Předmět: Wellbeing dítěte v měnícím se světě

« Zpět
Název předmětu Wellbeing dítěte v měnícím se světě
Kód předmětu KPG/WDSM
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Benešová Jana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Wellbeing v předškolním vzdělávání 2. Wellbeing a adaptabilita 3. Klima třídy; bioekologický model - klima třídy jako příležitost pro rozvoj kompetencí. 4. Základy krizové intervemce 5. Komunikace s dítětem v obtížné životní situaci 6. Rozvoj identity dítěte, problematika genderu, možnost rozvoje sebebojetí dítěte (heterogenní versus homogenní kolektiv) 7. Aktuální problémy současných dětí

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 13 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 30 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Má znalosti z oblasti pedagogické a vývojové psychologie.
Zná RVP PV a strategické vzdělávací dokumenty.
Orientuje se v modelech potřeb a zná možnosti jejich naplňování v rámci vzdělávacího procesu.
Má všeobecný přehled o aktuálním společenském dění, s důrazem na oblast vzdělávání.
Odborné dovednosti
Dokáže formulovat stanoviska k vybraným tématům předškolního vzdělávání.
Reflektuje své zkušenosti z pedagogické praxe.
Komparuje poznatky a možné přístupy v oblasti předškolního vzdělávání.
Využívá techniky efektivní komunikace.
Ovládá metody pedagogického diagnostikování.
Obecné způsobilosti
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Orientuje se v aktuálních výzvách předškolního vzdělávání.
Dokáže definovat pojem well-being a uvést příklady možnosti jeho podpory u dětí předškolního věku.
Odborné dovednosti
Navrhne vhodné didaktické přístupy ve vzdělávání dětí s ohledem na jejich individuální potřeby a zájmy.
Dokáže identifikovat dítě ohrožené stresem či traumatem a poskytnout mu první psychologickou pomoc.
Dokáže vybírat či navrhovat vzdělávací činnosti pro podporu pozitivního třídního klimatu.
Obecné způsobilosti
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Samostudium,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Samostudium,
Analyticko-kritická práce s textem,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Formativní hodnocení,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Formativní hodnocení,
Obecné způsobilosti
Formativní hodnocení,
Doporučená literatura
  • ERIKSON, Erik H. Životní cyklus rozšířený a dokončený: devět věků člověka.. 2015. ISBN 978-80-262-0786-3.
  • FELCMANOVÁ, Alena a kol. Persona dolls: panenky s osobností: jak rozvíjet prosociální postoje dětí.. 2015. ISBN 978-80-87456-62-0.
  • Gillernová, I., Hermochová, S. Sociální dovednosti učitele. SPN Praha, 1990.
  • JOCHMANNOVÁ, Leona. Trauma u dětí: kategorie, projevy a specifika odborné péče. 2021. ISBN 978-80-271-2842-6.
  • Kopřiva, Pavel. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Bystřice pod Hostýnem : Spirála, 2012. ISBN 978-80-904030-0-0.
  • LINHARTOVÁ, Tereza a LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbora. Děti s odlišným mateřským jazykem v mateřských školách. 2018. ISBN 978-80-88171-18-8.
  • LUKÁŠOVÁ, HANA. Kvalita života dětí a didaktika.. Praha, 2010. ISBN 978-80-7367-784-8.
  • Matějček, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Vyd. 3. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-853-8.
  • MORVAYOVÁ, P., MOREE, D. Od multikulturní výchovy k vhledu. 2009.
  • PLUMMER, Deborah. číme děti zvládat úzkost, obavy a stres: cvičení pro mladší školní věk. 2013. ISBN 9788026203773.
  • ROSENBERG, Marshall B. Nenásilná komunikace. 2016. ISBN 978-80-262-1079-5.
  • Shapiro, Lawrence E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Vydání čtvrté. 2014. ISBN 978-80-262-0651-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr