Předmět: Praxe - výstupy 2

« Zpět
Název předmětu Praxe - výstupy 2
Kód předmětu KPG/XPV2
Organizační forma výuky Praxe
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sabotin Michal, Mgr.
  • Formánková Jana, Mgr. Ph.D.
  • Hrdina Václav, Mgr. Ph.D.
  • Benešová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Dědičová Lidmila, PaedDr. PhD.
Obsah předmětu
- příprava, realizace a evaluace edukačního procesu v MŠ, realizace dílčích vzdělávacích aktivit dle příslušného ŠVP a TVP - zpracování zkušeností do profesního portfolia, které bude předloženo u SZZ - reflexe dosažené úrovně profesních kompetencí, sledování rozvíjející se úrovně dosahovaných kompetencí (nástroj pro sebehodnocení) - stanovování si profesních rozvojových cílů s využitím evaluačního nástroje profesní reflexe a sebereflexe (nástroj pro sebehodnocení)

Studijní aktivity a metody výuky
Prezentace práce studentů, Klinická praxe pod dohledem, Samostatná práce studentů
  • Kontaktní výuka - 6 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 80 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vysvětlit principy osobnostně orientovaného modelu předškolní výchovy
charakterizovat potřeby předškolního dítěte
popsat principy RVP PV
vysvětlit možnosti využití RVP PV při pedagogické práci
charakterizovat prvky vzdělávacího procesu (cíle, metody, formy, podmínky, obsah vzdělávání, prostředky) v kontextu specifik předškolního vzdělávání
charakterizovat proces tvorby a obsah TVP
charakterizovat principy efektivní komunikace
Odborné dovednosti
na základě zkušeností pobytu v mateřských školách zaujmout postoj k různým podobám edukačního procesu, svůj postoj dokázat vysvětlit a argumentovat
analyzovat cíle, metody a formy předškolního vzdělávání
analyzovat podmínky předškolního vzdělávání
formulovat vzdělávací cíle
naplánovat, realizovat a zhodnotit krátký úsek edukačního procesu
v diskusi věcně kriticky posuzovat průběh edukačního procesu, zdůvodnit postup své práce, rozlišit zdařilé i méně zdařilé momenty
používat základní techniky efektivní komunikace
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizovat TVP daného pracoviště
Odborné dovednosti
aplikovat znalosti komponent vzdělávacího procesu při plánování a realizaci vzdělávací nabídky
naplánovat, realizovat a zhodnotit část edukačního procesu dle TVP daného pracoviště
využívat základní didaktické postupy a nedirektivní prostředky pro získání pozornosti
používat principy a techniky efektivní komunikace v komunikaci s dětmi
realizovat základní administrativu, která je součástí práce učitelky na MŠ (zápis do třídní knihy, docházka)
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Klinická praxe pod dohledem,
Analyticko-kritická práce s textem,
Odborné dovednosti
Klinická praxe pod dohledem,
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Portfolio,
Sebehodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.
  • BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a ŠMARDOVÁ, Vlasta. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1829-0.
  • Dvořáková, Hana. Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha : Raabe, 2011. ISBN 978-80-86307-88-6.
  • Hazuková, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2011. ISBN 978-80-87553-30-5.
  • KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-96-1.
  • Kopřiva, Pavel. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Bystřice pod Hostýnem : Spirála, 2012. ISBN 978-80-904030-0-0.
  • Lišková, Marie. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha : Raabe, 2006. ISBN 80-86307-26-3.
  • Nádvorníková, Hana. Kognitivní činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2011. ISBN 978-80-86307-87-9.
  • Svobodová, Eva. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2007. ISBN 80-86307-39-5.
  • Svobodová, Eva; Švejdová, Hana. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
  • SVOBODOVÁ Eva. Vzdělávání v mateřské škole:Školní a třídní vzdělávací program.. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
  • Tomková, Anna. Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. Karolinum, 2018.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní