Předmět: Výchova a vzděl. v kontextu vývoje spol.

« Zpět
Název předmětu Výchova a vzděl. v kontextu vývoje spol.
Kód předmětu KPG/VVKVS
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pavlů Petr, Mgr. et MgA.
  • Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cílem předmětu je vybavit studenty základními fakty z jednotlivých etap společenského vývoje a otevřít cestu k porozumění problémům výchovy a vzdělávání ve sledovaných společenských epochách. Studenti charakterizují klíčové postavy pedagogiky a jejich pedagogické dílo. Vysvětlí rozdílné přístupy ke vzdělávání a výchově v jednotlivých etapách společenského vývoje a vlivu tradice na soudobé školství, výchovu a vzdělávání. Obsahové zaměření přednášek: 1. Role výchovy a vzdělávání ve společnosti 2. Názory na výchovu a vzdělání v antice 3. Kontext výchovy a vzdělávání ve středověké společnosti 4. Význam výchovy a vzdělávání reformace a protireformace 5. Výchova a vzdělávání v myšlení průmyslové civilizace 6. Hledání alternativ ve výchově a vzdělávání v novodobé společnosti.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Přednáška
  • Kontaktní výuka - 13 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
předpokládá se, že studenti budou vybaveni znalostí základních pedagogikých pojmů a kategorií
Výsledky učení
studenti se seznámí sklíčovými postavami pedagogiky a jejich pedagogickým dílem. Porozumí rozdílným přístupům ke vzdělávání a výchově v jednotlivých etapách společenského vývoje a porozumí vlivu tradice na soudobé školství, výchovu a vzdělávání
Vyučovací metody
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Hodnotící metody
Kombinovaná zkouška,
Test,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • CIPRO, M. Galerie světových pedagogů. Praha, 2002. ISBN 80-238-8003-9.
  • HORÁK, J., KRATOCHVÍL, M. Stručné dějiny vývoje školy a pedagogického myšlení. Liberec: Technická univerzita, 2005. ISBN 80-7083-9444-9.
  • JŮVA, V. Základy pedagogiky. Brno : Paido, 2001.
  • KASPER, T., KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky.. Praha Grada, 2008.
  • LENDEROVÁ, M. RÝDL, K. Radostné dětství?. Praha Paseka, 2006. ISBN ISBN: 80-7185-64.
  • OMÁČKA, J. Proměny školního vzdělání v našich dějinách. Ústí nad Labem: UJEP, 1993.
  • PRŮCHA, J. Česká vzdělanost.. Praha Wolters Kluwer, 2015. ISBN ISBN: 978-80-747.
  • RÝDL, K. Peter Petersen a pedagogika jenského plánu.. Praha ISV, 2001. ISBN ISBN: 80-85866-87.
  • Rýdl, Karel. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. 1. vyd. Brno : Marek Zeman, 1994. ISBN 80-900035-8-3.
  • Singule, František. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-26160-4.
  • ŠTVERÁK, V. Dějiny pedagogiky I a II.. Praha : Karolinum, 1994.
  • Štverák, Vladimír; Čadská, Milada. Stručný průvodce dějinami pedagogiky. Dotisk 2. vyd. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-7184-797-6.
  • Váňová, Růžena. Studijní texty k dějinám pedagogiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-122-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr