Předmět: Vedení žáků k sebeřízení prostřednictví komunikace

« Zpět
Název předmětu Vedení žáků k sebeřízení prostřednictví komunikace
Kód předmětu KPG/VZSK
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný, Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pavlů Petr, Mgr. et MgA.
Obsah předmětu
Student si osvojí principy vedení žáků k sebeřízení respektující zásady fungování mozku během komunikace. V konkrétních komunikačních situacích z praxe dokáže volit slova tak, aby neohrožoval sociální potřeby žáků (status, autonomii, důvěru, férovost) a potřebu jistoty a přitom komunikoval dostatečně důrazně a vedl žáky k odpovědnosti za jejich chování a k sebeřízení. Rozpoznává v komunikaci vztahově asymetrické výroky (interpretaci, manipulaci, hodnocení, mentorování, dvojné vazby, popírání vidění, ironie) a popisuje jejich důsledky pro činnost mozku příjemce a pro rozvoj jeho sebeřízení. Naučí se používat popisný jazyk, pátrání po porozumění, zveřejňovat své emoce, vyzývat žáky k navrhování dohod a dávat pozitivní a negativní zpětné vazby. V konkrétních situacích z praxe navrhne, jak by je řešil a svoji volbu zdůvodní s oporou o argumenty z oblasti činnosti mozku během komunikace a s oporou o popis situačního kontextu. Přehled témat: 1. Fungování mozku žáků během komunikace 2. Sociální potřeby a jistota a vliv jejich saturace na činnost mozku 3. Proces komunikace 4. Vztahové signály v komunikaci 5. Sebeřízení žáků 6. Emoce v komunikaci 7. Poskytování zpětných vazeb 8. Vedení a řízení žáků v konkrétních situacích 9. Zvládání acting-outů žáků 10. Sdělování kritiky žákům 11. Drivery a práce s nimi 12. Věcná rovina komunikace

Studijní aktivity a metody výuky
Seminář, Cvičení
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 17 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit principy fungování mozku (emoční reakce, sociální potřeby)
vysvětlit principy vedení žáků k sebeřízení a odpovědnosti
popsat principy fungování vlastních emocí
Odborné dovednosti
rozlišovat mezi vedením a řízením žáků a přepínat je podle situačních kontextu
komunikovat se žáky v souladu s principyfungování mozku
pracovat v konkrétních situacích se žáky na základě znalosti principů vedení žáků k sebeřízení a odpovědnosti
vědomě používat postupy zklidňující vlastní limbický systém
číst situační kontexty konkrétních chování žáků ve třídě a na jejich základě vědomě volit strategie pro jejich zvládnutí a argumentovat, proč je zvolil
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Cvičení (praktické činnosti),
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Demonstrace dovedností,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Brichcín, Milan. Vůle a sebekontrola : teorie, metody, experimenty. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-753-4.
  • CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-118-2.
  • Dubec, M. Zásobník metod používaných v OSV. Praha, 2007. ISBN 978-80-87145-02-9.
  • Helus, Z. Úvod do sociální psychologie. Karolinum Praha, 2001.
  • Kopřiva, Pavel a kol. Respektovat a být respektován. 2. vyd. Kroměříž : Spirála, 2006. ISBN 80-901873-7-4.
  • Kulišťák, Petr. Neuropsychologie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-554-7.
  • Rosenberg, Marshall B. Nenásilná komunikace : řeč života. Vyd. 1. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-447-2.
  • Schulz von Thun, Friedemann. Jak spolu komunikujeme? : překonávání nesnází při dorozumívání. Vyd. 1. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0832-9.
  • Vybíral, Zbyněk. Úvod do psychologie komunikace. 1. vyd. Hradec Králové : Gaudeamus, 1997. ISBN 80-7041-002-7.
  • Výrost, Jozef; Slaměník, Ivan. Sociální psychologie = =Sociálna psychológia. 1. vyd. Praha : ISV, 1997. ISBN 80-85866-20-X.
  • Watzlawick, Paul; Bavelasová, Janet Beavin; Jackson, Don D. Pragmatika lidské komunikace : interakční vzorce, patologie a paradoxy. Hradec Králové : Konfrontace, 1999. ISBN 80-86088-04-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (13) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (12) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní