Vyučující
|
-
Sabotin Michal, Mgr.
-
Hrdina Václav, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Cílem souvislé pedagogické praxe je uplatnit získané znalosti a dovednosti v praxi mateřské školy a reflektovat jejich odbornou úroveň. Na základě reflexe své zkušenosti si následně student stanoví osobní profesní cíle, odhaduje své silné a slabé stránky, plánuje konkrétní aktivity pro zlepšení vlastních profesních kompetencí a hodnotí míru dosažení stanoveného cíle. - příprava, realizace a evaluace edukačního procesu v MŠ, realizace vzdělávacích celků dle příslušného ŠVP a TVP - zpracování zkušeností do portfolia, které bude předloženo u SZZ - reflexe dosažené úrovně profesních kompetencí, sledování rozvíjející se úrovně dosahovaných kompetencí (kurz Moodle) - stanovování si profesních rozvojových cílů s využitím evaluačního nástroje profesní reflexe a sebereflexe (nástroj pro sebehodnocení) - identifikace kritických míst v pedagogické činnosti a jejich zdůvodnění - jejich alterace a zdůvodněné návrhy změn (využití metodiky 3A)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Klinická praxe pod dohledem
- Kontaktní výuka
- 4 hodiny za semestr
- Projekt individuální [40]
- 30 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 10 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 90 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit principy osobnostně orientovaného modelu předškolní výchovy |
charakterizovat potřeby předškolního dítěte |
charakterizovat pojetí pedagoga jako reflektivního praktika |
vysvětlit možnosti využití RVP PV při pedagogické práci |
charakterizovat proces tvorby a obsah TVP |
popsat strukturu ŠVP , zásady a principy jeho tvorby |
vysvětlit principy plánování integrovaného bloku |
charakterizovat důležitost pedagogické evaluace |
popsat běžně používané techniky evaluace vzdělávacího procesu a jeho aktérů |
popsat možnosti rozvoje prosociálního chování dětí předškolního věku |
charakterizovat proces individualizace ve vzdělávání |
Odborné dovednosti |
---|
na základě zkušeností pobytu v mateřských školách zaujmout postoj k různým podobám edukačního procesu, svůj postoj dokázat vysvětlit a argumentovat |
analyzovat podmínky předškolního vzdělávání |
analyzovat cíle, metody a formy předškolního vzdělávání |
formulovat vzdělávací cíle |
písemně reflektovat úroveň svých pedagogických a didaktických kompetencí |
v diskusi věcně kriticky posuzovat průběh edukačního procesu, zdůvodnit postup své práce, rozlišit zdařilé i méně zdařilé momenty |
aplikovat prostředky hodnocení předškolního dítěte |
pracovat s cíli RVP PV, využít je při plánování a evaluaci, konkretizovat je pro danou skupinu dětí |
používat principy a techniky efektivní komunikace v komunikaci s dětmi |
užívat prostředky k utváření dobrého sociálního klimatu ve třídě |
realizovat základní administrativu, která je součástí práce učitelky na MŠ (zápis do třídní knihy, docházka) |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat ŠVP dané školy |
Odborné dovednosti |
---|
užívat škálu hodnotících prostředků pro předškolní věk |
naplánovat vzdělávací nabídku formou integrovaného bloku dle ŠVP dané školy |
realizovat vzdělávací nabídku s ohledem na naplnění principu integrace obsahu |
uplatňovat multidisiplinární naukové znalosti i praktické dovednosti |
ovládat základní didaktické postupy a nedirektivní prostředky pro získání pozornosti |
užívat prostředky k utváření dobrého sociálního klimatu ve třídě |
zvládat s dopomocí základní administrativu, která je součástí práce učitelky MŠ |
Vyučovací metody |
---|
Klinická praxe pod dohledem, |
Demonstrace dovedností, |
Individuální konzultace, |
Hodnotící metody |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Dvořáková, Hana. Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha : Raabe, 2011. ISBN 978-80-86307-88-6.
-
Hazuková, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2011. ISBN 978-80-87553-30-5.
-
Jančaříková, Kateřina. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Josef Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-95-4.
-
KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-96-1.
-
Lišková, Marie. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha : Raabe, 2006. ISBN 80-86307-26-3.
-
MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 2018.
-
Nádvorníková, Hana. Kognitivní činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2011. ISBN 978-80-86307-87-9.
-
Smolíková, Kateřina. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. V Praze : Výzkumný ústav pedagogický, 2005. ISBN 80-87000-01-3.
-
Svobodová, Eva. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2007. ISBN 80-86307-39-5.
-
Svobodová, Eva; Švejdová, Hana. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
-
SVOBODOVÁ Eva. Vzdělávání v mateřské škole:Školní a třídní vzdělávací program.. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
|