Předmět: Výživa a poživatiny B

« Zpět
Název předmětu Výživa a poživatiny B
Kód předmětu KPG/VYPB
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1.Tekutiny, nápoje 2.Zásady tvorby jídelníčku 3.Výživa dětí kojeneckého věku 4.Výživa těhotných žen a kojících matek 5.Výživa dětí od 1 do 3 let 6.Výživa dětí předškolního a školního věku 7.Výživa dospělých 8.Výživa v období stáří 9.Výživa ve sportu 10.Alternativní výživové směry: vegetariánství, veganství, makrobiotika 11.Alternativní výživové směry: dělená strava, středomořská strava 12.Alternativní výživové směry: výživa podle krevních skupin, výživa na principu fastfood 13.Shrnutí, evaluace výuky

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Diskuse, Samostudium literatury, Přednáška
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 60 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Vymezit základní pojmy z oblasti výživy a nauky o poživatinách.
Popsat principy racionální výživy.
Charakterizovat pyramidu zdravé výživy.
Vysvětlit systém kontroly potravin v rámci EU.
Podrobně popsat a charakterizovat trávicí soustavu.
Definovat z pohledu biochemie základní živiny: sacharidy, bílkoviny, lipidy, vitamíny, minerální látky.
Vysvětlit metabolismus živin.
Charakterizovat a popsat význam jednotlivých skupin potravin: obilovin, luštěnin, masa, mléka, ovoce a zeleniny.
Odborné dovednosti
Znázornit a sestavit pyramidu zdravé výživy podle různých přístupů.
Kriticky zhodnotit pyramidu zdravé výživy podle různých přístupů.
Posoudit vhodnost jednotlivých potravin z pohledu principu racionální výživy.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Vysvětlit význam tekutin ve výživě člověka.
Charakterizovat jednotlivé nápoje a posoudí jejich vhodnost užívání.
Popsat principy tvorby jídelníčku podle zásad racionální výživy.
Charakterizovat zásady racionální výživy podle jednotlivých věkových skupin
Definovat principy výživy ve sportu.
Vysvětlit pojem alternativní výživové směry.
Popsat vybrané alternativní směry ve výživě.
Odborné dovednosti
Doporučit vhodné nápoje pro celodenní užívání.
Konstruktivně zhodnotit vhodnost alternativních směrů ve výživě z pohledu principů racionální výživy.
Sestavit jídelníček pro jednotlivé věkové skupiny podle zásad racionální výživy.
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Samostudium,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Dostálová, Jana, 1943-. Potravinářské zbožíznalství : technologie potravin / Jana Dostálová, Pavel Kadlec a kolektiv. Ostrava : Key Publishing, 2014, 2014. ISBN 978-80-7418-208-2.
  • Fořt, Petr, 1946-. Co jíme a pijeme? : výživa pro 3. tisíciletí / Petr Fořt. Praha : Olympia, 2003, 2003. ISBN 80-7033-814-8.
  • Illková, Olga, 1956-. Zdravá výživa malých dětí / Olga Illková, Lucie Nečasová, Zdeňka Daňková. Praha : Portál, 2009, 2009. ISBN 978-80-7367-625-4.
  • Turek, Bohumil, 1935-. Výživa ve stáří / Bohumil Turek, Jana Dostálová. Praha : Ústav zemědělských a potravinářských informací, 1996, 1996. ISBN 80-85120-54-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr