmu potravy.
Odborné dovednosti
Sestavuje jídelníček, který je založený na znalostech o vlivu živin na psychiku jedince.
Vybírá efektivní způsoby rozvoje potravinového chování u dítěte podle jeho aktuálního psychického a sociálního vývoje.
Navrhuje formy společenéského chování, které jsou považovány pro konzumaci jídla za optimální.
Identifikuje poruchy jídleního chování a příjmu potravy.
Posuzuje psychoterapeutické směry z pohledu jejich využitelnosti v terapii obezity a poruch příjmu potravy.
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Samostudium,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Úvod do etologie člověka. 1. vyd. Praha : HZ Systém, 1997. ISBN 80-86009-15-7.
  • FRAŇKOVÁ, S. Výživa a psychcké zdraví. Praha, 1996. ISBN 80-85866-13-7.
  • Fraňková, Slávka; Dvořáková-Janů, Věra. Psychologie výživy a sociální aspekty jídla. Praha : Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0548-1.
  • Fraňková, Slávka; Odehnal, Jiří; Pařízková, Jana. Výživa a vývoj osobnosti dítěte. Vyd. 1. Praha : HZ Editio, 2000. ISBN 80-86009-32-7.
  • Fraňková, Slávka; Pařízková, Jana,; Malichová, Eva. Jídlo v životě dítěte a adoslescenta : teorie, výzkum, praxe. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2247-7.
  • ŠÍMOVÁ, I. Filozofie jídla. Plzeň, 2013. ISBN 978-80-7211-448-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr