Předmět: Videotrénink ve škole 1

« Zpět
Název předmětu Videotrénink ve škole 1
Kód předmětu KPG/VTI1
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Novák Michal, Mgr. Ph.D.
  • Ondruszová Lucie, PhDr. Ph.D.
  • Formánková Jana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Student bude po absolvování předmětu schopen prezentovat a zdůvodnit mikroanalýzy videozáznamu komunikace a vedení výukového procesu. Osvojí si základy vedení žáků k sebeřízení na základě fungování mozku a vědomé reflexe vztahových signálů ve vlastní komunikaci. Rozpoznává v komunikaci vztahově asymetrické výroky (interpretaci, manipulaci, hodnocení, mentorování, dvojné vazby, popírání vidění, ironie) a popisuje jejich důsledky pro činnost mozku příjemce a pro rozvoj jeho sebeřízení. Naučí se používat popisný jazyk, pátrání po porozumění, zveřejňovat své emoce, vyzývat žáky k navrhování dohod a dávat pozitivní a negativní zpětné vazby. Přehled témat: 1. VTI vznik a fungování v současnosti 2. Zásady práce VTI 3. Fungování mozku žáků během komunikace 4. Sociální potřeby (status, autonomie, důvěra, férovost) a potřeba jistoty a vliv jejich saturace na činnost mozku 5. Vztahové signály v komunikaci a jejich vztah k sociálním potřebám a jistotě 6. Sebeřízení žáků 7. Emoce v komunikaci 8. Poskytování zpětných vazeb v komunikaci 9. Vedení a řízení 10. Proces vedení 11. Zvládání acting - outů a manipulace v komunikaci se žáky 12. Práce s věcnými signály v komunikaci

Studijní aktivity a metody výuky
Kooperativní výuka, Diskuse, Demonstrace dovedností
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady
s porozuměním užívat terminologii obecné didaktiky.
Odborné dovednosti
plánovat výuku a zdůvodnit volbu metod a forem výuky ve vztahu ke vzdělávacímu obsahu a výukovým cílům.
Obecné způsobilosti
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
student bude schopen rozumět podstatě respektující komunikace, bude schopen rozlišit efektivní a neefektivní komunikaci, bude reflektovat vlastní komunikaci prostřednictvím týdenních zápisů a na konci semestru vyjádří svůj posun a doporučení pro další dny
Odborné dovednosti
hodnotit výuku podle předem daných kritérií (hodnotícího archu) a svá tvrzení zdůvodnit.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Kooperativní výuka,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Obecné způsobilosti
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Sebehodnocení,
Kolokvium,
Odborné dovednosti
Kolokvium,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Dittrichová, Jaroslava; Papoušek, Menchthild; Paul, Karel. Chování dítěte raného věku a rodičovská péče. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0399-8.
  • Karns, Michelle. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem : zásady a cvičení. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-032-4.
  • Kopřiva, Karel. Lidský vztah jako součást profese : psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-150-9.
  • Lukavská, Eva. Pozor, děti! : (didaktické otázky vyučování orientovaného na dítě). 1. vyd. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-52-X.
  • Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (13) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (12) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní