Název předmětu | Vedení žáků k sebeřízení prostřednictví komunikace |
---|---|
Kód předmětu | KPG/VZSK |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný, Volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Student si osvojí principy vedení žáků k sebeřízení respektující zásady fungování mozku během komunikace. V konkrétních komunikačních situacích z praxe dokáže volit slova tak, aby neohrožoval sociální potřeby žáků (status, autonomii, důvěru, férovost) a potřebu jistoty a přitom komunikoval dostatečně důrazně a vedl žáky k odpovědnosti za jejich chování a k sebeřízení. Rozpoznává v komunikaci vztahově asymetrické výroky (interpretaci, manipulaci, hodnocení, mentorování, dvojné vazby, popírání vidění, ironie) a popisuje jejich důsledky pro činnost mozku příjemce a pro rozvoj jeho sebeřízení. Naučí se používat popisný jazyk, pátrání po porozumění, zveřejňovat své emoce, vyzývat žáky k navrhování dohod a dávat pozitivní a negativní zpětné vazby. V konkrétních situacích z praxe navrhne, jak by je řešil a svoji volbu zdůvodní s oporou o argumenty z oblasti činnosti mozku během komunikace a s oporou o popis situačního kontextu. Přehled témat: 1. Fungování mozku žáků během komunikace 2. Sociální potřeby a jistota a vliv jejich saturace na činnost mozku 3. Proces komunikace 4. Vztahové signály v komunikaci 5. Sebeřízení žáků 6. Emoce v komunikaci 7. Poskytování zpětných vazeb 8. Vedení a řízení žáků v konkrétních situacích 9. Zvládání acting-outů žáků 10. Sdělování kritiky žákům 11. Drivery a práce s nimi 12. Věcná rovina komunikace
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Seminář, Cvičení
|
Výsledky učení |
Odborné znalosti |
vysvětlit principy fungování mozku (emoční reakce, sociální potřeby) |
vysvětlit principy vedení žáků k sebeřízení a odpovědnosti |
popsat principy fungování vlastních emocí |
Odborné dovednosti |
rozlišovat mezi vedením a řízením žáků a přepínat je podle situačních kontextu |
komunikovat se žáky v souladu s principyfungování mozku |
pracovat v konkrétních situacích se žáky na základě znalosti principů vedení žáků k sebeřízení a odpovědnosti |
vědomě používat postupy zklidňující vlastní limbický systém |
číst situační kontexty konkrétních chování žáků ve třídě a na jejich základě vědomě volit strategie pro jejich zvládnutí a argumentovat, proč je zvolil |
Vyučovací metody |
Odborné znalosti |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
Odborné znalosti |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (13) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (12) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (14) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |