Vyučující
|
-
Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
-
Müllerová Michaela, Mgr.
-
Králová Veronika, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Vliv stresu na člověka, dělení stresu, situační stres, chronický stres až syndrom vyhoření či jiné psychické obtíže a onemocnění. 2. Vztah stresu a potřeb, teorie náročných životních situací, syndrom vyhoření. 3. Význam spánku, snů a zdravého stravování na regulaci stresu. 4. Relaxační techniky a umění aktivní i klidové relaxace. 5. Relaxace, sebeuvědomění a soustředění, sebekontrola. 6. Progresivní relaxace. 7. Autogenní trénink. 8. Význam imaginace pro regulace stresu a uvolnění. 9. Prvky expresivních terapií pro regulaci a prevenci stresu. 10. Relaxace prostřednictvím aktivního pohybu a jógy. 11. Mindfuless a význam zaměřené pozornosti na situaci "teď a tady". 12. Rozdíl mezi odpočinkem, relaxací a prokrastinací. 13. Závěrečná evaluace a reflexe
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Objasnit základní pojmy a kategorie z obecné psychologie a psychologie osobnosti. |
Charakterizovat vzájemnou podmíněnost náročných životních situací a emocí na psychologické a biologické úrovni. |
Odborné dovednosti |
---|
Pracovat s odbornými psychologickými zdroji. |
Provést sebereflexi. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Objasnit význam duševní hygieny pro život. |
Uvést obecné předpoklady duševního zdraví. |
Vysvětlit průběh stresové reakce v kontextu projevů a následků stresu. |
Objasnit vliv stresu na organismus. |
Charakterizovat syndrom vyhoření. |
Vysvětlit význam prevence stresu. |
Charakterizovat cíle různých typů relaxačních technik. |
Odborné dovednosti |
---|
Posoudit vlastní úroveň stresu. |
Zhodnotit kvalitu vlastní životosprávy a vytvořit plán jejího zkvalitnění. |
Prakticky použít škálu relaxačních technik. |
Vytvořit plán zlepšení vlastního duševního zdraví a odbourávání stresu. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Kooperativní výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Kooperativní výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Kooperativní výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Burch, Vidyamala; Penman, Danny. Meditace pro zdraví : praktický průvodce pro zvládání bolesti, nemocí a stresu pomocí všímavosti. První vydání. 2016. ISBN 978-80-247-5619-6.
-
Machač, Miloš. Psychické rezervy výkonnosti : stres, hypnosugesce, autoregulace. 1. vyd. Praha : Univerzita Karlova, 1991. ISBN 80-7066-485-1.
-
Nadeau, Micheline. Relaxační hry s dětmi : pro děti od 4 do 10 let. Vyd. 1. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-712-4.
-
Nešpor, Karel. Kudy do pohody : tisíc snadných rad, jak se uklidnit. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-262-1044-3.
-
Nešpor, Karel. Uvolněně a s přehledem : relaxace a meditace pro moderního člověka. 1. vyd. Praha : Grada, 1998. ISBN 80-7169-652-8.
-
Prieß, Mirriam. Jak zvládnout syndrom vyhoření : najděte cestu zpátky k sobě. První vydání. 2015. ISBN 978-80-247-5394-2.
-
Stackeová, Daniela. Relaxační techniky ve sportu : [autogenní trénink, dechová cvičení, svalová relaxace]. 1. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3646-4.
-
Šimková, Veronika. Burn out Syndrom vyhoření v učitelské profesi. Plzeň : Západočeská univerzita. Fakulta pedagogická, 2004.
|