Vyučující
|
-
Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do studia obecné psychologie. Výzkum, výzkumné metody. 2. Kognitivní procesy - vnímání. Imaginační procesy. 3. Paměť, strategie paměti, pozornost. Myšlení, druhy myšlení. 4. Myšlenkové operace. Myšlení jako řešení problémů. 5. Rozvoj metakognice. Rozvoj tvořivého myšlení. 6. Emoce, dělení, vlastnosti emocí. Motivace, teorie motivace. 7. Potřeby, teorie potřeb. Evaluace témat obecné psychologie. 8. Vývojová psychologie - základní pojmy. Procesy učení a zrání. 9. Determinace vývoje člověka - psychologické teorie. Zákonitosti psychického vývoje. 10. Periodizace vývoje - dětství, dospělost, stáří. Periodizace E. Eriksona, psychosociální vývoj. 11. Periodizace J. Piageta, vývoj myšlení. Periodizace S. Freuda, vývoj kresby, diagnostické využití. 12. Integrační perioda (fyzické, psychické a sociální charakteristiky. Kulminační perioda (fyzické, psychické a sociální charakteristiky. 13. Involuční perioda (fyzické, psychické a sociální charakteristiky). Vývoj morálního myšlení. 14. Vývoj sebepojetí. Vývoj výchovy, sebevýchovy. Shrnutí, diskuse. 15. Evaluace témat Vývojové psychologie.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Individuální konzultace, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška s demonstrací
- Kontaktní výuka
- 10 hodin za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 15 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Žádné specifické předpoklady. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Student/ka definuje psychické procesy, stavy, vlastnosti, vysvětlí fungování jednotlivých kognitivních procesů, vymezí jednotlivé vývojové periody, objasní potřeby a zvláštnosti chování a prožívání jedinců vzhledem k věku. |
Odborné dovednosti |
---|
Student/ka užívá základní terminologii z oblasti obecné a vývojové psychologie. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Samostudium, |
Diskuse, |
E-learning, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Blatný, Marek. Psychologie celoživotního vývoje. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-246-3462-3.
-
Langmeier, Josef; Krejčířová, Dana; Langmeier, Miloš. Vývojová psychologie : s úvodem do vývojové neurofyziologie. 2. vyd. Praha : H & H, 2002. ISBN 80-7319-016-8.
-
Novotná, Lenka; Hříchová, Miloslava; Miňhová, Jana. Vývojová psychologie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-281-0.
-
Plháková, Alena. Učebnice obecné psychologie. Praha : Academia, 2004. ISBN 80-200-1086-6.
-
Říčan, Pavel. Cesta životem : přepracované vydání. 3. vydání. 2014. ISBN 978-80-262-0772-6.
-
Thorová, Kateřina. Vývojová psychologie : proměny lidské psychiky od početí po smrt. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
-
Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
-
Vygotskij, Lev Semenovič. Psychologie myšlení a řeči. 2017. ISBN 978-80-262-1258-4.
|