Vyučující
|
-
Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Vliv sacharidů na psychiku jedince 2. Vliv bílkovin a jednotlivých aminokyselin na psychiku jedince 3. Vliv lipidů na psychiku jedince 4. Vývoj potravního chování: období novorozence a kojence 5. Vývoj potravního chování: období dětského věku 6. Vývoj potravního chování: období adolescence 7. Jídlo a život rodiny 8. Jídlo a jeho společenské souvislosti 9. Poruchy jídelního chování a příjmu potravy z pohledu psychologických aspektů 10.Jídelní a psychologické problémy obézního jedince 11.Psychoterapie obezity a dalších poruch příjmu potravy 12.Prezentace seminárních úkolů. 13.Prezentace seminárních úkolů, shrnutí, evaluace výuky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Samostudium literatury, Přednáška
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 50 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Definuje psychologii výživy jako speciální disciplínu psychologie. |
Vysvětluje vztah mezi psychikou a výživou. |
Charakterizuje jednotlivé determinanty výživových zvyklostí. |
Vysvětluje význam motivačního chování, apetenčního chování a konzumatorního chování v potravinovém cyklu. |
Popisuje vliv barev na potravinové chování. |
Charakterizuje senzorické procesy (vůni a chuť) a emoce jako psychické faktory vyvolávající chuť a apetenčního chování. |
Odborné dovednosti |
---|
Volí adekvátní metody ve výzkumných šetřeních potravinového chování. |
Navrhuje postupy směřující ke zvýšení apetenčního chování. |
Rozpoznává faktory, které vedou ke snížení optimálního konzumatorního chování. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Objasňuje vliv jednotlivých živin (sacharidy, bílkoviny, lipidy) na psychiku jedince. |
Popisuje vývoj potravního chování v období: novorozence, kojence, batolete, předškolního a mladšího školního věku. |
Charakterizuje společenské souvislosti spojené s konzumatorním chováním. |
Definuje poruchy jídelního chování a příjmu potravy z pohledu psychoterapeutických aspektů. |
Objasňuje jídelní a psychologické problémy obézního jedince. |
Charakterizuje psychoterapeutické směry využitelné v terapii obezity a poruch příjmu potravy. |
Odborné dovednosti |
---|
Sestavuje jídelníček, který je založený na znalostech o vlivu živin na psychiku jedince. |
Vybírá efektivní způsoby rozvoje potravinového chování u dítěte podle jeho aktuálního psychického a sociálního vývoje. |
Navrhuje formy společenéského chování, které jsou považovány pro konzumaci jídla za optimální. |
Identifikuje poruchy jídleního chování a příjmu potravy. |
Posuzuje psychoterapeutické směry z pohledu jejich využitelnosti v terapii obezity a poruch příjmu potravy. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Úvod do etologie člověka. 1. vyd. Praha : HZ Systém, 1997. ISBN 80-86009-15-7.
-
FRAŇKOVÁ, S. Výživa a psychcké zdraví. Praha, 1996. ISBN 80-85866-13-7.
-
Fraňková, Slávka; Dvořáková-Janů, Věra. Psychologie výživy a sociální aspekty jídla. Praha : Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0548-1.
-
Fraňková, Slávka; Odehnal, Jiří; Pařízková, Jana. Výživa a vývoj osobnosti dítěte. Vyd. 1. Praha : HZ Editio, 2000. ISBN 80-86009-32-7.
-
Fraňková, Slávka; Pařízková, Jana,; Malichová, Eva. Jídlo v životě dítěte a adoslescenta : teorie, výzkum, praxe. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2247-7.
-
ŠÍMOVÁ, I. Filozofie jídla. Plzeň, 2013. ISBN 978-80-7211-448-1.
|