Předmět: Souvislá praxe

« Zpět
Název předmětu Souvislá praxe
Kód předmětu KPG/XPS
Organizační forma výuky Praxe
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sabotin Michal, Mgr.
  • Hrdina Václav, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cílem souvislé pedagogické praxe je uplatnit získané znalosti a dovednosti v praxi mateřské školy a reflektovat jejich odbornou úroveň. Na základě reflexe své zkušenosti si následně student stanoví osobní profesní cíle, odhaduje své silné a slabé stránky, plánuje konkrétní aktivity pro zlepšení vlastních profesních kompetencí a hodnotí míru dosažení stanoveného cíle. - příprava, realizace a evaluace edukačního procesu v MŠ, realizace vzdělávacích celků dle příslušného ŠVP a TVP - zpracování zkušeností do portfolia, které bude předloženo u SZZ - reflexe dosažené úrovně profesních kompetencí, sledování rozvíjející se úrovně dosahovaných kompetencí (kurz Moodle) - stanovování si profesních rozvojových cílů s využitím evaluačního nástroje profesní reflexe a sebereflexe (nástroj pro sebehodnocení) - identifikace kritických míst v pedagogické činnosti a jejich zdůvodnění - jejich alterace a zdůvodněné návrhy změn (využití metodiky 3A)

Studijní aktivity a metody výuky
Klinická praxe pod dohledem
  • Kontaktní výuka - 4 hodiny za semestr
  • Projekt individuální [40] - 30 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 10 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 90 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vysvětlit principy osobnostně orientovaného modelu předškolní výchovy
charakterizovat potřeby předškolního dítěte
charakterizovat pojetí pedagoga jako reflektivního praktika
vysvětlit možnosti využití RVP PV při pedagogické práci
charakterizovat proces tvorby a obsah TVP
popsat strukturu ŠVP , zásady a principy jeho tvorby
vysvětlit principy plánování integrovaného bloku
charakterizovat důležitost pedagogické evaluace
popsat běžně používané techniky evaluace vzdělávacího procesu a jeho aktérů
popsat možnosti rozvoje prosociálního chování dětí předškolního věku
charakterizovat proces individualizace ve vzdělávání
Odborné dovednosti
na základě zkušeností pobytu v mateřských školách zaujmout postoj k různým podobám edukačního procesu, svůj postoj dokázat vysvětlit a argumentovat
analyzovat podmínky předškolního vzdělávání
analyzovat cíle, metody a formy předškolního vzdělávání
formulovat vzdělávací cíle
písemně reflektovat úroveň svých pedagogických a didaktických kompetencí
v diskusi věcně kriticky posuzovat průběh edukačního procesu, zdůvodnit postup své práce, rozlišit zdařilé i méně zdařilé momenty
aplikovat prostředky hodnocení předškolního dítěte
pracovat s cíli RVP PV, využít je při plánování a evaluaci, konkretizovat je pro danou skupinu dětí
používat principy a techniky efektivní komunikace v komunikaci s dětmi
užívat prostředky k utváření dobrého sociálního klimatu ve třídě
realizovat základní administrativu, která je součástí práce učitelky na MŠ (zápis do třídní knihy, docházka)
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizovat ŠVP dané školy
Odborné dovednosti
užívat škálu hodnotících prostředků pro předškolní věk
naplánovat vzdělávací nabídku formou integrovaného bloku dle ŠVP dané školy
realizovat vzdělávací nabídku s ohledem na naplnění principu integrace obsahu
uplatňovat multidisiplinární naukové znalosti i praktické dovednosti
ovládat základní didaktické postupy a nedirektivní prostředky pro získání pozornosti
užívat prostředky k utváření dobrého sociálního klimatu ve třídě
zvládat s dopomocí základní administrativu, která je součástí práce učitelky MŠ
Vyučovací metody
Klinická praxe pod dohledem,
Demonstrace dovedností,
Individuální konzultace,
Hodnotící metody
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Dvořáková, Hana. Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha : Raabe, 2011. ISBN 978-80-86307-88-6.
  • Hazuková, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2011. ISBN 978-80-87553-30-5.
  • Jančaříková, Kateřina. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Josef Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-95-4.
  • KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-96-1.
  • Lišková, Marie. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha : Raabe, 2006. ISBN 80-86307-26-3.
  • MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 2018.
  • Nádvorníková, Hana. Kognitivní činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2011. ISBN 978-80-86307-87-9.
  • Smolíková, Kateřina. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. V Praze : Výzkumný ústav pedagogický, 2005. ISBN 80-87000-01-3.
  • Svobodová, Eva. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2007. ISBN 80-86307-39-5.
  • Svobodová, Eva; Švejdová, Hana. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
  • SVOBODOVÁ Eva. Vzdělávání v mateřské škole:Školní a třídní vzdělávací program.. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr