|
Vyučující
|
-
Drda Zdeněk, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1.Tekutiny, nápoje 2.Zásady tvorby jídelníčku 3.Výživa dětí kojeneckého věku 4.Výživa těhotných žen a kojících matek 5.Výživa dětí od 1 do 3 let 6.Výživa dětí předškolního a školního věku 7.Výživa dospělých 8.Výživa v období stáří 9.Výživa ve sportu 10.Alternativní výživové směry: vegetariánství, veganství, makrobiotika 11.Alternativní výživové směry: dělená strava, středomořská strava 12.Alternativní výživové směry: výživa podle krevních skupin, výživa na principu fastfood 13.Shrnutí, evaluace výuky
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Diskuse, Samostudium literatury, Přednáška
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Vymezit základní pojmy z oblasti výživy a nauky o poživatinách. |
| Popsat principy racionální výživy. |
| Charakterizovat pyramidu zdravé výživy. |
| Vysvětlit systém kontroly potravin v rámci EU. |
| Podrobně popsat a charakterizovat trávicí soustavu. |
| Definovat z pohledu biochemie základní živiny: sacharidy, bílkoviny, lipidy, vitamíny, minerální látky. |
| Vysvětlit metabolismus živin. |
| Charakterizovat a popsat význam jednotlivých skupin potravin: obilovin, luštěnin, masa, mléka, ovoce a zeleniny. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Znázornit a sestavit pyramidu zdravé výživy podle různých přístupů. |
| Kriticky zhodnotit pyramidu zdravé výživy podle různých přístupů. |
| Posoudit vhodnost jednotlivých potravin z pohledu principu racionální výživy. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
| bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
| bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Vysvětlit význam tekutin ve výživě člověka. |
| Charakterizovat jednotlivé nápoje a posoudí jejich vhodnost užívání. |
| Popsat principy tvorby jídelníčku podle zásad racionální výživy. |
| Charakterizovat zásady racionální výživy podle jednotlivých věkových skupin |
| Definovat principy výživy ve sportu. |
| Vysvětlit pojem alternativní výživové směry. |
| Popsat vybrané alternativní směry ve výživě. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Doporučit vhodné nápoje pro celodenní užívání. |
| Konstruktivně zhodnotit vhodnost alternativních směrů ve výživě z pohledu principů racionální výživy. |
| Sestavit jídelníček pro jednotlivé věkové skupiny podle zásad racionální výživy. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Samostudium, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Samostudium, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Samostudium, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Seminární práce, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Seminární práce, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Seminární práce, |
|
Doporučená literatura
|
-
Dostálová, Jana, 1943-. Potravinářské zbožíznalství : technologie potravin / Jana Dostálová, Pavel Kadlec a kolektiv. Ostrava : Key Publishing, 2014, 2014. ISBN 978-80-7418-208-2.
-
Fořt, Petr, 1946-. Co jíme a pijeme? : výživa pro 3. tisíciletí / Petr Fořt. Praha : Olympia, 2003, 2003. ISBN 80-7033-814-8.
-
Illková, Olga, 1956-. Zdravá výživa malých dětí / Olga Illková, Lucie Nečasová, Zdeňka Daňková. Praha : Portál, 2009, 2009. ISBN 978-80-7367-625-4.
-
Turek, Bohumil, 1935-. Výživa ve stáří / Bohumil Turek, Jana Dostálová. Praha : Ústav zemědělských a potravinářských informací, 1996, 1996. ISBN 80-85120-54-2.
|