Předmět: Znaková řeč

« Zpět
Název předmětu Znaková řeč
Kód předmětu KPG/ZNAKR
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krejsová Renáta, Mgr.
  • Slíva Marcel, Mgr.
Obsah předmětu
Cílem předmětu je dovednost základních znaků ze znakového jazyka. Student dokáže přeložit jednoduché věty v návaznosti na získanou slovní zásobu do znakového jazyka a obráceně v komunikaci se sluchově postiženým. 1. Úvod do znakového jazyka 2. Nácvik jednotlivých znakových pojmů 3. Pozdravy 4. Spojky a předložky 5. Osoby 6. Číslovky 7. Slovesa určená pro nutnou komunikaci 8. Zájmena 9. Určení času a doby 10. Volitelná slova dle nutnosti vyplývající v rámci probíraného tématu 11. Průběžné opakování získaných pojmů formou jednoduchých vět 12. Průběžný nácvik zpětné vazby ve znakovém jazyce V rámci výuky předmětu používají studenti jako zdroj informací o znacích českého znakového jazyka on-line Slovník českého znakového jazyka dostupný na http://znaky.zcu.cz, vytvořený v rámci projektu ESF CZ.1.07/2.2.00/07.0189 "Potlačení jazykové bariéry sluchově postižených studentů prostřednictvím automatického zpracování jazyka"

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Seminář
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
základní sociální dovednosti
Výsledky učení
získání a osvojení základních znaků ze znakového jazyka. Dokáže přeložit jednoduché věty v návaznosti na získanou slovní zásobu do znakového jazyka a obráceně. Získá základní dovednosti v komunikaci se sluchově postiženým
Vyučovací metody
Seminární výuka (diskusní metody),
Skupinová výuka,
Hodnotící metody
Test,
Doporučená literatura
  • Freeman, Roger D.; Boese, Robert J.; Garbin, Clifton F. Tvé dítě neslyší? : Průvodce pro všechny, kteří pečují o neslyšící děti. Praha : Federace rodičů a přátel sluchově postižených, 1992.
  • Gabrielová, Dagmar; Paur, Jaroslav; Zeman, Josef. Slovník znakové řeči. Praha : Horizont, 1988.
  • Hanzlíček, M. aj. on-line Slovník českého znakového jazyka HTTP://znaky.zcu.cz.
  • Růžičková, Marie. Než půjdeme do školy : základy české znakové řeči pro děti předškolního věku : společná učebnice pro děti, jejich rodiče, vychovatele a učitele. Praha : Septima, 2000. ISBN 80-7216-124-5.
  • Růžičková, Marie. Učíme se českou znakovou řeč : společná učebnice pro děti předškolního věku a jejich rodiče. 1. vyd. Praha : Septima, 1997. ISBN 80-7216-029-X.
  • Růžičková, Marie. Znakování pro každý den : základní konverzace v českém znakovém jazyce. 1. vyd. Praha : Septima, 2001. ISBN 80-7216-160-1.
  • Sovák, Miloš; Edelsberger, Ludvík. Defektologický slovník. 3. upr. vyd. Jinočany : H & H, 2000. ISBN 80-86022-76-5.
  • Sovák, Miloš;. Logopedie - metodika a didaktika. 2. upr. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1987.
  • Sovák, Miloš. Logopedie. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1978.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr