Lecturer(s)
|
-
Sabotin Michal, Mgr.
-
Hrdina Václav, Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
Run and manage educational process of preschool as independently as possible.
|
Learning activities and teaching methods
|
Clinical practice under supervision
- Contact hours
- 4 hours per semester
- Individual project (40)
- 30 hours per semester
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 10 hours per semester
- Practical training (number of hours)
- 120 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
vysvětlit principy osobnostně orientovaného modelu předškolní výchovy |
charakterizovat potřeby předškolního dítěte |
charakterizovat pojetí pedagoga jako reflektivního praktika |
vysvětlit možnosti využití RVP PV při pedagogické práci |
charakterizovat proces tvorby a obsah TVP |
popsat strukturu ŠVP , zásady a principy jeho tvorby |
vysvětlit principy plánování integrovaného bloku |
charakterizovat důležitost pedagogické evaluace |
popsat běžně používané techniky evaluace vzdělávacího procesu a jeho aktérů |
popsat možnosti rozvoje prosociálního chování dětí předškolního věku |
charakterizovat proces individualizace ve vzdělávání |
Skills |
---|
na základě zkušeností pobytu v mateřských školách zaujmout postoj k různým podobám edukačního procesu, svůj postoj dokázat vysvětlit a argumentovat |
analyzovat podmínky předškolního vzdělávání |
analyzovat cíle, metody a formy předškolního vzdělávání |
formulovat vzdělávací cíle |
písemně reflektovat úroveň svých pedagogických a didaktických kompetencí |
v diskusi věcně kriticky posuzovat průběh edukačního procesu, zdůvodnit postup své práce, rozlišit zdařilé i méně zdařilé momenty |
naplánovat vzdělávací nabídku formou integrovaného bloku dle ŠVP dané školy |
aplikovat prostředky hodnocení předškolního dítěte |
pracovat s cíli RVP PV, využít je při plánování a evaluaci, konkretizovat je pro danou skupinu dětí |
používat principy a techniky efektivní komunikace v komunikaci s dětmi |
realizovat vzdělávací nabídku s ohledem na naplnění principu integrace obsahu |
uplatňovat multidisiplinární naukové znalosti i praktické dovednosti |
užívat prostředky k utváření dobrého sociálního klimatu ve třídě |
zvládat s dopomocí základní administrativu, která je součástí práce učitelky MŠ |
learning outcomes |
---|
reflektovat vlastní úroveň kompetencí a vytvořit plán seberozvoje |
pracovat s potřebnou dokumentací dané školy |
realizovat vzdělávací nabídku s ohledem na naplnění principu individualizace |
užívat škálu hodnotících prostředků jako zpětnou vazbu v rámci individualizace vzdělávání |
zvládat organizaci chodu třídy |
teaching methods |
---|
Clinical practice under supervision |
Skills demonstration |
One-to-One tutorial |
assessment methods |
---|
Skills demonstration during practicum |
Portfolio |
Continuous assessment |
Self-evaluation |
Seminar work |
Recommended literature
|
-
Dvořáková, Hana. Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha : Raabe, 2011. ISBN 978-80-86307-88-6.
-
Hazuková, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2011. ISBN 978-80-87553-30-5.
-
Jančaříková, Kateřina. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Josef Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-95-4.
-
KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-96-1.
-
Lišková, Marie. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha : Raabe, 2006. ISBN 80-86307-26-3.
-
MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 2018.
-
Nádvorníková, Hana. Kognitivní činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2011. ISBN 978-80-86307-87-9.
-
Smolíková, Kateřina. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. V Praze : Výzkumný ústav pedagogický, 2005. ISBN 80-87000-01-3.
-
Svobodová, Eva. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2007. ISBN 80-86307-39-5.
-
Svobodová, Eva; Švejdová, Hana. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
-
SVOBODOVÁ Eva. Vzdělávání v mateřské škole:Školní a třídní vzdělávací program.. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
-
Tomková, Anna. Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. Karolinum, 2018.
|