Vyučující
|
-
Holubová Yashasvi, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
E-learning - Moodle, CW. 1. Komplexní pohled na člověka ve zdraví a nemoci. Programy ochrany a podpory zdraví. Soudobá klasifikace nemocí. 2. Potřeby, práva a povinnosti dětí. Rodina: její funkce, poruchy rodiny, náhradní rodinná péče. 3. Současný systém péče o dítě: ambulantní primární péče, lůžková péče, vývoj preventivního zaměření pediatrie. 4. Rozdělení dětského věku: charakteristika jednotlivých období. Specifika mladšího školního věku, sekulární trend. 5. Denní režim dítěte: spánek, strava, aktivita, hygiena dítěte, zdravý způsob života. 6. Imunita: aktivní tvorba protilátek, pasivní přenos protilátek, očkování. 7. Prevence a včasná detekce nemocí: primární, sekundární, terciární prevence, podpora zdraví, zdravotní výchova a zdravotní gramotnost. 8. Vyšetření dítěte: anamnéza (rodinná, osobní, nynější onemocnění), objektivní vyšetření dítěte (hodnocení celkového chování dítěte, fyzikální vyšetření, stanovení pracovní diagnózy). 9. Akutní stavy dušnosti: aspirace, zánět v oblasti hrtanu, záněty dolních cest dýchacích, akutní astmatický záchvat. Péče o dítě - role učitele. 10. Úrazy a otravy: polytraumata, úrazy hlavy, poranění hrudníku a břicha, závažná krvácení, tepelný úraz, otravy u dětí. Péče o dítě - role učitele. 11. Závažné alergické reakce. Křeče v dětském věku. Péče o dítě - role učitele. 12. Infekční nemoci dětského věku: virové hepatitidy, exantémové choroby, borelióza, parazitární onemocnění. 13. Vybrané chronické choroby.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 16 hodin za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 18 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- znalost biologie člověka v rozsahu středoškolského učiva. |
Odborné dovednosti |
---|
- základy poskytování laické první pomoci. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- popsat programy ochrany a podpory zdraví, |
- vymezit potřeby, práva a povinnosti dětí, |
- charakterizovat jednotlivá období dětského věku, s akcentací mladšího školního věku, |
- odlišit aktivní a pasivní imunizaci, |
- vysvětlit význam očkování, |
- objasnit význam vyšetření dítěte, včetně sběru anamnestických údajů, |
- popsat příznaky a průběh vybraných infekčních chorob, |
- popsat příznaky a průběh vybraných chronických chorob. |
Odborné dovednosti |
---|
- poskytnout adekvátní péči dítěti/žákovi v akutním stavu dušnosti - role učitele, |
- poskytnout adekvátní péči dítěti/žákovi s úrazem či otravou - role učitele, |
- poskytnout adekvátní péči dítěti/žákovi s křečemi - role učitele, |
- poskytnout adekvátní péči dítěti/žákovi s alergickou reakcí - role učitele. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
E-learning, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
E-learning, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
E-learning, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Fialová, L., Flemr, L., Marádová, E., Mužík, V. Vzdělávací oblast: Člověk a zdraví v současné škole.. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-2462-885-1.
-
Franěk, O. & Trčková, P. První pomoc pro školy. V souladu s doporučenými mezinárodními postupy Guidelines 2021. Praha. 2021.
-
Kalman, M., Vašíčková, J. (eds.). Zdraví a životní styl dětí a školáků.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci., 2013. ISBN 978-80-244-3409-4.
-
Klíma, J. et al. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory.. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5014-9.
-
KŘÍŽOVÁ, E. Zdraví - kultura - společnost. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-3937-6.
-
Kukla, L. et al. Sociální a preventivní pediatrie v současném pojetí.. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-3874-1.
-
Machová, J. Biologie člověka pro učitele.. Praha: Karolinum, 2016. ISBN 978-80-2463-357-2.
-
Orel, M. et al. Somatopatologie.. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4714-9.
-
STÁTNÍ ZDRAVOTNÍ ÚSTAV. Zdravotní stav. Výsledky studie - Zdraví dětí 2016. Odborná zpráva za rok 2016.. Praha: SZÚ, 2017. ISBN -.
-
Stožický, F., Sýkora, J. et al. Základy dětského lékařství.. Praha: Karolinum, 2016. ISBN 978-80-2462-997-1.
-
Trčková, P., Franěk, O. & Vlk, R. Metodická příručka pro výuku první pomoci na základních školách. V souladu s doporučenými mezinárodními postupy Guidelines 2021. Praha. 2021.
|