Course: Pre-school Education Practice 2

« Back
Course title Pre-school Education Practice 2
Course code KPG/XPS2
Organizational form of instruction Seminar
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 6
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Sabotin Michal, Mgr.
  • Hrdina Václav, Mgr. Ph.D.
Course content
Run and manage educational process of preschool as independently as possible.

Learning activities and teaching methods
Clinical practice under supervision
  • Contact hours - 4 hours per semester
  • Individual project (40) - 30 hours per semester
  • Undergraduate study programme term essay (20-40) - 10 hours per semester
  • Practical training (number of hours) - 120 hours per semester
prerequisite
Knowledge
vysvětlit principy osobnostně orientovaného modelu předškolní výchovy
charakterizovat potřeby předškolního dítěte
charakterizovat pojetí pedagoga jako reflektivního praktika
vysvětlit možnosti využití RVP PV při pedagogické práci
charakterizovat proces tvorby a obsah TVP
popsat strukturu ŠVP , zásady a principy jeho tvorby
vysvětlit principy plánování integrovaného bloku
charakterizovat důležitost pedagogické evaluace
popsat běžně používané techniky evaluace vzdělávacího procesu a jeho aktérů
popsat možnosti rozvoje prosociálního chování dětí předškolního věku
charakterizovat proces individualizace ve vzdělávání
Skills
na základě zkušeností pobytu v mateřských školách zaujmout postoj k různým podobám edukačního procesu, svůj postoj dokázat vysvětlit a argumentovat
analyzovat podmínky předškolního vzdělávání
analyzovat cíle, metody a formy předškolního vzdělávání
formulovat vzdělávací cíle
písemně reflektovat úroveň svých pedagogických a didaktických kompetencí
v diskusi věcně kriticky posuzovat průběh edukačního procesu, zdůvodnit postup své práce, rozlišit zdařilé i méně zdařilé momenty
naplánovat vzdělávací nabídku formou integrovaného bloku dle ŠVP dané školy
aplikovat prostředky hodnocení předškolního dítěte
pracovat s cíli RVP PV, využít je při plánování a evaluaci, konkretizovat je pro danou skupinu dětí
používat principy a techniky efektivní komunikace v komunikaci s dětmi
realizovat vzdělávací nabídku s ohledem na naplnění principu integrace obsahu
uplatňovat multidisiplinární naukové znalosti i praktické dovednosti
užívat prostředky k utváření dobrého sociálního klimatu ve třídě
zvládat s dopomocí základní administrativu, která je součástí práce učitelky MŠ
learning outcomes
reflektovat vlastní úroveň kompetencí a vytvořit plán seberozvoje
pracovat s potřebnou dokumentací dané školy
realizovat vzdělávací nabídku s ohledem na naplnění principu individualizace
užívat škálu hodnotících prostředků jako zpětnou vazbu v rámci individualizace vzdělávání
zvládat organizaci chodu třídy
teaching methods
Clinical practice under supervision
Skills demonstration
One-to-One tutorial
assessment methods
Skills demonstration during practicum
Portfolio
Continuous assessment
Self-evaluation
Seminar work
Recommended literature
  • Dvořáková, Hana. Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha : Raabe, 2011. ISBN 978-80-86307-88-6.
  • Hazuková, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2011. ISBN 978-80-87553-30-5.
  • Jančaříková, Kateřina. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Josef Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-95-4.
  • KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-96-1.
  • Lišková, Marie. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha : Raabe, 2006. ISBN 80-86307-26-3.
  • MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 2018.
  • Nádvorníková, Hana. Kognitivní činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2011. ISBN 978-80-86307-87-9.
  • Smolíková, Kateřina. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. V Praze : Výzkumný ústav pedagogický, 2005. ISBN 80-87000-01-3.
  • Svobodová, Eva. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2007. ISBN 80-86307-39-5.
  • Svobodová, Eva; Švejdová, Hana. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
  • SVOBODOVÁ Eva. Vzdělávání v mateřské škole:Školní a třídní vzdělávací program.. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
  • Tomková, Anna. Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. Karolinum, 2018.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for Pre-school Teachers (19) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Winter