|
Vyučující
|
-
Drda Zdeněk, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Pluhaříková Pomajzlová Freya, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Racionální výživa - vymezení, pyramida zdravé výživy. 2. Charakteristika jednotlivých nutrientů. 3. Nutriční zvyklosti v současné době. 4. Mýty ve výživě. 5. Význam nutriční výchovy v současné době: vymezení výchovy, determinanty výchovy v oblasti stravovacích zvyklostí. 6. Metody a formy v oblasti nutriční výchovy. 7. Psychologické vývojové aspekty potravního chování: období novorozence a kojence. 8. Psychologické vývojové aspekty potravního chování: období dětského věku. 9. Výchovné zlozvyky v oblasti rozvoje stravovacích zvyklostí dětí. 10. Inkluze a přístup k žákovi s alternativními stravovacími návyky v podmínkách školy. 11. Inkluze a přístup k žákovi se specifickými stravovacími potřebami v podmínkách školy. 12. Prevence vzniku poruch výživy. 13. Shrnutí a evaluace učiva.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 25 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 24 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Charakterizovat základní nutrienty (bílkoviny, sacharidy, lipidy, vitamíny, minerální látky) na úrovni učiva střední školy. |
| Popsat trávicí systém na úrovni učiva střední školy. |
| Vyjmenovat základní zásady racionální výživy. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Rozlišit vhodné a nevhodné potraviny. |
| Sestavit vhodný jídelníček na základě obecných znalostí o racionální výživě. |
| Rozložit denní příjem potravy podle obecného doporučení. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
| bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Vymezit racionální výživu. |
| Charakterizovat jednotlivé nutirenty. |
| Popsat metody a formy využívané v nutriční výchově. |
| Objasnit psychologické vývojové aspekty potravního chování. |
| Vysvětlit principy inkluze v oblasti specifických stravovacích zvyklostí u dětí. |
| Vyjmenovat a objasnit principy prevence poruch výživy. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Navrhnout jídelníček podle zásad racionální výživy a výchovně psychologických souvislostí. |
| Zvolit vhodné metody a formy v nutriční výchově dětí. |
| Určit efektivní principy inkluze v oblasti specifických stravovacích zvyklostí u dětí. |
| Navrhnout účinné postupy v prevenci poruch výživy. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Skupinová výuka, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Test, |
| Seminární práce, |
|
Doporučená literatura
|
-
Fraňková, Slávka; Dvořáková-Janů, Věra. Psychologie výživy a sociální aspekty jídla. Praha : Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0548-1.
-
Fraňková, Slávka. Jídlo v životě dítěte a adolescenta : teorie, výzkum, praxe. Praha : Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2247-7.
-
Fraňková, Slávka; Pařízková, Jana,; Malichová, Eva. Dítě s nadváhou a jeho problémy. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-262-0797-9.
-
Komprda, Tomáš. Základy výživy člověka. Druhé přepracované vydání. 2017. ISBN 978-80-7509-500-8.
-
Machová, Jitka; Kubátová, Dagmar. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. 2015. ISBN 978-80-247-5351-5.
|