Vyučující
|
-
Benediktová Vlasta, PhDr. Ph.D.
-
Žigová Marie, Prof. PhDr. Ing. Ph.D., MPH
-
Ondruszová Lucie, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Sociální pedagogika jako pomáhající obor: vymezení předmětu, aktuální témata, současné trendy, vztah k ostatním disciplinám, sociální pedagogika v zahraničí 2.Metodologická východiska sociální pedagogiky 3. Základní paradigmata pomáhání v pomáhajících profesích a institucích 4. Pomáhající profese a instituce v ČR a v zahraničí 5. Role sociálního pedagoga, význam profese, možnosti uplatnění a působení ve státním i neziskovém sektoru 6. Socializace, enkulturace, akulturace v podmínkách multikulturního globalizovaného světa 7. Prostředí jako sociálně pedagogický činitel a jeho vliv na utváření osobnosti jedince a skupiny (typologie prostředí, analýza rodinného prostředí, vrstevnické skupiny, subklutury a jeich význam) 8. Sociálně výchovné působení při řešení náročných životních situacích - krizové situace a jejich klasifikace a pomoc při jejich řešení, oblast prevence, terapie a pomoci 9. Přednášky, workshopy odborníků z praxe (státní i neziskový sektor výchovně vzdělávacích, pomáhajících institucí)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 29 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
orientovat se v základní terminologii a přístupech obecné pedagogiky |
Výsledky učení |
---|
vysvětlit základní sociálně pedagogické kategorie - socializace, enkulturace, typologie prostředí, aspekty pomáhání, náročné životní situace |
charakterizovat základní přístupy a teorie uplatňované v sociálně pedagogické praxi |
popsat a vysvětlit systém pomáhání a pomáhajících institucí v ČR |
Odborné dovednosti |
---|
interpretovat sociálně pedagogické otázky a na základě toho doporučit vhodné strategie řešení |
analyzovat a vyhodnotit konkrétní sociálně pedagagickou situaci a navrhnout vhodný způsob řešení |
využívat odbornou sociálně pedagogickou terminologii |
kriticky vyhodnocovat odborné zdroje z oblasti sociální pedagogiky |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Čábalová, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.
-
Gulová, L. Sociální práce pro pedagogické obory. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3379-1.
-
Havlík, R., Koťa, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-635.
-
KNOTOVÁ,D., LAZAROVÁ, B., PEVNÁ, K., LOJDOVÁ, K. Úvod do studia sociální pedagogiky.. Brno: MU, 2014. ISBN 978-80-210-7077-6.
-
Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Hestia, 2001. ISBN 978-80-247-3470-5.
-
Kraus, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vydání 2. 2014. ISBN 978-80-262-0643-9.
-
Matoušek, O. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-736-733-14.
-
Müllerová, Lenka. Sociální pedagogika, sociální patologie. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-87839-34-8.
-
Procházka, Miroslav. Sociální pedagogika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.
-
Úlehla, I. Umění pomáhat. Praha: Slon, 1999. ISBN 80-85850-69-9.
-
Vágnerová, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vydání páté. 2012. ISBN 978-80-262-0225-7.
|