Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Koncepce zdraví a zdravé osobnosti. Duševní hygiena a její význam. 2. Prevence psychosomatických onemocnění. Diagnostika, prevence a zvládání stresu. 3. Teorie sociální opory. Emocionalita a lidské zdraví. Neurotičnost žáků a učitelů. 4. Duševní hygiena ve škole. Chování poškozující zdraví. Sociální klima školy a školní třídy. 5. Význam psychosociálních dovedností při ochraně duševního zdraví. 6. Role výživy v prevenci onemocnění. Zdravé stravovací návyky. Psychosomatika. 7. Nemoci, jak jim předcházet a jak je léčit. Přírodní prostředky ochrany zdraví. 8. Biologické předpoklady zdravého rodičovství. 9. Pohybová aktivita, její dopad na psychiku člověka, její role v prevenci onemocnění. 10. Nehody a úrazy. Bezpečnost a ochrana zdraví. První pomoc. 11. Zdravotní tělesná výchova. Prevence a náprava zdravotního oslabení. Rekreační sport a tělovýchova. 12. Zdravý životní styl. Manažerem vlastního zdraví. Zdravá rodina, zdravá škola, zdravé pracoviště, zdravé město. 13. Didaktika výchovy ke zdraví. KPS: Koncepce zdraví a zdravé osobnosti. Duševní hygiena a její význam. Prevence psychosomatických onemocnění. Diagnostika, prevence a zvládání stresu. Teorie sociální opory. Emocionalita a lidské zdraví. Neurotičnost žáků a učitelů. Duševní hygiena ve škole. Chování poškozující zdraví. Sociální klima školy a školní třídy. Význam psychosociálních dovedností při ochraně duševního zdraví. KBI: Role výživy v prevenci onemocnění. Zdravé stravovací návyky. Psychosomatika. Nemoci, jak jim předcházet a jak je léčit. Přírodní prostředky ochrany zdraví. Biologické předpoklady zdravého rodičovství. KTV: Pohybová aktivita, její dopad na psychiku člověka, její role v prevenci onemocnění. Nehody a úrazy. Bezpečnost a ochrana zdraví. První pomoc. Zdravotní tělesná výchova. Prevence a náprava zdravotního oslabení. Rekreační sport a tělovýchova. KPG: Zdravý životní styl. Manažerem vlastního zdraví. Zdravá rodina, zdravá škola, zdravé pracoviště, zdravé město. Didaktika výchovy ke zdraví.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Diskuse, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů
- Projekt individuální [40]
- 10 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 15 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
základní znalosti z pedagogiky, obecné a vývojové psychologie, biologie člověka a tělesné výchovy |
Výsledky učení |
---|
student-ka popíše průběh stresové reakce a dokáže aplikovat ve svém životě různé techniky zvládání stresu. Vymezí typické znaky správného životního stylu a navrhne jeho změny. Ukáže zvládnuté základy první pomoci.Stanoví zásady správné životosprávy |
Vyučovací metody |
---|
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Hodnotící metody |
---|
Test, |
Seminární práce, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
HAVLÍNOVÁ, M. Program podpory zdraví ve škole : rukověť projektu Zdravá škola. Vyd. 1. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-263-7.
-
Jiřincová, Božena; Holeček, Václav; Miňhová, Jana. Vybrané kapitoly z psychologie zdraví. 1. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1996. ISBN 80-7082-308-9.
-
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie nemoci. Praha : Grada, 2002. ISBN 80-247-0179-0.
-
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-774-4.
-
Zdraví 21. Osnova programu Zdraví pro všechny v Evropském regionu Světové zdravotnické organizace. Praha, 2001.
|