Vyučující
|
-
Fiala Petr, Ing. Ph.D.
-
Hubsch Peter, Ing.
-
Ayari Anna, Ing. Ph.D.
-
Halada Václav, Ing. Ph.D.
-
Vaňková Jana, Ing.
|
Obsah předmětu
|
Ukotvení základních pojmů a vymezení problematiky lidí v organizační a manažerské praxi. Psychická činnost, psychické procesy a stavy v pracovní činnosti Osobnost a kompetence člověka v organizaci. Pracovní činnost, pracovní výkon a pracovní podmínky. Pracovní skupina, pracovní tým a mezilidské vztahy na pracovišti. Vedoucí pracovník a vedení lidí v organizaci. Ovlivňování v pracovním procesu, pracovní motivace a postoje. Interakce a komunikace v organizaci. Konflikty na pracovišti. Psychologie v marketingu Systém a metody práce s lidmi (posuzování způsobilosti, výběr zaměstnanců, výcvik a rozvoj, sociální a pracovní adaptace apod.). Negativní jevy na pracovišti a jejich prevence - zátěž, stres, mobbing/bossing, syndrom vyhoření. Detailnější rozpis jednotlivých témat je uveden v COURSEWARE předmětu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Přednáška, Cvičení
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 35 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 7 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 23 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Nevyžadují se žádné předpoklady. |
Odborné dovednosti |
---|
Žádné. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit význam a roli osob jako pracovníků v soudobých organizacích |
vysvětlit vliv osobních i organizačních faktorů na pracovníka, jeho spokojenost a výkonnost |
vysvětlit vliv vedení a motivace na pracovníka i organizaci jako celek |
identifikovat negativní vlivy na pracovišti a navrhnout možná řešení pro jejich potlačení |
analyzovat pracovní činnosti a profese za využití vhodných metod |
Popsat procesy sociálních interakcí a komunikace v pracovních skupinách/týmech a organizacích. |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat teoretické poznatky při řešení případových studií a zpracování semestrálních prací |
aplikovat získané znalosti při řešení úkolů či vedení diskuze v rámci týmové i individuální práce |
orientovat se v problematice současného chápání člověka v organizační a manažerské praxi |
použít vybrané nástroje a metody pro řešení dílčích úkolů podnikové praxe |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška s diskusí, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Řešení problémů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Bedrnová, Eva, Jarošová, Eva, Nový, Ivan. Manažerská psychologie a sociologie. Praha: Management Press, 2012. ISBN 978-80-7261-239-0.
-
Jermář, Milan, Egerová, Dana. Psychologie v organizační a manažerské praxi. Plzeň: ZČU, 2017. ISBN 978-80-261-0730-9.
-
Jermář, Milan. Psychologie v organizační a ekonomické praxi. 1. vyd. V Plzni . Západočeská univerzita, 2012. ISBN 978-80-261-0147-5.
-
Mikuláštík, Milan. Manažerská psychologie. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-4221-2.
-
Pauknerová, Daniela. Psychologie pro ekonomy a manažery. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-3809-3.
-
Riggio, Ronald, E. Introduction to industrial/organizatinal psychology. Routledge, 2017. ISBN 9781317217381.
-
Wagnerová, Irena. Psychologie práce a organizace. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3701-0.
|