Vyučující
|
-
Krpálková Jaroslava, PhDr. Ph.D.
-
Benediktová Vlasta, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky a semináře budou realizovány hybridně, A TO: PŘEDNÁŠKY formou on-line (meet google) . Dále pak hromadnými e-maily a elektronickými konzultacemi. SEMINÁŘE budou realizovány KONTAKTNĚ, pokud dovolí epidem. situace. Témata přednášek: 1. Vymezení předmětu, cílů a obsahu obecné didaktiky ve vztahu k pomáhajícím profesím, vč. historického kontextu. 2. Pomáhající profese a jejich společenský kontext. 3. Kurikulum a jeho transformace a modernizace, vč. transdisciplinárního přesahu. 4. Didaktický cyklus jako základ edukace (cíle, metody, formy, prostředky, hodnocení, komunikace a interakce). 5. Krizové situace výuky a jejich důsledky a možnosti řešení. 6. Pomáhající pracovník a jeho role ve výchově a vzdělávání, vč. profesních kompetencí a jeho připravenosti k edukaci ve vybraných cílových skupinách. 7. Současné trendy a jejich aplikace do výchovy a vzdělávání (inkluzivní vzdělávání, moderní technologie a digitalizace vzdělávání, kooperativní a projektová výuka, apod.). 8. Pedagogická evaluace a její roviny (vzdělávací potřeby, programy, učební texty, reálná výuka, efektivita institucí, apod.). 9. Kvalita života dětí a mládeže v didaktických souvislostech. Obsah seminářů: Semináře budou prakticky rozvíjet vybraná didaktická témata prostřednictvím diskuze, řešení problémů, týmové kooperativní práce a průběžné evaluace a autoevaluace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit a rozlišit základní pedagogické kategorie v rozsahu obecné pedagogiky |
analyzovat vliv a event. dopad současných změn ve společnosti na výchovu a vzdělávání |
zdůvodnit význam pedagogiky jako vědy v pomáhajícíh profesích, vč. otázek výzkumu |
Odborné dovednosti |
---|
vyhledávat a zpracovávat informace v odborné pedagogické literaturře |
aplikovat pravidla diskuze |
využívat pravidla kooperace při týmové práci |
využívat základní pedagogické kategorie v kontextu pomáhajícíh profesí |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit základní cíle, předmět a obsah obecné didaktiky v kontextu pomáhajícíh profesí |
charakterizovat základní otázky učení a vzdělávání z pohledu žáka i pedagoga |
vysvětlit rizika výchovy a vzdělávání ve výuce.vč. jejich důsledků a možností řešení |
vysvětlit roli a připravenost pomáhajícího pracovníka ve výuce , vč. profesních kompetencí |
Odborné dovednosti |
---|
plánovat a realizovat výuku a metodické postupy s využitím znalostí z obecné didaktiky, moderních technologií a ve vybraných cílových skupinách |
aplikovat didaktické znalosti, zejména kooperativmí model výuky, v kontextu společného vzdělávání |
transformovat didaktický cyklus vzdělávání v kontextu pomáhajích profesí (cíle, metody, prostředky, formy, evaluace, komunikace, kooperace) |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Kooperativní výuka, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Kombinovaná zkouška, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Čábalová, Dagmar. Pedagogika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.
-
Gavora, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Brno : Paido, 2005. ISBN 80-7315-104-9.
-
Hofmann, E., Löhle, M. Jak úspěšně učit.. Praha : Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0286-0.
-
Horská, Viola. Koučování ve školní praxi. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2450-8.
-
Kaleja, M. (Ne) připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze.. Opava, Slezká univerzita v Opavě, 2015. ISBN 978-80-7510-160-0.
-
Kalhous, Zdeněk; Obst, Otto. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.
-
Kolář, Zdeněk; Šikulová, Renata. Hodnocení žáků. 2., dopl. vyd. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2834-6.
-
Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
-
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., Knecht, P. Transdisciplinární didaktika. O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
Svoboda, Jan; Němcová, Leona. Krizové situace výchovy a výuky. 1. vydání. 2015. ISBN 978-80-7387-935-8.
-
Vališová, Alena,; Kasíková, Hana,; Bureš, Miroslav. Pedagogika pro učitele. 2., rozĹĄ. a aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
-
Vašutová, Jaroslava. Být učitelem : co by měl učitel vědět o své profesi. 2., přeprac. vyd. Praha : Univerzita Karlova, 2007. ISBN 978-80-7290-325-2.
-
Walterová, Eliška. Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém : výstup projektu rezortního výzkumu MŠMT ČR č. LS 20007 Podpora práce učitelů : sborník z celostátní konference. 2. díl. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-059-5.
-
Zormanová, Lucie. Didaktika dospělých. 2017. ISBN 978-80-271-0051-4.
-
ZORMANOVÁ, Lucie. Obecná didaktika pro studium a praxi. 1. vyd. Praha: Grada. 2014. 240 s. ISBN 978-80-247-4590-9..
-
Zormanová, Lucie. Výukové metody v pedagogice : tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4100-0.
|