Předmět: Asistentská praxe v mateřské škole

« Zpět
Název předmětu Asistentská praxe v mateřské škole
Kód předmětu KPG/XPA
Organizační forma výuky Praxe + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hrdina Václav, Mgr. Ph.D.
  • Sabotin Michal, Mgr.
Obsah předmětu
Seznámení s TVP a ŠVP mateřské školy Seznámení se specifiky práce asistenta pedagoga Příprava, realizace a evaluace edukačního procesu v MŠ z pozice asistenta pedagoga Zpracování zkušeností do portfolia Reflexe dosažené úrovně profesních kompetencí

Studijní aktivity a metody výuky
Prezentace práce studentů, Klinická praxe pod dohledem, Samostatná práce studentů
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 78 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 5 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Základní zkušenost s prostředím mateřské školy (v rozsahu XPN)
Odborné dovednosti
Charakterizovat navštívená pracoviště (popíše věcné podmínky, životosprávu, psychosociální podmínky, organizaci, personální a pedagogické zajištění atd.)
Na základě zkušeností pobytu v mateřských školách zaujmout postoj k různým podobám edukačního procesu, svůj postoj dokázat vysvětlit a argumentovat
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Popsat principy práce v pedagogickém týmu třídy mateřské školy
Popsat specifika práce asistenta pedagoga
Odborné dovednosti
Reflektovat vlastní úroveň kompetencí a vytvořit plán seberozvoje
Ve spolupráci s mentorem pracovat s potřebnou dokumentací dané školy
Ve spolupráci s mentorem naplánovat, realizovat a zhodnotit vzdělávací nabídku
Vytvářet a používat didaktické pomůcky
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Klinická praxe pod dohledem,
Seminární výuka (diskusní metody),
Diskuse,
Odborné dovednosti
Klinická praxe pod dohledem,
Demonstrace dovedností,
Diskuse,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Klinická praxe pod dohledem,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Portfolio,
Sebehodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Kolokvium,
Doporučená literatura
  • Hájková, Vanda. Asistent pedagoga - profese utvářená v dialogu. 1. vydání. 2018. ISBN 978-80-7603-009-1.
  • Koťátková, Soňa. Dítě a mateřská škola : co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozšiřené a aktualizované vydání. 2014. ISBN 978-80-247-4435-3.
  • Opravilová, Eva. Předškolní pedagogika. Vydání 1. 2016. ISBN 978-80-247-5107-8.
  • Svobodová, Eva. Vzdělávání v mateřské škole : školní a třídní vzdělávací program. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
  • TEPLÁ, Marta. Asistent pedagoga: jak efektivně zavést pozici asistenta pedagoga ve školách. Praha: Dashöfer, 2015. ISBN 978-80-87963-15-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: -