Vyučující
|
-
Hrdina Václav, Mgr. Ph.D.
-
Dědičová Lidmila, PaedDr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
1. Příprava, realizace a evaluace edukačního procesu v MŠ, realizace integrovaných celků dle příslušného ŠVP a TVP. 2. Zpracování zkušeností do portfolia, které bude předloženo u SZZ. 3. Reflexe dosažené úrovně profesních kompetencí sledování rozvíjející se úrovně dosahovaných kompetencí (dotazník), stanovování si profesních rozvojových cílů s využitím evaluačního nástroje profesní reflexe a sebereflexe (kartičky pro sebehodnocení), identifikace kritických míst v pedagogické činnosti a jejich zdůvodnění, jejich alterace a zdůvodněné návrhy změn (využití metodiky 3A).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Prezentace práce studentů, Klinická praxe pod dohledem
- Projekt individuální [40]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 4 hodiny za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 120 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit principy osobnostně orientovaného modelu předškolní výchovy |
charakterizovat potřeby předškolního dítěte |
popsat principy RVP PV |
vysvětlit možnosti využití RVP PV při pedagogické práci |
charakterizovat prvky vzdělávacího procesu (cíle, metody, formy, podmínky, obsah vzdělávání, prostředky) v kontextu specifik předškolního vzdělávání |
charakterizovat proces tvorby a obsah TVP |
vysvětlit principy plánování integrovaného bloku |
charakterizovat principy efektivní komunikace |
popsat možnosti rozvoje prosociálního chování dětí předškolního věku |
realizovat základní administrativu, která je součástí práce učitelky na MŠ (zápis do třídní knihy, docházka) |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat cíle, metody a formy předškolního vzdělávání |
analyzovat podmínky předškolního vzdělávání |
formulovat vzdělávací cíle |
v diskusi věcně kriticky posuzovat průběh edukačního procesu, zdůvodnit postup své práce, rozlišit zdařilé i méně zdařilé momenty |
pracovat s cíli RVP PV, využít je při plánování a evaluaci, konkretizovat je pro danou skupinu dětí |
naplánovat vzdělávací nabídku ve formě integrovaného bloku |
aplikovat prostředky hodnocení předškolního dítěte |
používat principy a techniky efektivní komunikace v komunikaci s dětmi |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat ŠVP dané školy |
Odborné dovednosti |
---|
naplánovat vzdělávací nabídku formou integrovaného bloku dle ŠVP dané školy |
realizovat vzdělávací nabídku s ohledem na naplnění principu integrace obsahu |
uplatňovat multidisiplinární naukové znalosti i praktické dovednosti |
ovládat základní didaktické postupy a nedirektivní prostředky pro získání pozornosti |
užívat prostředky k utváření dobrého sociálního klimatu ve třídě |
užívat škálu hodnotících prostředků pro předškolní věk |
zvládat s dopomocí základní administrativu, která je součástí práce učitelky MŠ |
stanovovat si osobní profesní cíle |
odhalovat své silné a slabé stránky |
plánovat konkrétní aktivity pro zlepšení vlastních kompetencí a hodnotit míru dosažení stanoveného cíle |
odhalovat kritická místa v pedagogickém procesu a navrhovat možnosti jejich řešení |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Klinická praxe pod dohledem, |
Prezentace práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
analýza videoukázek - využití metodiky 3A |
Odborné dovednosti |
---|
Klinická praxe pod dohledem, |
Demonstrace dovedností, |
Individuální konzultace, |
analýza videoukázek - využití metodiky 3A, analýza vlastní videonahrávky pedagogické činnosti - využití metodiky 3A. |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Portfolio, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Portfolio, |
Sebehodnocení, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
hospitace a následná odborná diskuse s didaktiky v průběhu praxe |
Doporučená literatura
|
-
Korthagen, F. A. J. Jak spojit praxi s teorií : didaktika realistického vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno : Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5.
-
Krejčová, Věra; Kargerová, Jana; Syslová, Zora. Individualizace v mateřské škole. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-262-0812-9.
-
MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 2018.
-
Smolíková, Kateřina. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. V Praze : Výzkumný ústav pedagogický, 2005. ISBN 80-87000-01-3.
-
Step by Step. Kompetentní učitel 21. století: Mezinárodní profesní rámec kvality ISSA. .
-
Svobodová, Eva; Vítečková, Miluše. Osobnost předškolního pedagoga : sebereflexe, sociální kompetence a jejich rozvíjení. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-262-1243-0.
-
SYSLOVÁ, Zora a Lucie ŠKARKOVÁ. Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. Brno. 2015.
-
Syslová, Zora; Burkovičová, Radmila; Kropáčková, Jana,; Šilhánová, Kateřina,; Štěpánková, Lucie. Didaktika mateřské školy. 1. vydání. 2019. ISBN 978-80-7598-276-6.
-
Syslová, Zora; Štěpánková, Lucie. Třídní projekty v mateřské škole. Vydání první. 2019. ISBN 978-80-262-1480-9.
-
Syslová, Zora. Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. I. vydání. 2017. ISBN 978-80-210-8475-9.
-
Škardová, Miroslava. Plánujeme spolu. Průvodce plánováním s respektem k potřebám každého dítěte v MŠ. .
-
Šmelová, Eva; Prášilová, Michaela. Didaktika předškolního vzdělávání. 2018. ISBN 978-80-262-1302-4.
|