Předmět: Znaková řeč 2

« Zpět
Název předmětu Znaková řeč 2
Kód předmětu KPG/ZNAK2
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krejsová Renáta, Mgr.
  • Slíva Marcel, Mgr.
Obsah předmětu
Cílem předmětu je rozšíření dovedností komunikace ve znakovém jazyce. Student dokáže přeložit i složitější věty v návaznosti na získanou slovní zásobu do znakového jazyka a obráceně v komunikaci se sluchově postiženým. Tento předmět navazuje na předmět KPG/ZNAKR (Znaková řeč z bak. studia, společného základu, tím je zde patrna návaznost a propojenost bak.st. a nav. mgr. učitelského studia v této oblasti). 1. Opakování znaků z předešlého semestru 2. Samostatné ukazování na základě jednoduchých vět 3. Zpětná vazba na základě získané zásoby jednotlivých znaků 4. Rozvíjení další slovní zásoby, která navazuje na probranou látku z minulého semestru 5. Průběžné opakování získaných pojmů formou jednoduchých vět 6. Průběžný nácvik zpětné vazby ve znakovém jazyce 7. Jednoduché překlady článků, popř. povídek, písniček či básní do znakového jazyka. 8. V rámci výuky předmětu používají studenti jako zdroj informací o znacích českého znakového jazyka on-line Slovník českého znakového jazyka dostupný na http://znaky.zcu.cz, vytvořený v rámci projektu ESF CZ.1.07/2.2.00/07.0189 "Potlačení jazykové bariéry sluchově postižených studentů prostřednictvím automatického zpracování jazyka"

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Seminář
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
absolvování předmětu KPG/ZNAKR nebo KPG/ZNAK
Výsledky učení
získání a osvojení základních znaků ze znakového jazyka. Dokáže přeložit složitější věty v návaznosti na získanou slovní zásobu do znakového jazyka a obráceně. Získá základní dovednosti v komunikaci se sluchově postiženým
Vyučovací metody
Seminární výuka (diskusní metody),
Skupinová výuka,
Hodnotící metody
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Freeman, Roger D.; Boese, Robert J.; Garbin, Clifton F. Tvé dítě neslyší? : Průvodce pro všechny, kteří pečují o neslyšící děti. Praha : Federace rodičů a přátel sluchově postižených, 1992.
  • Gabrielová, Dagmar; Paur, Jaroslav; Zeman, Josef. Slovník znakové řeči. Praha : Horizont, 1988.
  • Hanzlíček, M. aj. on-line Slovník českého znakového jazyka HTTP://znaky.zcu.cz.
  • kol. Kurz znakové řeči. &.
  • Růžičková, Marie. Než půjdeme do školy : základy české znakové řeči pro děti předškolního věku : společná učebnice pro děti, jejich rodiče, vychovatele a učitele. Praha : Septima, 2000. ISBN 80-7216-124-5.
  • Růžičková, Marie. Učíme se českou znakovou řeč : společná učebnice pro děti předškolního věku a jejich rodiče. 1. vyd. Praha : Septima, 1997. ISBN 80-7216-029-X.
  • Růžičková, Marie. Znakování pro každý den : základní konverzace v českém znakovém jazyce. 1. vyd. Praha : Septima, 2001. ISBN 80-7216-160-1.
  • Řeháková, Janotová. Surdopedie.
  • Sovák, M., Edelsberger, L. Defektologický slovník. 3. upr. vyd. Jinočany, H+H, 2000.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr