Předmět: Strategický management

« Zpět
Název předmětu Strategický management
Kód předmětu KPM/SMA
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sikorová Jitka, Ing. Ph.D.
  • Mráz Jiří, prof. Ing. Ph.D.
  • Halada Václav, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
Úvod do strategického managementu - východiska, přístupy a koncepty Význam a role strategického managementu v kontextu podnikání organizace, manažer jako stratég Model strategického managementu Formulace strategie - strategická východiska Strategický management a udržitelnost Analýza externího prostředí podniku Prognóza vývoje okolí podniku. Analýza interního prostředí podniku Strategie, typologie strategií Formulace strategických variant Hodnocení strategických variant, výběr optimální strategie, strategický management rizik. Implementace strategie Balanced Scorecard Sustainability Balanced Scorecard Strategický management a udržitelnost Hodnocení a aktualizace strategie

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Prezentace práce studentů, Skupinová konzultace, Samostudium studentů, Přednáška
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 25 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 39 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Aplikovat znalosti z podnikové ekonomiky pro vhodné plánování budoucího vývoje organizace.
Chápat makroekonomický vývoj pro analýzu vnějšího prostředí společnosti.
Syntetizovat poznatky z marketingu, které jsou nezbytné pro formulování strategických prognóz.
Mít znalosti základních principů a funkcí managementu.
Chápat koncept udržitelnosti.
Odborné dovednosti
Zvládat základní účetní operace pro práci s účetními výkazy.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Výsledky učení
Odborné znalosti
objasnit význam strategického managementu v organizacích
vymezit strategii podniku a vysvětlit její význam pro organizace
popsat jednotlivé fáze strategického managementu
vysvětlit vybrané postupy finančního plánování
Odborné dovednosti
aplikovat získané znalosti a vypracovat celkovou strategii a následně i dílčí strategie
analyzovat prostředí, ve kterém organizace působí, a vnímat jeho vývojové tendence
formulovat, hodnotit a vybrat optimální strategickou variantu
rozpracovat střednědobé cíle do krátkodobých akcí pro implementaci strategie
komunikovat s podniky při zpracování samostatného projektu
umět implementovat poznatky z konceptu udržitelnosti do strategie organizace
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Samostatná práce studentů,
Přednáška s aktivizací studentů,
Samostudium,
Přednáška založená na výkladu,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Diskuse,
Skupinová výuka,
E-learning,
Výuka podporovaná multimédii,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Skupinová výuka,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Výstupní projekt,
Test,
Odborné dovednosti
Průběžné hodnocení,
Výstupní projekt,
Skupinová prezentace,
Obecné způsobilosti
Skupinová prezentace,
Doporučená literatura
  • Bolland, Eric J. Comprehensive strategic management: a guide for students, insight for managers. Bingley: Emerald Publishing. ISBN 978-1-78714-225-1.
  • David, Fred R.; David, Forest R.; David, Meredith E. Strategic management : concepts and cases :a competitive advantage approach. Seventeenth edition, global edition. 2023. ISBN 978-1-292-44140-5.
  • Dess, Gregory G. Strategic management : text & cases. Eleventh edition. 2024. ISBN 978-1-266-20046-5.
  • Fotr, Jiří; Vacík, Emil,; Souček, Ivan,; Špaček, Miroslav,; Hájek, Stanislav. Tvorba strategie a strategické plánování : teorie a praxe. 2., aktualizované a doplněné vydání. 2020. ISBN 978-80-271-2499-2.
  • Hanzelková, Alena; Keřkovský, Miloslav,; Vykypěl, Oldřich. Strategické řízení : teorie pro praxi. 3. přepracované vydání. 2017. ISBN 978-80-7400-637-1.
  • Kaplan, Robert S.; Norton, David P. Balanced scorecard : strategický systém měření výkonnosti podniku. 3. vyd. Praha : Management Press, 2002. ISBN 80-7261-063-5.
  • Whittington, Richard; Angwin, Duncan,; Regnér, Patrick,; Johnson, Gerry,; Scholes, Kevan. Exploring strategy : text and cases. Thirteenth edition. 2023. ISBN 978-1-292-42874-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr