Předmět: Člověk a jeho svět s didaktikou 1 (integrovaná výuka)

« Zpět
Název předmětu Člověk a jeho svět s didaktikou 1 (integrovaná výuka)
Kód předmětu KPG/Č1S1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Historický vývoj předmětů o přírodě a společnosti v primární škole. 2. Výuka předmětů o přírodě a společnosti v ostatních státech Evropy, jejich stručná charakteristika a možnosti inspirace pro českou primární školu. 3. RVP ZV a současné postavení předmětů o přírodě a společnosti - vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. 4.Výchovně vzdělávací cíle v předmětech o přírodě a společnosti - přírodovědná gramotnost, environmentální gramotnost a další druhy gramotností, které souvisí se vzdělávacími okruhy Člověk a jeho svět. 5. Vzdělávací obsah předmětů o přírodě a společnosti v okruzích vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. 6. Koncipování obsahu předmětů o přírodě a společnosti v okruzích vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. 7. Integrovaná výuka, její podstata a možnosti využití multilaterálních mezipředmětových vazeb ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. 8. Učitel integrovaného předmětu Člověk a jeho svět. Žák v integrovaném předmětu Člověk a jeho svět. 9. Specifické vyučovací metody využívané v integrovaném předmětu Člověk a jeho svět. 10. Badatelství v integrovaném předmětu Člověk a jeho svět a jeho základní principy a využívání na 1. stupni základní školy. 11. Vyučovací formy v integrovaném předmětu Člověk a jeho svět. 12. Tvorba projektů ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. 13. Materiální didaktické prostředky v integrovaném předmětu Člověk a jeho světa jejich efektivní využívání.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Předpoklady
Odborné znalosti
Orientovat se v základních znalostech ze studia přírodních věd ze střední školy. Aplikovat znalosti z obecné pedagogiky a obecné didaktiky.
Odborné dovednosti
Provést vybraná pozorování a pokusy a využít svých zkušeností a dovedností ze studia přírodních věd na základní a střední škole.
Výsledky učení
Odborné znalosti
Student charakterizuje základní didaktické kategorie (formy, metody, prostředky, cíle, obsah, koncepce)ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Student charakterizuje historický vývoj předmětů o přírodě a společnosti Student charakterizuje integrovanou výuku a její možnosti využívání ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Student dokáže popsat jednotlivé typy integrované výuky a možnosti jejich využití. Student dokáže popsat a realizovat badatelskou výuku ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Student charakterizuje a dokáže realizovat projektovou a kooperativní výuku v oblasti Člověk a jeho svět.
Odborné dovednosti
Student charakterizuje a dokáže realizovat projektovou a kooperativní výuku v oblasti Člověk a jeho svět.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Kooperativní výuka,
Výuka podporovaná multimédii,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Diskuse,
Seminární výuka (diskusní metody),
Prezentace práce studentů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Coufalová, Jana; Podroužek, Ladislav. Integrace přírodovědy a matematiky jako východisko pro badatelskou činnost žáků. Od činnosti k poznatku ISBN 80-7082-955-9 Plzeň : . 2003.
  • ČÁBALOVÁ, D., PODROUŽEK, L. Kooperativní a projektová výuka v učitelství výchovy ke zdraví. Sborník příspěvků ?Výchova ke zdraví a aktivní životní styl. 2013.
  • ČÁBALOVÁ, D., PODROUŽEK, L. Specifika přírodovědného vzdělávání v primární škole se zřetelem k projektové a kooperativní výuce.. Plzeň, 2013.
  • Čechurová, Milana; Havlíčková, Jana; Podroužek, Ladislav. Přírodověda 4 : člověk a jeho svět : pro 4. ročník základní školy. 2., doplněné vydání. 2016. ISBN 978-80-7235-590-7.
  • Čechurová, Milana; Podroužek, Ladislav. Přírodověda 5 : pro 5. ročník základní školy : člověk a jeho svět : pracovní sešit. 1. vyd. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2011. ISBN 978-80-7235-469-6.
  • Podroužek, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-37-6.
  • Podroužek, Ladislav; Jůza, Jan. Přírodověda s didaktikou pro primární školu. Plzeň : Aleš Čeněk, 2004. ISBN 80-86473-72-4.
  • Podroužek, Ladislav. Pedagogická praxe v primární škole. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-591-5.
  • Podroužek, Ladislav. Prvouka I. pro 1. r. ZŠ/. SPN, 2007.
  • Podroužek, Ladislav. Prvouka II. pro 2. r. ZŠ. SPN, 2007.
  • Podroužek, Ladislav. Přírodovědné experimenty a pozorování jako prostředek rozvoje myšlení žáků primární školy. Pedagogické rozhľady ISSN 1335-0404 Roč. 12, č. 4 . 2003.
  • Podroužek, Ladislav. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. 1. vyd. Plzeň : Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998. ISBN 80-7082-431-X.
  • PODROUŽEK,L. Předměty o přírodě a společnosti v primární škole.. Plzeň: ZČU, 1999.
  • Spilková, Vladimíra. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-942-9.
  • Šimik, O. Člověk a jeho svět - úvod do studia. Ostrava: Ostravská univerzita, 2015.
  • Šimik, O. Pedagogický výzkum žákovských přírodovědných pokusů v primárním vzdělávání.. Ostrava: PeF OU, 2011.
  • Šimik, Ondřej. Základy seznamování s přírodou a společností. Vyd. 1. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7368-490-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr