Předmět: Základy sociální pedagogiky

« Zpět
Název předmětu Základy sociální pedagogiky
Kód předmětu KPG/ZSOP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Benediktová Vlasta, PhDr. Ph.D.
  • Žigová Marie, Prof. PhDr. Ing. Ph.D., MPH
  • Ondruszová Lucie, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Sociální pedagogika jako pomáhající obor: vymezení předmětu, aktuální témata, současné trendy, vztah k ostatním disciplinám, sociální pedagogika v zahraničí 2.Metodologická východiska sociální pedagogiky 3. Základní paradigmata pomáhání v pomáhajících profesích a institucích 4. Pomáhající profese a instituce v ČR a v zahraničí 5. Role sociálního pedagoga, význam profese, možnosti uplatnění a působení ve státním i neziskovém sektoru 6. Socializace, enkulturace, akulturace v podmínkách multikulturního globalizovaného světa 7. Prostředí jako sociálně pedagogický činitel a jeho vliv na utváření osobnosti jedince a skupiny (typologie prostředí, analýza rodinného prostředí, vrstevnické skupiny, subklutury a jeich význam) 8. Sociálně výchovné působení při řešení náročných životních situacích - krizové situace a jejich klasifikace a pomoc při jejich řešení, oblast prevence, terapie a pomoci 9. Přednášky, workshopy odborníků z praxe (státní i neziskový sektor výchovně vzdělávacích, pomáhajících institucí)

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 29 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
orientovat se v základní terminologii a přístupech obecné pedagogiky
Výsledky učení
vysvětlit základní sociálně pedagogické kategorie - socializace, enkulturace, typologie prostředí, aspekty pomáhání, náročné životní situace
charakterizovat základní přístupy a teorie uplatňované v sociálně pedagogické praxi
popsat a vysvětlit systém pomáhání a pomáhajících institucí v ČR
Odborné dovednosti
interpretovat sociálně pedagogické otázky a na základě toho doporučit vhodné strategie řešení
analyzovat a vyhodnotit konkrétní sociálně pedagagickou situaci a navrhnout vhodný způsob řešení
využívat odbornou sociálně pedagogickou terminologii
kriticky vyhodnocovat odborné zdroje z oblasti sociální pedagogiky
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Ústní zkouška,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Čábalová, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.
  • Gulová, L. Sociální práce pro pedagogické obory. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3379-1.
  • Havlík, R., Koťa, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-635.
  • KNOTOVÁ,D., LAZAROVÁ, B., PEVNÁ, K., LOJDOVÁ, K. Úvod do studia sociální pedagogiky.. Brno: MU, 2014. ISBN 978-80-210-7077-6.
  • Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Hestia, 2001. ISBN 978-80-247-3470-5.
  • Kraus, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vydání 2. 2014. ISBN 978-80-262-0643-9.
  • Matoušek, O. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-736-733-14.
  • Müllerová, Lenka. Sociální pedagogika, sociální patologie. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-87839-34-8.
  • Procházka, Miroslav. Sociální pedagogika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.
  • Úlehla, I. Umění pomáhat. Praha: Slon, 1999. ISBN 80-85850-69-9.
  • Vágnerová, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vydání páté. 2012. ISBN 978-80-262-0225-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr