Předmět: Souvislá praxe 1

« Zpět
Název předmětu Souvislá praxe 1
Kód předmětu KPG/XPS1
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hrdina Václav, Mgr. Ph.D.
  • Dědičová Lidmila, PaedDr. PhD.
Obsah předmětu
1. Příprava, realizace a evaluace edukačního procesu v MŠ, realizace integrovaných celků dle příslušného ŠVP a TVP. 2. Zpracování zkušeností do portfolia, které bude předloženo u SZZ. 3. Reflexe dosažené úrovně profesních kompetencí sledování rozvíjející se úrovně dosahovaných kompetencí (dotazník), stanovování si profesních rozvojových cílů s využitím evaluačního nástroje profesní reflexe a sebereflexe (kartičky pro sebehodnocení), identifikace kritických míst v pedagogické činnosti a jejich zdůvodnění, jejich alterace a zdůvodněné návrhy změn (využití metodiky 3A).

Studijní aktivity a metody výuky
Prezentace práce studentů, Klinická praxe pod dohledem
  • Projekt individuální [40] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 4 hodiny za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 120 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vysvětlit principy osobnostně orientovaného modelu předškolní výchovy
charakterizovat potřeby předškolního dítěte
popsat principy RVP PV
vysvětlit možnosti využití RVP PV při pedagogické práci
charakterizovat prvky vzdělávacího procesu (cíle, metody, formy, podmínky, obsah vzdělávání, prostředky) v kontextu specifik předškolního vzdělávání
charakterizovat proces tvorby a obsah TVP
vysvětlit principy plánování integrovaného bloku
charakterizovat principy efektivní komunikace
popsat možnosti rozvoje prosociálního chování dětí předškolního věku
realizovat základní administrativu, která je součástí práce učitelky na MŠ (zápis do třídní knihy, docházka)
Odborné dovednosti
analyzovat cíle, metody a formy předškolního vzdělávání
analyzovat podmínky předškolního vzdělávání
formulovat vzdělávací cíle
v diskusi věcně kriticky posuzovat průběh edukačního procesu, zdůvodnit postup své práce, rozlišit zdařilé i méně zdařilé momenty
pracovat s cíli RVP PV, využít je při plánování a evaluaci, konkretizovat je pro danou skupinu dětí
naplánovat vzdělávací nabídku ve formě integrovaného bloku
aplikovat prostředky hodnocení předškolního dítěte
používat principy a techniky efektivní komunikace v komunikaci s dětmi
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizovat ŠVP dané školy
Odborné dovednosti
naplánovat vzdělávací nabídku formou integrovaného bloku dle ŠVP dané školy
realizovat vzdělávací nabídku s ohledem na naplnění principu integrace obsahu
uplatňovat multidisiplinární naukové znalosti i praktické dovednosti
ovládat základní didaktické postupy a nedirektivní prostředky pro získání pozornosti
užívat prostředky k utváření dobrého sociálního klimatu ve třídě
užívat škálu hodnotících prostředků pro předškolní věk
zvládat s dopomocí základní administrativu, která je součástí práce učitelky MŠ
stanovovat si osobní profesní cíle
odhalovat své silné a slabé stránky
plánovat konkrétní aktivity pro zlepšení vlastních kompetencí a hodnotit míru dosažení stanoveného cíle
odhalovat kritická místa v pedagogickém procesu a navrhovat možnosti jejich řešení
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Klinická praxe pod dohledem,
Prezentace práce studentů,
Analyticko-kritická práce s textem,
analýza videoukázek - využití metodiky 3A
Odborné dovednosti
Klinická praxe pod dohledem,
Demonstrace dovedností,
Individuální konzultace,
analýza videoukázek - využití metodiky 3A, analýza vlastní videonahrávky pedagogické činnosti - využití metodiky 3A.
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Portfolio,
Sebehodnocení,
Odborné dovednosti
Portfolio,
Sebehodnocení,
Seminární práce,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
hospitace a následná odborná diskuse s didaktiky v průběhu praxe
Doporučená literatura
  • Korthagen, F. A. J. Jak spojit praxi s teorií : didaktika realistického vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno : Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5.
  • Krejčová, Věra; Kargerová, Jana; Syslová, Zora. Individualizace v mateřské škole. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-262-0812-9.
  • MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 2018.
  • Smolíková, Kateřina. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. V Praze : Výzkumný ústav pedagogický, 2005. ISBN 80-87000-01-3.
  • Step by Step. Kompetentní učitel 21. století: Mezinárodní profesní rámec kvality ISSA. .
  • Svobodová, Eva; Vítečková, Miluše. Osobnost předškolního pedagoga : sebereflexe, sociální kompetence a jejich rozvíjení. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-262-1243-0.
  • SYSLOVÁ, Zora a Lucie ŠKARKOVÁ. Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. Brno. 2015.
  • Syslová, Zora; Burkovičová, Radmila; Kropáčková, Jana,; Šilhánová, Kateřina,; Štěpánková, Lucie. Didaktika mateřské školy. 1. vydání. 2019. ISBN 978-80-7598-276-6.
  • Syslová, Zora; Štěpánková, Lucie. Třídní projekty v mateřské škole. Vydání první. 2019. ISBN 978-80-262-1480-9.
  • Syslová, Zora. Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. I. vydání. 2017. ISBN 978-80-210-8475-9.
  • Škardová, Miroslava. Plánujeme spolu. Průvodce plánováním s respektem k potřebám každého dítěte v MŠ. .
  • Šmelová, Eva; Prášilová, Michaela. Didaktika předškolního vzdělávání. 2018. ISBN 978-80-262-1302-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní