Předmět: Základy didaktiky pro pomáhající profese

« Zpět
Název předmětu Základy didaktiky pro pomáhající profese
Kód předmětu KPG/ZDPP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krpálková Jaroslava, PhDr. Ph.D.
  • Benediktová Vlasta, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky a semináře budou realizovány hybridně, A TO: PŘEDNÁŠKY formou on-line (meet google) . Dále pak hromadnými e-maily a elektronickými konzultacemi. SEMINÁŘE budou realizovány KONTAKTNĚ, pokud dovolí epidem. situace. Témata přednášek: 1. Vymezení předmětu, cílů a obsahu obecné didaktiky ve vztahu k pomáhajícím profesím, vč. historického kontextu. 2. Pomáhající profese a jejich společenský kontext. 3. Kurikulum a jeho transformace a modernizace, vč. transdisciplinárního přesahu. 4. Didaktický cyklus jako základ edukace (cíle, metody, formy, prostředky, hodnocení, komunikace a interakce). 5. Krizové situace výuky a jejich důsledky a možnosti řešení. 6. Pomáhající pracovník a jeho role ve výchově a vzdělávání, vč. profesních kompetencí a jeho připravenosti k edukaci ve vybraných cílových skupinách. 7. Současné trendy a jejich aplikace do výchovy a vzdělávání (inkluzivní vzdělávání, moderní technologie a digitalizace vzdělávání, kooperativní a projektová výuka, apod.). 8. Pedagogická evaluace a její roviny (vzdělávací potřeby, programy, učební texty, reálná výuka, efektivita institucí, apod.). 9. Kvalita života dětí a mládeže v didaktických souvislostech. Obsah seminářů: Semináře budou prakticky rozvíjet vybraná didaktická témata prostřednictvím diskuze, řešení problémů, týmové kooperativní práce a průběžné evaluace a autoevaluace.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Projekt týmový [20-60 / počet studentů] - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vysvětlit a rozlišit základní pedagogické kategorie v rozsahu obecné pedagogiky
analyzovat vliv a event. dopad současných změn ve společnosti na výchovu a vzdělávání
zdůvodnit význam pedagogiky jako vědy v pomáhajícíh profesích, vč. otázek výzkumu
Odborné dovednosti
vyhledávat a zpracovávat informace v odborné pedagogické literaturře
aplikovat pravidla diskuze
využívat pravidla kooperace při týmové práci
využívat základní pedagogické kategorie v kontextu pomáhajícíh profesí
Obecné způsobilosti
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit základní cíle, předmět a obsah obecné didaktiky v kontextu pomáhajícíh profesí
charakterizovat základní otázky učení a vzdělávání z pohledu žáka i pedagoga
vysvětlit rizika výchovy a vzdělávání ve výuce.vč. jejich důsledků a možností řešení
vysvětlit roli a připravenost pomáhajícího pracovníka ve výuce , vč. profesních kompetencí
Odborné dovednosti
plánovat a realizovat výuku a metodické postupy s využitím znalostí z obecné didaktiky, moderních technologií a ve vybraných cílových skupinách
aplikovat didaktické znalosti, zejména kooperativmí model výuky, v kontextu společného vzdělávání
transformovat didaktický cyklus vzdělávání v kontextu pomáhajích profesí (cíle, metody, prostředky, formy, evaluace, komunikace, kooperace)
Obecné způsobilosti
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Kooperativní výuka,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Kooperativní výuka,
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Výuka podporovaná multimédii,
Samostudium,
Demonstrace dovedností,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Skupinová prezentace,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Kombinovaná zkouška,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Čábalová, Dagmar. Pedagogika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.
  • Gavora, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Brno : Paido, 2005. ISBN 80-7315-104-9.
  • Hofmann, E., Löhle, M. Jak úspěšně učit.. Praha : Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0286-0.
  • Horská, Viola. Koučování ve školní praxi. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2450-8.
  • Kaleja, M. (Ne) připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze.. Opava, Slezká univerzita v Opavě, 2015. ISBN 978-80-7510-160-0.
  • Kalhous, Zdeněk; Obst, Otto. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.
  • Kolář, Zdeněk; Šikulová, Renata. Hodnocení žáků. 2., dopl. vyd. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2834-6.
  • Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
  • SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
  • Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., Knecht, P. Transdisciplinární didaktika. O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
  • Svoboda, Jan; Němcová, Leona. Krizové situace výchovy a výuky. 1. vydání. 2015. ISBN 978-80-7387-935-8.
  • Vališová, Alena,; Kasíková, Hana,; Bureš, Miroslav. Pedagogika pro učitele. 2., rozĹĄ. a aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
  • Vašutová, Jaroslava. Být učitelem : co by měl učitel vědět o své profesi. 2., přeprac. vyd. Praha : Univerzita Karlova, 2007. ISBN 978-80-7290-325-2.
  • Walterová, Eliška. Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém : výstup projektu rezortního výzkumu MŠMT ČR č. LS 20007 Podpora práce učitelů : sborník z celostátní konference. 2. díl. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-059-5.
  • Zormanová, Lucie. Didaktika dospělých. 2017. ISBN 978-80-271-0051-4.
  • ZORMANOVÁ, Lucie. Obecná didaktika pro studium a praxi. 1. vyd. Praha: Grada. 2014. 240 s. ISBN 978-80-247-4590-9..
  • Zormanová, Lucie. Výukové metody v pedagogice : tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4100-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr