Předmět: Výchova ke zdravému životnímu stylu

« Zpět
Název předmětu Výchova ke zdravému životnímu stylu
Kód předmětu KPG/VZZS
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný, Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
  • Krpálková Jaroslava, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Při distanční výuce lze využít Moodle pro tento předmět. Cílem předmětu je osvojení si základních vědomostí a dovedností v oblasti zdravého životního stylu, dále pak orientace v jednotlivých komponentách zdravého životního stylu, včetně otázek spojených s praktickými náměty v oblasti zdraví a prevence nemocí v oblasti zdravého životního stylu. Student/-ka porozumí otázkám zdravého životního stylu. Dokáže odlišit historické a současné přístupy. Analyzuje odlišnosti obsahu a prostředků ve výchově ke zdraví. Zaujímá otevřený postoj k jednotlivým přístupům ve zdravém životním stylu. Aplikuje teoretické poznatky na výchovu ke zdravému životnímu stylu u dítěte v určitém věkovém období. Využívá prostředky respektující výchovy a dokáže zhodnotit pedagogicko-psychologické a sociální aspekty výchovy ke zdraví. Obsahová náplň seminářů: 1. Celostní pojetí zdraví a zdravý životní styl. 2. Cíle, úkoly a základní komponenty výchovy ke zdravému životnímu stylu. 3. Historické aspekty výchovy ke zdraví a zdravému životnímu stylu, porovnání se současností. 4. Analýza jednotlivých komponet výchovy ke zdravému životnímu stylu. 5. Pedagogicko-psychologické a didaktické aspekty výchovy ke zdravému životnímu stylu, včetně využití projektového a kooperativního vyučování. 6. Role rodiny a školy ve výchově ke zdraví a zdravému životnímu stylu.

Studijní aktivity a metody výuky
Kooperativní výuka, Projektová výuka, Dialogická výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 5 hodin za semestr
  • Projekt týmový [20-60 / počet studentů] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
užívat znalosti z biologie člověka, orientovat se v odborné environmentální terminologii
orientovat se odborné environmentální terminologii
Odborné dovednosti
užívat odbornou pedagogickou terminologii
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit zdravý životní styl a jeho význam pro zdraví člověka
analyzovat odlišnosti obsahu a prostředků ve výchově ke zdraví
aplikovat výchovu ke zdravému životnímu stylu u žáka/dítěte na určitém vývojové stupni a dle jeho individuálních potřeb
zhodnotit pedagogické, psychologické a sociální aspekty výchovy ke zdravému životnímu stylu.
Odborné dovednosti
navrhnout konkrétní plán výchovy ke zdravému životnímu stylu pro vybraného žáka/dítě
doložit na vlastní sebereflexi dodržování/nedodržování zdravého životního stylu a možnosti zlepšení/nápravy.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Skupinová výuka,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Řešení problémů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Bentovim, Arnon. Týrání a sexuální zneužívání v rodinách. 1. vyd. Praha : Grada, 1998. ISBN 80-7169-629-3.
  • Borneman, Ernest. Encyklopedie sexuality. Praha : Victoria Publishing, 1994. ISBN 80-85605-17-1.
  • Čevela, R. a kol. Výchova ke zdraví pro zdravotnické školy. Praha: Grada, 2009.
  • Dunovský, Jiří. Sociální pediatrie : vybrané kapitoly. Vyd. 1. Praha : Grada, 1999. ISBN 80-7169-254-9.
  • Holub, Jiří. AIDS a my aneb Co je třeba vědět o AIDS. Praha : Grada, 1993. ISBN 80-7169-068-6.
  • Kracík, Jiří. Sexuální výchova postižené mládeže. Praha : Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-626-9.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-774-4.
  • Leman, Kevin. Sourozenecké konstelace. Vyd. 1. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-152-5.
  • Machová, J. a kol. Základy sexuální výchovy. Praha : PedF UK, 1998.
  • Machová, Jitka; Hamanová, Jana. Reprodukční zdraví v dospívání. Vyd. 1. Jinočany : H & H, 2002. ISBN 80-86022-94-3.
  • Matějček, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Vyd. 3. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-494-X.
  • Smolíková, K.; Hejnová, R. Než se dítě zeptá. : program sexuální výchovy dětí předškolního věku. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-132-0.
  • Svobodová, Jarmila. Zdravá škola včera a dnes. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-53-2.
  • Šulová, Lenka. Jak učit výchovu k manželství a rodičovství?. Praha : Grada, 1995. ISBN 80-7169-218-2.
  • Trojan, Ondřej. O čápech, vránách a dětech. Vyd. 1. Praha : Grada, 1999. ISBN 80-7169-821-0.
  • Uzel, R. Antikoncepční kuchařka. Grada Praha, 1999.
  • Uzel, Radim. Mýty a pověry v sexu. 1. vyd. Praha : Práce, 1990. ISBN 80-208-0936-8.
  • Vaníčková, Eva. Násilí v rodině : Syndrom zneužívaného a zanedbávaného dítěte. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-008-4.
  • Vaníčková, Eva. Sexuální násilí na dětech : výskyt, podoby, diagnostika, terapie, prevence. Vyd. 1. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-286-6.
  • Zvěřina, J. Lékařská sexuologie. Praha, H+H, 1992.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr