Vyučující
|
-
Brezáni Veronika, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
V Závěrečném semináři k praxi jsou řešeny úkoly, otázky a problémy, které souvisí s výkonem průběžných a souvislých odborných praxí studentů Sociální práce. Formou kooperativního učení jsou probírány a diskutovány následující okruhy: 1) Supervize: Základní vhled do praktikování supervizí v organizacích sociálních služeb. Supervize jako kvalifikovaný dohled nad prací sociálních pracovníků v organizacích sociálních služeb, vztahy mezi pracovníky navzájem, vztahy mezi pracovníky a uživateli a vztahy mezi pracovníky a rodinnými příslušníky uživatelů služeb. 2) Fungování organizací poskytujících služby sociální práce 3) Životní situace jednotlivců, rodin, skupin a komunit: mapování životních situací, plánování, provádění a hodnocení postupů vedoucích k řešení problémů 4) Propojování teoretických poznatků z oboru sociální práce s praktickou zkušeností.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Projektová výuka, Diskuse, Skupinová konzultace, Seminární výuka
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
předpokladem pro úspěšné zahájení, jakož i absolvování kurzu jsou znalosti získané v teoretických disciplinách připravujících studenty k praktickému provádění sociální práce s důrazem na metody a techniky sociální práce a s tím související legislativy (kurzy Úvod do sociální práce ? KPG/USPR, Sociální práce A - KPG/SPRA a Sociální práce B - KPG/SPRB). Plnění kurzu dále předpokládá současné plnění kurzu Odborná praxe B (KPG/KPRB), přičemž pracoviště pro tuto praxi si student volí ze spektra organizací poskytujících sociální služby registrované dle zákona č. 108/2006 Sb. o sociálních službách. Jde o důležité pravidlo, bez jehož splnění by nebylo možno úspěšně splnit požadavky k předmětu Závěrečný seminář k praxi (KPG/ZSP) |
Výsledky učení |
---|
studenti si v úvodu svých praxí stanovují ve spolupráci s instruktorem praxe z vybrané organizace služeb sociální práce konkrétní cíle učení, které formulují do učebního kontraktu k odborné praxi a snaží se jich prostřednictvím praxe dosáhnout. V průběhu Závěrečného semináře k praxi plnění svých cílů konzultují a vyhodnocují. Vzájemně si předávají informace a zkušenosti. Prostřednictvím semináře a doprovodné odborné praxe nabývají studenti zkušenosti s praktikováním supervizí v organizacích služeb sociální práce, orientují se v sytému sociální správy napříč sektory národního hospodářství, orientují se v klasifikaci sociálních služeb a podmínkách jejich poskytování v právním prostředí ČR |
Vyučovací metody |
---|
Projektová výuka, |
Skupinová konzultace, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Hodnotící metody |
---|
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Etický kodex sociálních pracovníků ČR. Praha, Společnost sociálních pracovníků ČR, 2005.
-
Henriksen, Jan-Olav; Vetlesen, Arne Johan. Blízké a vzdálené : etické teorie a principy práce s lidmi. Brno : Sdružení Podané ruce, 2000. ISBN 80-85834-85-5.
-
Matoušek, Oldřich; Kodymová, Pavla; Koláčková, Jana. Sociální práce v praxi : specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-X.
|