Předmět: Aplikovaná psychologie

« Zpět
Název předmětu Aplikovaná psychologie
Kód předmětu KPS/APLPS
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
  • Markvartová Jitka, doc. PhDr. CSc.
Obsah předmětu
1. Úloha psychologie v procesu vzdělávání. 2. Psychodidaktické pojetí cílů a procesů vzdělávání. 3. Teorie učení z pohledu současného vzdělávání. 4. Problematika úspěšnosti ve vzdělávání. 5. Problematika hodnocení a diagnostiky ve vzdělávání. 6. Psychologické podmínky a zvláštnosti vzdělávacího procesu. 7. Osobnost úspěšného pedagoga (lektora vzdělávání). 8. Osobnostní a sociální rozvoj subjektů vzdělávání. 9. Asertivní jednání pedagoga. 10. Sociální interakce ve vzdělávání. 11. Sociální komunikace ve vzdělávání. 12. Sociálně psychologické jevy ve vzdělávání a jejich zvládání.

Studijní aktivity a metody výuky
E-learning, Seminář, Cvičení
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 12 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 25 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 14 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
znalost základních psychologických pojmů z teoretické psychologie
Výsledky učení
student se orientuje v dané problematice. Student kriticky vyhodnotí význam psychologie v procesu vzdělávání
Vyučovací metody
Seminární výuka (diskusní metody),
Cvičení (praktické činnosti),
E-learning,
Hodnotící metody
Test,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
  • FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele. Vyd. 2. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-626-8.
  • HELLUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.
  • Helus, Z. : Sociální psychologie pro učitele. Praha, UK, 1992.
  • Holeček, V. Aplikovaná psychologie pro učitele I, II. Plzeň, ZČU, 2001.
  • KOSÍKOVÁ, Věra. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011.
  • VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. Aplikovaná sociální psychologie. Praha : Grada, 2001. ISBN 80-247-0042-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr