Lecturer(s)
|
-
Sabotin Michal, Mgr.
-
Formánková Jana, Mgr. Ph.D.
-
Hrdina Václav, Mgr. Ph.D.
-
Benešová Jana, PhDr. Ph.D.
-
Dědičová Lidmila, PaedDr. PhD.
|
Course content
|
1. Getting to know the TVP of the relevant workplace 2. Preparing the educational offer according to the TVP 3. Implementation of the educational offer 4. Evaluation of the educational offer made 5. Application of effective communication principles 6. Self-reflection of the student
|
Learning activities and teaching methods
|
Students' portfolio, Clinical practice under supervision, Individual study
- Contact hours
- 6 hours per semester
- Practical training (number of hours)
- 80 hours per semester
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 20 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
to explain the principles of a personally oriented model of pre-school education |
to characterize the needs of the preschool child |
to describe the principles of RVP PV |
to explain the possibilities of using RVP PV in pedagogical work |
to characterize the elements of the educational process (aims, methods, forms, conditions, content of education, resources) in the context of the specifics of pre-school education |
to describe the process of creation and content TVP |
to characterize the principles of effective communication |
Skills |
---|
based on the experience of attending kindergartens to take a stand on different forms of the educational process, to explain and argue their attitude |
to analyze the aims, methods and forms of pre-school education |
to analyze the conditions of pre-school education |
to formulate educational goals |
to plan, implement and evaluate a short section of the educational process |
in discussing critically assess the progress of the educational process, to justify the progress of their work distinguish successful and less successful moments |
to use the basic techniques of effective communication |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
to characterize the TVP of that workplace |
Skills |
---|
to apply the knowledge of the components of the educational process when planning and implementing an educational offer |
to plan, implement and evaluate part of the educational process according to the TVP of the given workplace |
to use basic didactic procedures and non-direct means of attracting attention |
to use principles and techniques of effective communication in communication with children |
to implement the basic administration, which is part of the work of the teacher at the kindergarten (writing into the classbook, attendance) |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Clinical practice under supervision |
Textual studies |
Skills |
---|
Clinical practice under supervision |
Skills demonstration |
Competences |
---|
Students' portfolio |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Portfolio |
Self-evaluation |
Skills |
---|
Skills demonstration during practicum |
Portfolio |
Continuous assessment |
Self-evaluation |
Recommended literature
|
-
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.
-
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a ŠMARDOVÁ, Vlasta. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1829-0.
-
Dvořáková, Hana. Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha : Raabe, 2011. ISBN 978-80-86307-88-6.
-
Hazuková, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2011. ISBN 978-80-87553-30-5.
-
KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-96-1.
-
Kopřiva, Pavel. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Bystřice pod Hostýnem : Spirála, 2012. ISBN 978-80-904030-0-0.
-
Lišková, Marie. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha : Raabe, 2006. ISBN 80-86307-26-3.
-
Nádvorníková, Hana. Kognitivní činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2011. ISBN 978-80-86307-87-9.
-
Svobodová, Eva. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2007. ISBN 80-86307-39-5.
-
Svobodová, Eva; Švejdová, Hana. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
-
SVOBODOVÁ Eva. Vzdělávání v mateřské škole:Školní a třídní vzdělávací program.. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
-
Tomková, Anna. Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. Karolinum, 2018.
|