Vyučující
|
-
Pavlů Petr, Mgr. et MgA.
-
Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Cílem výuky je osvojení si základních vědomostí, dovedností a postojů v oblasti výchovy a vzdělávání se zaměřením na sociokulturní, společenský, ekonomický a civilizační kontext. Hlavní témata: edukace z pohledu širších společenských souvislostí. Globalizační trendy ve výchově a vzdělávání. Kompetence jako cíl edukace. Tlaky na proměnu současné školy. Celoživotní učení a vzdělávání. Občanské cítění a jeho kultivace. Obsahem předmětu je poznání aktuálních otázek výchovy a vzdělávání z pozice společenských souvislostí. Studenti budou pracovat také se současnou literaturou zachycující sledovaná témata. Hlavní témata předmětu: 1. Socializace osobnosti - její činitele, psychické mechanizmy, poruchy, specifika současné společenské situace z pohledu možností a prostoru pro jednotlivce. 2. Výchova a vzdělávání jako součást socializace; porovnání přístupů v mezinárodním a interkulturním kontextu. 3. Rodina jako činitel primární socializace a výchovy - charakteristika a problémy současné rodiny. 4. Škola a školní edukace - proměny a úkoly školy ve společnosti vědění; mezinárodní školský kontext. 5. Celoživotní vzdělávání a jeho role ve vzdělávání v současné společnosti. 6. Působení medií na výchovu a vzdělávání.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Samostatná práce studentů, Přednáška
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
předpokládá se, že studenti budou vybaveni znalostí základních pedagogikých pojmů a kategorií |
Výsledky učení |
---|
získají orientaci v aktuálních problémech výchovy a vzdělávání, dokáží rozkrýt sociální příčiny aktuálních problémů v přístupu k výchově a vzdělávání, orientují se v literatuře zabývající se sledovanou tematikou, dokáží naformulovat problém a vyjádřit se k němu s oporou odborné literatury |
Vyučovací metody |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Ústní zkouška, |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Bendl, Stanislav. Školní kázeň : metody a strategie. Vyd. 1. Praha : ISV nakladatelství, 2001. ISBN 80-85866-80-3.
-
Giddens, Anthony. Sociologie. Praha : Argo, 1999. ISBN 80-7203-124-4.
-
Havlík, Radomír; Koťa, Jaroslav. Sociologie výchovy a školy. Vyd. 1. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-635-7.
-
HELLUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.
-
Hrabal, Vladimír; Helus, Zdeněk. Sociální psychologie pro učitele : Základní pojmy a pedagog. aplikace : Určeno pro posl. fak. pedagog.. 2. dotisk 1. vyd. Praha : SPN, 1987.
-
Keller, Jan. Sociologie, byrokracie a organizace. 1. vyd. Praha, 1996. ISBN 80-85850-15-X.
-
Krebs, Vojtěch. Sociální politika. Vyd. 2., přeprac. Praha : ASPI Publishing, 2002. ISBN 80-86395-33-2.
-
LIESMANN, K, P. Teorie nevzdělanosti.. Praha Akademia, 2012.
-
Potůček, Martin. Sociální politika. Praha : Slon, 1995. ISBN 80-85850-01-X.
-
Tomeš, Igor. Právo sociálního zabezpečení. 2. vyd. Praha : VŠEHRD, 1998. ISBN 80-85305-39-9.
-
Tomeš, Igor. Sociální politika: teorie a mezinárodní zkušenost : výběr z přednášek přednesených na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. 1. vyd. Praha : Sociopress, 1996. ISBN 80-902260-0-0.
-
Večeřa, Miloš. Sociální stát : Východiska a přístupy. 1. vyd. Praha, 1993. ISBN 80-901424-6-X.
|