Předmět: Základy logopedie

« Zpět
Název předmětu Základy logopedie
Kód předmětu KPG/ZALOA
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pavlík Robert, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvodní seznámení s logopedickou problematikou: vymezení oboru, terminologie, spolupracující obory, systém logopedické péče 2. Vývoj řeči a souvisejících schopností u dítěte v předškolním věku 3. Komunikace a narušená komunikační schopnost 4. Centrální vady řeči (vývojová dysfázie, afázie) 5. Poruchy plynulosti a tempa řeči (koktavost a breptavost) 6. Psychogenně podmíněné porucby řeči (mutismus, elektivní mustismus) 7. Artikulační vady (dyslálie, dysartrie) 8. Narušení zvuku řeči (rinolálie, palatolálie, poruchy hlasu) 9. Symptomatické vady řeči 10. Prevence vzniku poruch řeči a podpora rozvoje komunikačních schopností u dětí v předškolním věku 11. Logopedická podpora a intervence u dětí v přeškolním věku 12. Alternativní a augmentativní komunikace 13. Analýza případových studií

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Prezentace práce studentů, Samostudium literatury
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 30 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 25 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
orientovat se v základní speciálněpedagogické teorii
orientovat se v problematice biologického a psychosociálního vývoje dítěte v předškolním věku
Výsledky učení
vymezit systém řečových vad a poruch
popsat metody intervence u řečových vad a poruch
popsat možnosti logopedické prevence a systém logopedické péče
Odborné dovednosti
aplikovat základní kompetence v diagnostice vývoje řeči a prevence řečových vad u dětí v předškolním věku
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Samostudium,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Písemná zkouška,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Kejklíčková, Ilona. Vady řeči u dětí : návody pro praxi. Vydání 1. 2016. ISBN 978-80-247-3941-0.
  • Klenková, Jiřina. Logopedie : narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.
  • Kutálková, Dana. Logopedická prevence : průvodce vývojem dětské řeči. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-361-7.
  • Lechta, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Vyd. 1. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.
  • Lechta, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 1. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-572-5.
  • Lechta, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-961-5.
  • Peutelschmiedová, Alžběta. Logopedické poradenství : příklady a analýzy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2666-3.
  • SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání.. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
  • Škodová, Eva; Jedlička, Ivan. Klinická logopedie. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-340-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní