|
Vyučující
|
-
Gruber Veronika, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Analýza průběhu výukových situací jako zdroj autodiagnostických informací, důraz na psychodidaktickou analýzu zpracování učiva, na analýzu možností osvojování kognitivních a metakognitivních procesů a jejich aplikace do praxe, do vyučovacích strategií a hodnoticích aktivit. 2. Profesní kvality učitele. 3. Podíl učitele na úrovni znalostí žáků. Zhodnocení pojetí učiva z odpovídajících odborných zdrojů. 4. Podíl učitele na motivovanosti žáků. Zhodnocení motivačních faktorů a potřeb žáků. 5. Autodiagnostický rozbor klasifikace a hodnocení. Zhodnocení kritérií hodnocení a smyslu hodnocení ve zpětné vazbě žákům. 6. Pojetí úspěšného žáka jako regulátor učitelovy pedagogické činnosti. Zhodnocení kritérií hodnocení v návaznosti na úspěšného žáka. 7. Zjišťování úspěšnosti vlastního pedagogického působení za využití didaktických testů. 8. Zjišťování úspěšnosti vlastního pedagogického působení za využití dotazníků postojů žáků k předmětům. 9. Zjišťování úspěšnosti vlastního pedagogického působení autodiagnostickým rozborem klasifikace a hodnocení, analýzou klasifikace. 10. Zjišťování zvláštností vlastního pojetí úspěšného žáka (jako zdroj sebepoznání může učitelům sloužit analýza učitelem vyvolávané motivace žáka, analýza průběhu vyučovací hodiny). 11. Učitelův obraz o žákovi jako ukazatel pedagogické vnímavosti. 12. Vzájemné ovlivňování obrazu učitele o žákovi, vliv na utváření sebeobrazu dítěte jako žáka, vliv na školní výkon 13. Evaluace probraných témat.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Prezentace práce studentů, Seminář
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 15 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| předpokladem jsou základní znalosti z oblasti pedagogické psychologie a diagnostiky žáka |
| Odborné dovednosti |
|---|
| realizovat autodiagnostické analýzy v oblasti efektivního učení, motivace a sociálního klimatu ve třídě |
| shromažďovat a využívat zdroje, které mu pomáhají reflektovat efektivitu výuky |
| k reflexi využívat nejen poznatky získané vlastním pedagogickým pozorováním, ale i informace získané od žáků |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| využít znalost řízené reflexe |
| analyzovat vlastní výukovou činnost ve vztahu k zamýšleným cílům |
| interpretovat vlastní výukovou činnost ve vztahu k zamýšleným cílům |
| Odborné dovednosti |
|---|
| sebereflexe zejména v oblasti řízení procesů učení, diagnostiky a hodnocení žáků |
| kritické reflektování a hodnocení vlastní pedagogické činnosti |
| kritické reflektování ve vztahu k vybraným rámcům profesních kvalit |
| zjišťování úspěšnosti vlastního pedagogického působení |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Přednáška s diskusí, |
| Prezentace práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Přednáška s diskusí, |
| E-learning, |
| Diskuse, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| E-learning, |
| Diskuse, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| splnění úkolů k zápočtu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Formativní hodnocení, |
| diskuse nad odbornými tématy, reflexe činností |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Individuální prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Andrysová, Pavla. Propojení teoretické a praktické přípravy budoucích pedagogických pracovníků na UP. .
-
Fenstermacher, Gary D.; Soltis, Jonas F. Vyučovací styly učitelů. Vyd. 1. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-471-7.
-
Hrabal, Vladimír; Hrabal, Vladimír. Diagnostika : pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0319-5.
-
Hrabal, Vladimír. Jaký jsem učitel? : metody získávání poznatků o vlastní vzdělávací činnosti. Praha : SPN, 1988.
-
Hrabal, Vladimír; Pavelková, Isabella. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-755-8.
-
Janík, Tomáš. Možnosti rozvíjení didaktických znalostí obsahu u budoucích učitelů. Brno, 2009. ISBN 978-80-7315-176-8.
-
Kosíková, Věra. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2433-1.
-
Pavelková, Isabella. Motivace žáků k učení : perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha : Univerzita Karlova, 2002. ISBN 80-7290-092-7.
-
Průcha, Jan. Učitel : současné poznatky o profesi. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7.
-
Seberová, Alena; Malčík, Martin. Autoevaluace školy - od teorie k praxi a výzkumu. Vyd. 1. V Ostravě : Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2009. ISBN 978-80-7368-759-5.
-
Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., Píšová, M. Mezi praxí a teorií v učitelském vzdělávání: na okraj českého překladu knihy F. A. J. Korthagena et al. 2012, ISSN 1211-4669.
-
Slavík, Jan; Hajerová Műllerová, Lenka,; Soukupová, Pavla. Reflexe a hodnocení kvality výuky. 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
-
Slavík, Jan; Janík, Tomáš,; Najvar, Petr,; Knecht, Petr. Transdisciplinární didaktika - o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. 1. vydání. 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
Spilková, Vladimíra; Vašutová, Jaroslava. Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání : výzkumný záměr : úvodní teoreticko-metodologické studie 2008. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7290-384-9.
-
Štech, Stanislav. Psychodidaktika jako obrat k tématu účinného vyučování: Komentář na okraj Kansanenovy úvahy Didaktika a její vztah k pedagogické psychologii. 2004, ISSN 0031-3815.
-
Štech, Stanislav. Psycho-didaktika?. 1995, ISSN 3330-3815.
-
Švec, Vlastimil. Autodiagnostika pedagogické činnosti učitele - módnost, nebo potřeba?. 1994.
|