Předmět: Souvislá praxe 2

« Zpět
Název předmětu Souvislá praxe 2
Kód předmětu KPG/XPS2
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sabotin Michal, Mgr.
  • Hrdina Václav, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Příprava, realizace a evaluace edukačního procesu v MŠ, realizace integrovaných celků dle příslušného ŠVP a TVP 2. Zpracování zkušeností do portfolia 3. Závěrečná sebereflexe

Studijní aktivity a metody výuky
Klinická praxe pod dohledem
  • Kontaktní výuka - 4 hodiny za semestr
  • Projekt individuální [40] - 30 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 10 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 120 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vysvětlit principy osobnostně orientovaného modelu předškolní výchovy
charakterizovat potřeby předškolního dítěte
charakterizovat pojetí pedagoga jako reflektivního praktika
vysvětlit možnosti využití RVP PV při pedagogické práci
charakterizovat proces tvorby a obsah TVP
popsat strukturu ŠVP , zásady a principy jeho tvorby
vysvětlit principy plánování integrovaného bloku
charakterizovat důležitost pedagogické evaluace
popsat běžně používané techniky evaluace vzdělávacího procesu a jeho aktérů
popsat možnosti rozvoje prosociálního chování dětí předškolního věku
charakterizovat proces individualizace ve vzdělávání
Odborné dovednosti
na základě zkušeností pobytu v mateřských školách zaujmout postoj k různým podobám edukačního procesu, svůj postoj dokázat vysvětlit a argumentovat
analyzovat podmínky předškolního vzdělávání
analyzovat cíle, metody a formy předškolního vzdělávání
formulovat vzdělávací cíle
písemně reflektovat úroveň svých pedagogických a didaktických kompetencí
v diskusi věcně kriticky posuzovat průběh edukačního procesu, zdůvodnit postup své práce, rozlišit zdařilé i méně zdařilé momenty
naplánovat vzdělávací nabídku formou integrovaného bloku dle ŠVP dané školy
aplikovat prostředky hodnocení předškolního dítěte
pracovat s cíli RVP PV, využít je při plánování a evaluaci, konkretizovat je pro danou skupinu dětí
používat principy a techniky efektivní komunikace v komunikaci s dětmi
realizovat vzdělávací nabídku s ohledem na naplnění principu integrace obsahu
uplatňovat multidisiplinární naukové znalosti i praktické dovednosti
užívat prostředky k utváření dobrého sociálního klimatu ve třídě
zvládat s dopomocí základní administrativu, která je součástí práce učitelky MŠ
Výsledky učení
reflektovat vlastní úroveň kompetencí a vytvořit plán seberozvoje
pracovat s potřebnou dokumentací dané školy
realizovat vzdělávací nabídku s ohledem na naplnění principu individualizace
užívat škálu hodnotících prostředků jako zpětnou vazbu v rámci individualizace vzdělávání
zvládat organizaci chodu třídy
Vyučovací metody
Klinická praxe pod dohledem,
Demonstrace dovedností,
Individuální konzultace,
Hodnotící metody
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Dvořáková, Hana. Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha : Raabe, 2011. ISBN 978-80-86307-88-6.
  • Hazuková, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2011. ISBN 978-80-87553-30-5.
  • Jančaříková, Kateřina. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Josef Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-95-4.
  • KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-96-1.
  • Lišková, Marie. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha : Raabe, 2006. ISBN 80-86307-26-3.
  • MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 2018.
  • Nádvorníková, Hana. Kognitivní činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2011. ISBN 978-80-86307-87-9.
  • Smolíková, Kateřina. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. V Praze : Výzkumný ústav pedagogický, 2005. ISBN 80-87000-01-3.
  • Svobodová, Eva. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2007. ISBN 80-86307-39-5.
  • Svobodová, Eva; Švejdová, Hana. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
  • SVOBODOVÁ Eva. Vzdělávání v mateřské škole:Školní a třídní vzdělávací program.. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
  • Tomková, Anna. Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. Karolinum, 2018.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní